Nu chiar sau nu inca dar, conform ministrului adjunct al apararii de la Moscova, Yuri Borisov, deocamdata lansarea productiei de serie pentru Suhoi Su 57 se cam amana sine die…
Motivul oficial ar fi ca actualele modele rusesti de generatia a 4-a sunt arhisuficiente pentru a face fata aparatelor occidentale (oare se gandea domnul ministru si la F 35/F 22, sau doar la MiG 21Lancer?) si ca Su 57 va intra in productia de serie doar cand avioanele rusesti vor fi depasite tehnologic de concurenta.
“The plane has proven to be very good, including in Syria, where it confirmed its performance and combat capabilities. You know that today the Su-57 is considered to be one of the best aircrafts produced in the world. Consequently, it does not make sense to speed up work on mass-producing the fifth-generation aircraft.” a spus Borisov optimist si a completat: “our trump, which we can always play when the aircrafts of previous generations will start to lag behind in capabilities when compared to similar aircraft from the world’s leading country”.
Mesajul – dedicat, evident, ivanimii de rand – tradus, ar suna cam asa: actualele aparate rusesti de generatia a 4-a sunt atat de performante incat n-ar fi moral sa asmuta pe putredul occident si aparatele de generatia a 5-a! Pai sa nu lesini de ras?!
In acest moment Ministerul Rus al apararii are de gand sa comande doar un lot de pre-productie de 12 unitati si cam atat.
Initial, planurile Moscovei erau ca Su 57 sa inlocuiasca aparatele mai vechi de sorginte sovietica: Suhoi 27 si urmasele sale, MiG 29/35, din pacate insa (pentru ei, evident) lucrurile au mers foarte prost pentru rusi, programul acumuland intarzieri mari si depasi de costuri, dar lovitura finala a venit atunci cand, mai spre inceputul acestui an, India a anuntat ca se va retrage din programul PAK FA/FGFA datorita, in principal, costurilor mult prea mari, transferului foarte anemic de tehnologie, promisiunilor neonorate, performantelor mediocre.
Se stie deja ca Su 57 are mari necazuri cu motoarele, cu radarul si optoelectronica sau cu sistemul de arme (rachete special proiectate pentru el). Una peste alta Suhoi 57 pare mai degraba un avion de generatia 4++ poreclit, sugubat, de generatia a V-a.
Se pare ca asemanarile intre Suhoi Su 35 si Suhoi 57 sunt mai mult decat suparatoare, in defavoarea celui de-al doilea, in sensul ca Rusia a transferat o mare parte din sisteme si avionica de pe Suhoi 35 pe noul Su 57 (inclusiv motoarele, deocamdata cel putin).
In privinta caracteristicilor stealth, ei bine, aici rusii au spus de la inceput ca aparatul lor nu va fi chiar asa de greu vizibil pe radar, dar – au subliniat ivanii – accentul va fi pus pe super-manevrabilitate si mai putin pe „invizibilitate”, desi este greu de explicat la ce i-ar folosi super-manevrabilitatea in fata unui aparat F 22 care-l poate lua la tinta de la zeci de km (cu ajutorul rachetelor aer-aer) cu mult inainte ca Suhoiul sa afle ca aparatul american l-a luat in colimator…
Pe de alta parte, rusii nu ne-au explicat cam ce inseamna pentru ei „mai putin stealth”, dar cifrele aparute in presa sunt (daca se dovedesc reale sau macar apropiate de realitate) ridicole: RCS Suhoi 57 – 0,3/0,5 mp, F 22 – 0,0001 mp, F 35 ceva mai mare decat F 22 dar totusi foarte mic comparativ cu Suhoiul – 0,001…
Ca sa ne facem o idee cat de „modern” este Suhoiul stealth al rusilor, haideti sa vedem ce RCS au aparatele vestice: Eurofighter – 1-0,5mp, Rafale – 1-0,1 mp, Saab Gripen (oficial dat de Saab) – 0,1mp, F/A-18 Super Hornet: 0,75-0,1 mp, Su-30/35 – 2-3mp. Sursa AICI.
Ne mai aducem aminte ca indienii se plangeau destul de amarnic cand vorbeau despre Su 57 ca un aparat stealth, probabil ca nu-si dadeau seama cum de-o fi invizibil daca el este foarte vizibil, aproape de generatiile occidentale 4++, poate chiar mai slab.
Subsumand, este posibil ca rusii sa fi ajuns la concluzia ca Suhoi 57 pur si simplu nu merita banii, in acest moment cel putin, si ar fi mult mai rentabil sa doteze actualele modele (Suhoi 35S de exemplu) cu noul radar, cand acesta va fi gata, si noile rachete aer-aer dezvoltate.
Poate ca pur si simplu nu mai au bani sau poate efectiv nu sunt in stare sa scoata un avion de generatia aV-a…
Iar odata ce indienii si-au cam retras dolarii, iar programul nu merge oricum in directia dorita, ramane de vazut daca Su 57 chiar va apuca vreodata productia de serie anuntata initial de Rusia. Deocamdata nu.
De remarcat ar mai fi planurile initiale ambitioase: 2019 productia de serie, 60 de aparate pana in 2020, realitatea este insa sumbra, abia dupa 2020 sunt ceva asteptari pentru ca noul motor dedicat Su 57 sa fie gata, daca-o fi, radarul mai are pana sa arate ca un radar de generatia a 5a, problema cu stealth-ul n-are rezolvare etc.
PS Pe de alta parte, trebuie sa privim partea plina a paharului, daca ivanii vin peste noi cu doispe stealth-uri (cam atatea se pare ca vor avea pana la urma, nici alea complete) putem opune si noi doispe F 16MLU, evident totul ar trebui sa se petreaca peste niste ani incolo, ivanii sa-si surubareasca la stealth-urile, noi sa operationalizam F 16le…
Adica, tinem de balanta, si noi si ei…
GeorgeGMT