Rusii, asa ca intre super-puteri, fac misto de F-22 americanilor, declarand ca toata lumea poate sta linistita: T-50-ul lor are un sistem de mentinere a vietii foarte perfomant si oxigen din belsug pentru pilot. Bineinteles ca astfel de glume fac deliciul presei rusesti, dar deocamdata daca Raptorul americanilor isi infoaie penele, toata pasarimea celorlalti sa face mica-mica.
Astfel rusii se lauda ca sistemul lor va fi cel mai smecher sistem generator de oxigen in viata, cinci ani, spun ei, s-a tot ciocanit la el.
In alta ordine de idei, T-50 va avea nevoie si de un nou costum anti-G, costum care ar trebui sa asigure o minte cat mai limpede pentru pilot, la suprasarcina de 9G timp de 30 de secunde!
Perioada este foarte, foarte mare, dar rusii spun ca noul costum anti-G va fi gata la timp si ca va asigura supravietuirea pilotului chiar in cazul unei ejectari la altitudinea de 23 kilometri. Deocamdata cele patru proptotipuri T-50 zboara foarte mult in incercarea de se respecta termenul pentru livrarea primei aeronave operationale, la orizontul anului 2017.
Revenind la cost, acesta are ca principala gaselnita inovativa capacitatea de a anticipa necesitate de proteja pilotul, calculatorul putand incepe umflarea costumului inainte sa permita avionului sa atinga suprasarcina periculoasa, intarziind manevra aparatului. Costumul poate genera presiuni de 6-7 atmosfere pentru perioade scurte, tinand astfel pilotul lucid.
In acelasi timp cockpitul avionului va fi protejat de un strat de aur, care are ca principal rol protectia pilotului in fata radiatilor radarelor inamice si care are in acelasi timp un puternic efect stealth. Astfel aurul este foloist in combinatie cu alte metale rare printre care staniul si iridiumul. Insasi metoda de aplicare a acestui strat protector este, spun rusii, cu totul revolutionara, dar tot ei precizeaza ca respectivul strat de protectie reduce semnatura radar de peste 250 de ori!
La nivelul avionicii, noul PAK FA se poata lauda cu o adevarat revolutie in industria de profil rusa, totul pentru ca avionul de generatia a cincea rus sa fie foarte performant. Astfel T-50 va beneficia de noul sistem Integrated Modular Avionic, in locul unui gramezi ordonate de calculatoare, ca la modelele mai vechi.
Astfel acest sistem are la baza un procesor care comanda resul procesoarelor si le administreaza sarcini de executie intr-o anumita ordine, totul fiind un intreg coordonat de un singur sistem central. De fapt capacitatea industriei ruse de a fabrica un astfel de sistem a fost una dintre principalele conditii pe care programul PAK FA a trebuit sa le indeplineasca. Alternativa ar fi fost importul de tehnologie straina, desi imi este foarte greu sa cred ca Rusia ar fi avut curajul sa-si dezvolte noul vanator pe baza unor component electronice straine, mai ales ca vorbim aici de centrul nervos al viitorului aparat.
Una peste alta rusii sunt foarte multumiti de noul lor avion, mai ales ca de curand s-a anunta ca si noile motoare dedicate T-50 ar fi gata de folosire.
Sursa: Ria Novosti
GeorgeGMT