Romania Military

T-34, masina de lupta a infanteriei intr-o istorie alternativa ?

Tank_T-34

Probabil multi stiu ca in anii ’80 ai secolului trecut s-a incercat modernizarea tancurilor T-34 romanesti, dupa ce ele au mai fost modernizate in anii ’60, insa proiectul demarat in 1984 a fost in final abandonat. Dupa 1994 cele aproximativ 1000 de tancuri T-34 au fost retrase din uz si apoi casate.

T-34 romanesc

Iata, pe scurt ce ar fi insemnat modernizarea T-34 din proiectul demarat in 1984 (surse : Wikipedia si Cartula.ro) :

– telemetru laser

– stabilizator in 2 planuri pentru tun, mitraliera AA de 12,7mm

– proiector infrarosu Luna

– manson termic pentru tun

– sorturi laterale anticumulative din covor de cauciuc

– grenade fumigene

– putea fi dotat cu lama de buldozer

– motor de T-55 (580 CP)

T-34 cu galeti de T-55, o versiune similara fiind folosita de croati in razboiul yugoslav

 

Tanc T-34 cu galeti T55 distrus in Karlovac, Croatia

– senile moderne (articulatii metal-cauciuc, identice cu cele ale tancului T-55, galetii urmau a fi preluati de la T-55)

– amortizoare/suspensii mai bune

Macheta posibila modernizare T-34

Tot asa cum SU-76 a stat la baza MLVM, de ce nu ar fi putut si T-34 sa stea la baza unui MLI mai greu decat MLI-84, ajungand la 30 de tone ?! Ce s-ar fi intamplat daca programul de modernizare a T-34 era finalizat in 1990-1992 iar in 2000-2005, deoarece T-34 nu mai putea fi incadrat la categoria tancuri, s-ar fi gandit la o noua misiune pentru T-34, similar cu ce au gandit ucrainenii pentru T-54/55, T-72 si T-64, si anume o masina de lupta si sprijin a infanteriei ?

T-34 cu tun de 100mm

 De asemenea, platforma de T-34 putea fi folosita pentru artilerie autopropulsata, asa cum au facut egiptenii, sirienii sau cubanezii, pentru calibrul 105 si 122 sau poate chiar s-ar fi putut si  130mm.

T-34 siriene cu tun D-30 122mm si placi de blindaj suplimentar

Ratiunile de a face din T-34 un MLI ar putea fi mai multe:

– blindajul de baza, desi e vechi si de alta calitate, e de grosime 25-45mm (BMP1-2 au pe la 20 mm iar BMP-3 are max 30mm grosime blindaj)

 Grosimea blindajului la T-34 si unghiul acestuia – compartiment motor

 -are inca o rezerva de greutate semnificativa, putandu-i-se adauga blindaj suplimentar

– senilele si trenul de rulare daca ar fi fost inlocuite alaturi de motor si transmisie cu unele de pe T-55 sau TR-85 ar fi asigurat un plus de mobilitate, viteza si fiabilitate

– structura corpului tancului e putin mai inalta decat la T-55 parca, putand face usor loc unui compartiment de trupe

– daca s-ar inversa sensul de mers, practic motorul, modernizat si el, ajungand in fata, ar iesi destul de interesant

T-34 cu blindaj suplimentar (uparmored)

Ca si minusuri, poate fi considerat compartimentul intern care nu era considerat foarte confortabil, necesitand anumite modificari in cazul conversiei catre MLI dar probabil si vechimea carcasei si déjà pe anumite componente – oboseala, care ar fi trebuit eliminata prin inlocuirea cu componente de la tancuri mai moderne, cum era si cazul modernizarii din 1984.

Blindaj T-34 la postul soferului

Evident, un astfel de blindat nu ar fi putut rivaliza cu ultimele versiuni de MLI, insa ar fi fost o platforma mai bine protejata decat MLI-84M si cu o capacitate mai mare de foc, insa ne-amfibie si probabil cu un spatiu doar putin mai redus pentru trupa.

Warrior upgrade – posibila solutie dispunere de blindaj modular pe T-34

Un avantaj fata de seriile ulterioare de tancuri, incepand cu T55 si continuand cu T-72 sau TR-85, este compartimentul cutiei blindate ceva mai inalt, cu pereti inclinati, ideal pentru amenajarea unui compartiment de trupe similar cu cel de pe MLI.

T-34 ARV- tractor

Exista si o varianta tractor a T-34 (ARV), cu o suprastructura foarte putin inaltata precum si o varianta specifica genistilor, un exemplar fiind folosit si la filmari de catre Sergiu Nicolaescu.

T-34 modificat si inaltat, folosit la filmari

Referitor la armament, T-34 MLI ar fi putut primi fie o turela cu profil redus de cal 100/105mm, fie una Bachka similara celei de pe BMP3 sau modele cu calibre mai reduse (25-40mm) completate cu lansatoare de rachete antitanc. In ultima instanta, in functie de cerintele clientului, T-34 MLI ar fi putut pastra si vechea turela pentru tunul de 85mm cu anumite imbunatatiri, insa extrem de limitate datorita dimensiunilor si profilului acestei turele.

Compartimentare interna T-34 – schita

In cele cateva poze, inclusiv cu T-34 iugoslav, precum si cu un T-34 „uparmored” este clar ca platforma ar fi putut primi inca vreo cateva tone de blindaj suplimentar fara afectarea mobilitatii…

T-34/85 sarbesc cu fuste cauciucate in razboiul yugoslav

 Inainte de a discuta cazul T-34, vreau sa fac o paranteza despre cum arata Pz Kpfw -38t ceho-german transformat in transportor de infanterie pe senile, conceptul BMM Kätzchen, design al Auto-Union (viitor Audi) fiind deosebit de interesant si avand forme similare ale blindajului inclinat cu T-34, facand abstractie de lipsa plafonului dar putand sa ne dea o idee despre folosirea spatiului interior, spatiu vizibil si in modelizarea de aici.

 

BMM Kätzchen

Un astfel de T-34 MLI ar putea avea in prima faza un aspect exterior si dimensiuni, mai putin inclinatia blindajului, asemanator cu vehiculul de lupta Type-90 chinezesc iar ca si galeti si dispunere cu Type 69/85, insa cu modificari si kit-uri suplimentare s-ar putea apropia de alte aparitii mai recente si mai greu protejate .

Type-85 chinezesc

Iata cum ar putea arata, la modul aproximativ, un T-34 cu placi de blindaj suplimentar in genul celui de pe IFV Puma sau Marder modernizat cu kit de protectie suplimentar:

Concept Marder Spectrum IFV-CCV al Rheinmetall

Evident, anumite comparatii sunt fortate, masinariile germane fiind mult mai recente tehnologic si fiind proiectate din start sa inglobeze solutii mult mai moderne, insa un T-34 MLI ar fi putut deveni o masina de lupta putin peste medie, o solutie intermediara  mai putin pretentioasa, robusta si mai ieftin de produs, exploatat si reparat decat omologii vestici prezentati.

 

Puma cu senile de T-34, sau T-34 MLI cu blindaj stil Puma

 Instalarea elementelor trenului de rulare de pe T-55 ar fi dus probabil la o asemanare aparenta a platformei MLI cu cea a BMPT-55 ucrainean, in forma finala. Si toate acestea cu un efort mai redus de inaltare a suprastructurii fata de T-55.

BMPT-55 ucrainean, bazat pe T-55

Dar din pacate majoritatea tancurilor T-34 au fost casate, ratand o fereastra de oportunitate destul de interesanta in anii ’90, care ar fi putut consta in aparitia unui MLI ieftin de produs si intretinut si disponibil in numere uriase, avand in vedere parcul existent nu doar la nivel national ci si pe glob.

Dar asa a fost dat sa fie… ca sa nu o luam iarasi de la capat cu discutiile despre potentialul imens pe care l-a ratat aceasta tara si continua sa-l ignore.

 

Marius Zgureanu

 Surse poze :

http://www.cartula.ro/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=52387

 

Surse :

http://3dhistory.de/wordpress/photos/tanks/t-3485-medium-tank

http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/soviet/soviet_T34-85.php

http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/romania/Rom-T3485.jpg

http://www.worldwar2.ro/forum/index.php?showtopic=4879

http://www.worldwar2.ro/forum/index.php?showtopic=4974&hl=

 

Arsenal parc:

http://www.cartula.ro/forum/topic/6959-t-34-romanesc/

Exit mobile version