Romania Military

Suedezii au prins curaj

Saab 37 Viggen, unul dintre cele mai frumoase avioane de lupta din toate timpurile

Si probabil ca au dreptate, daca ne uitam ca cele doua programe europene sunt macar intarziate daca nu in impas (FCASul franco-germano-spaniol). Desi initial suedezii pareau ca vor merge alaturi de britanici in programul “Tempest” – redenumit intre timp de parca ar fi detergent ; “Global Combat Air Programme” – in noiembrie anul trecut Stockholmul a confirmat ca nu mai este interesat.

Neimplicarea Suediei are la baza partea prea mica care i-ar fi revenit din dezvoltarea si mai apoi fabricarea viitorului Tempest/GCAP, directorul general SAAB, Micael Johansson, explicand – inca din august 2022, foarte transant cum ca: “Our involvement has not been as intense as we thought at first.”

De fapt Suedia nu doreste sa mai treaca prin experinta aproape nefasta prilejuita de privatizarea companiei Kockums – producatoare de submarine – cu germanii de la TKMS. Iar acestia au vrut sa-i traga in piept pe scadinavi si sa-i lase fara companie si fara posibilitatea ca Suedia – in mod suveran si autonom – sa-si dezvolte si sa-si construiasca propriile submarine. Atunci guvernul de la Stockholm a trimis politia sa-i dea afara pe nemti din companie.

Cu alte cuvinte, Suedia nu accepta un rol de partener-junior care ar costa-o pierderea capacitatii proprii de a dezvolta si construi avioane de lupta moderne. Si stim cu totii ca in cazul suedezilor miza este foarte mare, tara nordica fiind una dintre foarte putinele natiuni capabile sa dezvolte si sa construiasca avioane militare de lupta foarte performante.

Dar lucrurile evolueaza si FMV – o entitate guvernamentala care se ocupa de dezvoltarea sistemelor de armament suedeze – a contractat compania SAAB si pe cea britanica GKN Aerospace pentru a efectua studii conceptuale pentru dezvoltarea unui nou avion de lupta, putem noi concluziona ca ar fi vorba despre un aparat de generatia a VI-a, urmas a liniei Gripen.

Intr-un comunicat de presa, FMV explica:”The aim is to provide a basis for a decision on the future of combat aviation after 2040.” SAAB se va ocupa de: „conceptual studies of piloted and non-piloted solutions from a system-of-systems perspective.”

Iar suedezii sunt oameni seriosi si ar fi pacat, cred ei, ca o intrega linie de aeronave exceptionala sa dispara in neant: Sabb 29 Tunnan – 661 construite, Saab 32 Lansen – 450 fabricate, Saab 35 Draken – 644 unitati, Saab 37 Viggen – 329 fabricate si Saab 39 Gripen – 306 fabricate pana in 2020 si numaratoarea continua.

Intr-o alta declaratie, un director executiv al Saab spune cu nedisimlat naduf: „Saab is in a strong position and, having recently developed the Gripen E and GlobalEye, we have the cutting-edge technology and engineering know-how to advance the concept of the future fighter jet.”

Adica pot, nu trebuie sa depinda de altii, nu trebuie ca Suedia sa treaca printr-o etapa de dezindustrializare si nici sa arunce pe apa sambetei ce au reusit sa realizeze din 1945 pana acum. Cel mai probabil ca Suedia spera ca si Brazilia sa puna umarul, tara sud-americana fiind pana la urma direct interesata nu numai de dezvoltare tehnologica dar si de a-si asigura un urmas pentru Gripen E/F care abia acum intra in dotare.

Este insa foarte greu de crezut ca Suedia va reusi sa dezvolte, chiar si cu ajutorul Braziliei, un avion de generatia a VI-a, dar daca ne uitam la Gripen putem observa ca suedezii si-au dezvoltat avionul intr-o configuratie extrem de deschisa: motor american fabricat sub licenta, radar de unde o fi mai bun, sisteme de armament de la oricine etc. Iar acesta filozofie ar putea sa-i ajute in continuare, necazul insa ar putea veni de la motorul necesar viitoarei generatii de avioane de lupta pentru ca vedem ca rusii inca nu au un motor pentru Generatia a V-a (Suhoi 57), europenii inca bajbaie si doar americanii dezvolta deja motorul generatiei a VI si cel mai probabil ca nu vor fi prea dornici sa-l exporte, daramite sa-l ofere sub licenta.

Dar suedezii au aratat ca sunt oameni pusi pe treaba (tot repet acest lucru) si au reusit cu bani foarte putini (fata de alte programe similare Gripen) sa dezvolte un avion foarte bun.

GeorgeGMT

Exit mobile version