Barracuda – SSN
De-a lungul timpului am tot vorbit despre programul britanic de constructie a sapte submarine de atac nucleare, Astute-class ( trei unitati active, sapte in final), nave care urmeaza sa inlocuiasca navele din clasa Trafalgar (trei nave inca active, patru retrase deja). Britanicii, cu necazurile de rigoare, au reusit sa operationalizeze trei nave.
Acum ar fi cazul sa vedem ce fac si francezii, cea de-a doua tara NATO (exceptand SUA) detinatoare de submarine nucleare.
Ei bine, francii se misca si ei asteptand ca in acest an ca primul submarin de atac din clasa Barracuda sa fie lansata la apa si daca totul merge bine va intra in serviciul operational in 2020, cu trei mai tarziu decat asteptarile initiale.
Noua clasa de submarine de atac franceze va inlocui mai vechile nave din clasa Rubin (sase nave). Ca parametrii financiari, intregul program Barracuda va costa statul francez 7,9 miliarde de euro pentru toate cele sase nave, inclusiv intregul proces de R&D. Ne referim aici la anul 2006 cand s-a semnat contractul.
Initial termenul de livrare a navelor se intindea intre 2019 si 2028.
Ca date tehnice, Barracuda class este cel mai mic submarin de atac nuclear aflat astazi in dotarea NATO, nava avand “doar” 99 de metri lungime, un echipaj foarmat din 60 de oameni (din care 12 ofiteri), totul la un tonaj de 5300 to in imersiune (fata de Astute cu aproximativ 7800 to sau Virginia class cu 7900 to).
Viitorul „nuclear” al Frantei: Triomphant SSBN si SSN Barracuda
Dar desi mai mic decat “aliatii” sai este totusi foarte mare fata de clasa de nave pe care o inlocuieste, Rubin avand un deplasament de doar 2600 to.
Submarinul francez este anuntat cu o viteza maxima in imersiune de 25Nd (probabil ca in realitate depaseste lejer 30-35Nd), are o autonomie (data de rezerva de hrana de la bord) de +70 de zile si dispune de patru tuburi lans-torpile – calibrul classic 533mm – care pot lansa si rachete de croaziera MdCN sau rachete anti-nava Exocet SM 39BK II. Rezerva de munitie la bordul navei este 20 rachete/torpile, pe langa cele incarcate in tuburi.
In acest moment se asteapta ca prima nava din clasa, “Suffren”, sa fie lansata la apa, undeva in acest an, alte doua nave – “Duguay-Trouin” si “Tourville” – aflandu-se in diferite stadii de constructie.
Bineinteles ca noile SSNuri franceze beneficiaza de o propulsie pe baza de pump-jet.
Ca o noutate absoluta pentru un submarin nuclear, Barracuda are si o varianta clasica – Shortfin Barracuda Block 1A – nava cu care Naval Group a castigat in programul de dotare al Australiei o comanda de minim 12 nave (30/31 – 34 miliarde de euro, ma rog cat or mai insemna 50 miliarde de dolari australieni).
PS Pacat ca nu putem si noi cumpara submarine nucleare din Franta, Statele Unite sau Marea Britanie pentru ca, conform unor analisti militari cunoscuti, ar fi prea…scumpe 🙂 . Citam:”… În schimb, SUA, Marea Britanie şi Franţa au în dotare submarine moderne cu preţuri estimate la circa 2,4 miliarde de dolari, în cazul americanilor şi britanicilor şi 3,8 miliarde de dolari, dacă avem în vedere opţiunea franceză”, incheiem citatul. Asadar optiunea „franceza” exista dar ne costa 3,8 miliarde de dolari 🙂 .
PPS Preturile sunt cu totul abramburidice, fara legatura cu realitatea cruda, un Barracuda-class frantuz costa cam 1,3 miliarde de euro per bucata, drept este ca fara echipaj 🙂 . Asadar ne-am permite 🙂 , sa le facem o intrebare frantuzilor…
GeorgeGMT