Ultimul pachet de ajutor anuntat, cel de-al 16lea de la inceputul razboiului, este si cel mai mare, atat din punct de vedere financiar (evaluat la aproximtiv 1,1 milliarde de euro) cat si ca importanta.
Suedia va livra Ucrainei 302 transportoare blindate pe senile Pansarbandvagn 302, practic intreaga flota, un avion de supraveghere si control ASC 890, rachete sol-aer AMRAAM, plus camioane pentru combustibil, piese de schimb si alte lucruri necesare intretinerii tehnicii de lupta pe Suedia a livrat-o deja Ucrainei.
Per total, pana astazi, ajutorul acordat de catre tara scandinava Kievului se ridica la suma de 3,8 miliarde de euro, iar odata cu accederea Suediei in NATO lucrurile au devenit mai serioase chiar, Stockholmul devenind mai curajos in sustinerea Ucrainei.
Transportorul blindat (MLI daca vreti) Pbv 302 este destul de batran, ultimele exemplare fiind scoase din dotare in 2014 si inlocuit cu CV 90, dar vehiculele sunt in stare de buna de functionare. Nu se stie exact cate blindate functionale vor fi livrate si cate vor fi folosite pentru piese de schimb, dar cel mai probabil ca numarul de vehicule opertionale este relativ mare. Ca arma principala, Pbv 302, are un tun de calibrul 20mm.
Ca o ciudatenie astazi, dar un lucru normal in anii “70, transportorul suedez are acoperisul rabatabil, permitand infanteristilor sa lupte de la bordul sau, partial protejati. Cu o masa de 14 tone in standard, nu trebuie sa ne asteptam la cine stie ce protectie, alta decat impotriva armelor de asalt, schijelor de grenade etc, dar este un vehicul blindat care isi va gasi utilitatea pe campul de lupta macar ca transportor blindat de trupe daca nu ca MLI.
Radarul zburator – ASC 890, este insa o alta mancare de peste, aparatul fiind in acest moment in activitate in cadrul fortelor aeriene si este relativ nou, intrat in dotare la inceputul aniilor 2000, astfel incat va fi de real ajutor pentru supraveghere atat a spatiului aerian cat si a celui maritim. Ucrainenii vor primii un singur astfel de aparat si cel mai probabil ca rusii vor sta cu ochii pe el in mod special. ASC 890 va fi extrem de util impotriva tintelor aeriene care zboara la foarte joasa altitudine ca si impotriva tintelor navale, radarul dispunand de o raza de 400km.
ASC 890 foloseste un avion Saab 340 AEW cu un radar “Erieye” la bord, o tehnologie foarte moderna. Practic exact acelasi tip de radar zburator au comandat si polonezii (doua unitati la mana a doua). In locul aparatului donat Ucrainei, suedezii vor cumpara un sistem similar – GlobalEye.
Si daca tot discutam despre Suedia, livrarea de aparate Gripen C/D (nu cred ca suedezii mai detin varianta A/B) nu mai este astazi subiect tabu la Stockholm ci doar se discuta despre cate aparate ar putea fi livrate si cand. Deocamdata Suedia nu are un calendar de livrare si nici nu a anuntat un numar de avioane disponibile, eforturile membrilor NATO fiind deocamdata concentrate pentru introducerea F 16MLU in dotarea Kievului si abia dupa aceea subiectul Gripen C/D ar putea fi luat in considerare.
Cert este ca subiectul este unul sensibil, dar aici trebuie tinut cont de faptul ca in NATO exista doar trei membri care opereaza aparate Gripen: Ungaria (care iese din orice discutie cu privire la sustinerea Ucrainei), Cehia, care are inca mare nevoie de cele 14 aparate pana la sosirea F 35A si Suedia, tara productoare si detinatoarea celei mai mari flote de Gripen C/D.
Si aici apar necazurile pentru ca orice livrare de Gripen va face ca Suedia sa fie cam singura tara care ar putea sa sustina operarea aparatelor de catre ucraineni, ori asta vine cu costuri enorme daca totul se imparte la 1.
GeorgeGMT