Romania Military

Super avioane : F-22 Raptor

F-22 Raptor, cel mai rau american…numai aer-aer

Desi consemnat la sol de ceva vremea “cel mai rau American”, F-22 este un avion nascut un pic cam tarziu pentru scopul sau. De cand URSS-ul, cel mai bun prieten al industriei americane de razboi, s-a cam dus dracului (Slava Domnului), problemele baietilor de la Lockheed Martin, Boeing si alti s-au agravat.

Ramasi fara obiectul muncii si un pic nauci, americanii, dupa neasteptata incheiere a Razboiului Rece brusc, au incercat si ei sa-si gaseasca de lucru continuand programele déjà demarate, printre altele…F-22 Raptor!

Inceputul dezvoltarii programului se pierde in negura anilor “80, la apogeul Razboiului Rece. Mai exact in 1981 Pentagonul lanseaza programul numit Advanced Tactical Fighter(ATF).Scopul declarat al acestui program este dezvoltarea unui vanator pur-sange, supermanevrabil si beneficiar al noii tehnologii stealth. Ideea era ca nou fighter sa inlocuiasca in flota SUA “batranele” F- 15 si F- 16.Gandit ca un oponent al familiei Su-27 si Mig -29, F-22 trebuia sa fie supermanevrabil, sa aiba tractiune vectoriala si sa poata folosi postcombustia indefinit.

Intrat in productia de serie in 1994, Raptorul a “beneficiat”, din pacate, din plin de schimbarea hartii geopolitice mondiale. Plecat la drum cu 750 bucati comandate, a ajuns ca in present sa zboare doar 180 de avioane, iar comanda pentru restul sa fie retrasa.

Problemele acestui superavion sunt, printre altele, costurile enorme per/bucata, undeva la 200 milioane $ si mentenenta foarte scumpa in bani si timp. Dar principala sa problema ramane cea a lipsei unui adversar pe masura si sansele foarte mici ca F-22 chiar sa fie necesar, intr-un numar rezonabil, pe viitoarele teatre de operatiuni americane.Intr-o era in care regula este razboiul asimetric, costurile de productie si intretinere il fac prohibitiv, cel putin pana la aparitia in dotare, a varului sau rus intru invizibilitate, T-50 PAK FA.

Probabil ca veti zambi, dar sansa ca F-22 Raptor sa-si deschida aripile si sa creasca ca numar, este proliferarea unor avioane din aceeasi familie! Pana cand F-15, F/A -18 nu vor intalni J-20, PAK FA-ul sus, deasupra unei zone de lupta, cel mai rau American in viata, nu prea isi are obiectul munci. Ca sa pui ditamai stealth-ul sa dea dupa talibani sau MIG-uri libiene, vai mama lor…chiar nu se face.Basca costurile de deplasare si intretinere in teatre!

Detinator al celei mai elaborate si bune tehnolgii aviatice americane, F-22, se poate mandri si cu o avionica de vis!

F-22 dispune printre altele de:

-RWR-AN/ALR-94, care este un avertizor radar, avnd sisteme de receptie montate pe o mare suprafata , poate capta si indentifica orice emisie radar, fara ca avionul sa fie vazut.

-Radar AESA, AN/APG-77, cu o raza de peste 400km. Acest sistem radar isi schimba frecventa de peste 1000/ secunda, pentru a fi foarte greu de bruiat si are deasemenea capacitatea de a emite foarte concentrate asupra unor obiective punctuale, gen radare inamice, rachete, etc, F-22 avand astfel capacitatea proprie de razboi electronic.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=16ti9GwnlVs?rel=0&w=640&h=390]

Principala problema de care s-a lovit US Air Forces, odata cu intrarea in dotarea a aparatului a fost mentenenta. Desi F-22 nu necesita hangare specializate si climatizate precum B-2, are totusi o reputatie destul de proasta in privinta raportului ore de zbor/ ore de intretinere. Deocamdata cerinta impusa de Pentagon, de 12h intretinere /ora de zbor, este destul de departe de realitate. Totusi atat armata cat si producatorul apratului pretind ca in urma castigari de experienta operationala, orele de mentenenta au scazut si vor scadea in continuare.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=GUlHhKvIX3w?rel=0&w=640&h=390]

Calcaiul lui Ahile este invelisul radar-absorbant, care are nevoie de intretinere/reparatii, destul de dese si lungi. Dar trebuie mentionat ca F-22 se afla déjà in dotarea escadrilelor din Alaska, si cu toate ca sunt tinute in aceleasi conditii ca restul avioanelor si cu toata clima dura din zona, Raptorul s-a comportat destul de bine. O alta problema este diponibilitatea flotei, adica numarul de avioane gata de lupta raportat la numarul total de avioane detinute. Acest raport a fost imbunatati continuu, ajungand la 85% odata cu atingerea a 100000 ore de zbor pe total flota F-22.

Avantajele Raptorului s-au vazut prima oara in 2007 cand in Alaska a fost organizat primul exercitiu masiv cu F- 22. “Northern Edge” s-a incheiat cu un stupefiant scor pentru Raptor : 144-0 !!!Adica 144 de victorii si nici o pierdere. Desasemenea tastat in conditii de razboi s-a dovedit mult mai solid decat parea initial. Fiind tinut in polaie si sub cerul liber, zburand mult si des, F-22 a dovedit ca poate fi un cal de cursa lunga si un luptator extreme de letal in fata oricarui contracandidat.

Practic in acest moment Raptorul este stapanul incontestabil al zonei unde Unchiul Sam l-ar trimite.In mod serios nu cred ca cineva ar indrazni sa-si ridice aviatia de la sol stiind ca pe sus poate patrula un F-22, cu nasul in vant dupa prada. Cu sistemele de avionica instalate, probabil ca toti cei curiosi sa-i incerce capabilitatile, ar fi morti cu minute bune inainte sa-l vada de aproape, sau cei mai norocosi l-ar vedea agatati de hamurile parasutelor!

Ca singur concurent serios pentru F-22 Raptor se arata, cine altul, decat mostenitorul lui SU-27, noul vanator rus: PAK FA ! Daca noul Suhoi se va ridica la nivelul americanului, si mai ales cand o va face, vom vedea, deocamdata Raptorul si fartiorul sau mai mic F-35, sunt cam singurii “invizibili” operationali care se vad la orizontul urmatorilor 10 ani. Si orice speculatii s-ar putea face despre radarele rusestii, chinezesti, ce ar fi gata sa moara cu Raptoru-n dinti, realitatea este ca toti ceilalti incerca sa ajunga din urma “invizibilele” americane, care de bine de rau, au ajuns déjà la a doua generatie, si sunt TOATE operationale, unele testate déjà in lupta cu foarte mult succes.

Asa ca lasand la o parte bla-blaul propagandistic ca PAK FA si J-20 vor fi, vor face si vor drege, realitate este ca americanii, daca se ridica cu ale lor, toti ceilalti stau la sol si se roaga, fiecare pe limba si la Dumnezeii lui, sa nu fie el cel ales pentru demonstrarea capabilitatilor luptatorilor de generatie a V-a yankei.

Adica galagie poti sa faci, sa zici si sa dregi…da toate pana la punctul in care F-22 isi zbarleste penele stealth de pe ceafa si incepe sa dea din aripi. Atunci toata lumea tace! Un avion scump, conform traditiei americane, dar superb si extrem de mortal…

F-22 RAPTOR… by  Lockheed Martin!

 

Suhoi T-50 PAK FA

Exit mobile version