Unul dintre cele mai bune si rezistente avioane americane (mi-ar fi placut sa-l avem si noi) continua sa atraga clientii.
Astfel mult asteptatul contract cu Kuweitul a fost in sfarsit semnat. 28 de aparate, din care 22 Super Hornet F/A-18E si sase „duble”. Valoare preliminara este de 1,2 miliarde de dolari (curat chilipir fata de cele 14 F 16 V pentru Slovacia – 2,9 miliarde de dolari).
Discutiile se poarta inca din 2016, cand s-a primit aprobarea pentru o eventuala achizitie, pe atunci arabii se gandeau la 40 de aparate. Asadar de bine pentru linia de productia a Super Horneturilor de la Boeing.
O alta veste, chiar mai buna, a venit de la Pentagon, acolo unde, nelinistiti de intarzierile in programul F 35C, s-a luat hotararea sa fie comandate 110 aparate F/A 18E/F Block III in urmatorii cinci ani, desi planurile de anul trecut vorbeau de doar 80 de aparate.
Aceasta comanda destul de neasteptata are la baza mai multe explicatii (intarzierea F 35C este doar una dintre ele). Astfel, cand marina americana si-a trimis Hornet-urile C/D in programul SLEAP (service life extension program) s-a descoperit ca aparatele erau mult mai uzate si intr-o forma tehnica mult mai proasta decat se asteptau responsabili marinei, datorita folosiri intensive.
Asadar pe langa refacerea resursei si modernizarii mai vechilor aparate, USN va mai achizitiona 110 F/A SuperHornet E/F. Banii vor fi cheltuiti pe modernizarea actualelor aeronave, vor merge si catre rezervoare conforme, astfel raza avioanelor va creste cu aproximativ 180 km.
Si apropo de refacerea resursei pentru avioanele aflate deja in exploatare, pe 5 aprilie a ajuns in curtea Boeing primul F/A-18F Super Hornet programat pentru cresterea resursei si ceva modernizari.
Aparatul are deja 6000 de ore la bord si dupa reparatii va putea sa mai zboare inca 1500 de ore, mai apoi – dupa o noua trecerea prin uzina – inca 1500 de ore, ajungand la o viata operationala de 9000 de ore de zbor.
Planurile US Navy & USMC – cei doi operatori americani ai Horneturilor – sunt sa trimita pentru prelungirea resursei cel putin 100 de aparate. Boeing declara ca in curand isi va pune la punct un nou sistem pentru refacerea resursei astfel incat la o singura reparatie capitala durata de exploatare a aparatului sa creasca cu 3000 de ore.
Cadenta este de 40-50 de aparate pe an, iar in final avioanele vor mai putea fi operate inca zece ani (o crestere a resursei cu 50%). Compania din Seattle spera ca va reusi sa „prinda” toate cele 500 de Horneturi ale Marinei.
GeorgeGMT