Romania Military

Suhoi 57 la anu’ și la mulți ani…

Su 57 Pak Fa

Avionul de “generația a V-a” rusesc, Suhoi 57, n-are noroc și cu asta basta.

Anunțat ca un oponent pentru F 35 și F 22 americane ca și pentru alte avioane NATO, programul a plecat cu mult aplomb și speranțe, finanțat de Rusia și India. Hindușii, între timp, sătui de nesfârșitele amânări și multele nereușite s-au cam retras, nu înainte de a pompa sume considerabile în “invizibilul” rusesc.

Care nici prea invizibil nu este, în comparație cel puțin cu aparatele americane de generație a V-a, așa cel puțin au declarat chiar proiectanții lui. Rușii susțin că au mai sacrificat din invizibilitate (de unde or fi sacrificat dacă și așa avea puțină?!) în favoarea super – manevrabilității, deși adevărul pare a fi un pic diferit, Suhoi 57 este super-manevrabil (caracteristică moștenită de la Suhoi 27) dar invizibilitatea n-a fost “sacrificată”, pur și simplu n-au putut mai mult.

Din păcate pentru ruși, programul PAK FA s-a lovit de multe necazuri în timpul dezvoltării sale, de la radar la avionică și, în final, la motoare. Marea problemă pare a fi cea a motoarelor dedicate, căci despre ce avion de generația a V-a putem vorbi dacă el încă folosește motoare de generația a IV-a?!

Și de aici încolo termenele pentru producția de serie s-au tot mărit, iar entuziasmul a intrat în cădere liberă. De unde, inițial, Suhoi 57 trebuia construit în sute de exemplare și ar fi fost să fie demult în dotare, astăzi s-a ajuns la o comandă de 12 aparate în 2018 – deși știrea pare a fi falsă – (semi-invizibile, în lipsa motoarelor) și la faptul că producția de serie nu se întrevede într-un orizont rezonabil de timp, atât timp cât motoarele Suhoi 57 ar putea să fie sau ar putea să nu fie abia după 2025, eventual mai încolo.

În cel mai fericit caz, în 2020 se va semna un contract pentru doar 13 aparate și chiar și atunci doar unele dintre ele ar avea motoarele dedicate. Dar până atunci, conform ministerului apărării de la Moscova, așteptările sunt mai modeste, astfel, un aparat Suhoi 57 va fi livrat în 2019 și încă unul în 2020, ambele aparate cu motoare clasice de Suhoi 35S (AL-41F1).

În acest moment există 10 prototipuri, fiecare diferit, aflate în teste. În privința motorului special proiectat pentru Suhoiul 57-Saturn Izdeliye 30 – acesta nu este așteptat înainte de 2022, cu o producție de serie dincolo de 2025. Dar nu numai motorul prezintă probleme ci și senzorii sau alte echipamente de avionică.

Din păcate pentru ruși, Suhoi 57 pare mai degrabă un produs de artizanat decât unul gata de intrare în producția de serie.

Între timp, americanii cei imperialiști vor sparge o sticlă de șampanie prin vara acestui an, odată cu sărbătorirea a 38 de ani de la primul zbor al unui avion de generatia a V-a (18 iunie 1981) – Lockheed F-117A Nighthawk, aparat care între timp a și fost retras. Din 1981 încoace, yankeii au mai dezvoltat și operează în prezent încă trei modele diferite de avioane de generația a V-a: B-2 Spirit, F 22 Raptor și familia JSF.

Pentru cei care încă mai cred propaganda Kremlinului, cum că Suhoi 57 nu este încă necesar și din acest motiv nici nu se grăbesc cu el, ar fi de gândit faptul că rușii nu sunt în stare să-i fabrice un motor, că avionul nu este chiar atât de invizibil, că indienii s-au cam retras din program pe motiv de slabe performanțe.

Așadar, Suhoi 30/35S vor da încă “senzația” în aviația rusă nu pentru că ar fi excepțional de bune ci pentru că efectiv n-au altceva de pus în loc.

Notă: Există o evaluare înglobată în acest articol, te rog vizitează acest articol pentru a-l evalua.

GeorgeGMT

 

Exit mobile version