Romania Military

T-84BM – Oplot – mandria vecinilor nostri „margineni”

6ec9c452fdT-84BM Oplot este cea mai recenta varianta a seriei T-80, la randul sau o dezvoltare a modelului T-64, conceput la uzina KMDB din Harkov la sfarsitul erei sovietice, dar modernizat succesiv ulterior intr-o varianta specifica ucraineana (Rusia pastrand T-80U si derivati ai sai in dotare). In anul 2000 guvernul ucrainean a facut prima comanda pentru 10 tancuri T-84 Oplot si se pare ca numarul lor nu a trecut de 12, alaturi de alte 167 T-84 in versiunea diesel a T-80UD, mostenite din perioada sovietica.

T-84 la teste in Malaiezia

Se pare ca acest Oplot reuseste sa imbine simplitatea in exploatare (desi deriva din complicatul T-80), flexibilitatea si mobilitatea deosebita intr-un produs cu un pret atractiv, estimat intre 2,5 si 4 mil.$, in functie de versiunea aleasa. Intr-adevar, nu este un echivalent al Leopard2 sau M1A1 Abrams, insa ofera performante ridicate care au reusit sa gaseasca si clienti pentru export, rivalizand pe anumite piete cu T-90 rusesc si cu MBT-2000 chinezesc. Pe moment, singurul client confirmat, dincolo de armata ucraineana, este Tailanda, iar o competitie de evaluare se desfasoara inca in Peru. A pierdut contracte in Bangladesh, in fata MBT2000 si in Azerbaidjan, in fata T-90.

T-84 vopsit in versiunea “all-black”

Mai jos sut prezentate principalele caracteristici ale tancului, asa cum se gasesc pe pagina uzinei KMDB. Principalele variante ale T-84 sunt, in ordine cronologica :

Arborele evolutiv al tancurilor rusesti/sovietice

–          T-84 clasic, modernizare a T-80UD (diesel), cu turela sudata in locul celei turnate a T-80, contramasuri Shtora1, electronica si tun imbunatatite, blindaj schimbat, partial si in urma pierderii accesului ucrainenilor la blindajele compozite facute in Rusia, si motorul de 1000CP inlocuit cu un diesel 6TD-2 de 1200CP.

–          T-84U: modernizare a T-84: blindaj cu fuste laterale, blindaj reactiv Kontakt-5 pe turela, generator auxiliar, vizor termic, GPS, telemetru laser pentru comandant, sistem de referinta a gurii tevii tunului.

Yatagan versus Oplot

–          T-84 Oplot: T-84U cu turela stil vestic, cu compartimentul de munitie separat de al echipajului prin panou rezistent la explozie, un nou autoloader pentru tunul de 125 mm.

–          T-84-120 Yatagan: varianta prototip pe cerintele armatei turce (denumit KERN2-120), la standard NATO, cu tun de 120mm si autoincarcare care poate lansa atat proiectile NATO 120mm (M829 DU) dar si racheta antitanc AT-11 Sniper. O alta diferenta este cutia de viteze automata, bara in T pentru sofer, aer conditionat, senzor de viteza la gura tevii si sistem de dirijare a focului si telecomunicatii. Se distinge prin partea anterioara a turelei mai lunga si dreapta, unde se afla autoloaderul si magazia de munitii etansa fata de compartimentul echipajului din turela.

T-84 /120 Yatagan

Ca si echipamente straine inglobate, pot fi exemplificate: vizoare termice si intercom produse de THALES, mitraliere produse de FN HERSTAL, echipament de navigatie produs de LITEF si senzori meteorologici produsi de IRDAM.

Tot Yatagan, in teste

–          T-84 Oplot-M/BM (Modernizat), cea mai noua versiune de Oplot, cu blindaj  imbunatatit, noi sisteme electronice si de contramasuri, cel mai vizibil fiind sistemul panoramic PNK-6.

Oplot franand de urgenta

Mai exista derivatii BMU-84, pod mobil pe sasiu de T-84, BREM-84, vehicul de reparatii, si BTMP-84, versiunea masina de lupta a infanteriei cu un sasiu alungit, al saptelea galet si compartiment pentru 5 infanteristi.

 BTMP-84

Armamentul consta in tunul cu teava lisa KBA-3 de calibrul 125mm, cu manson termic si extractor de fum, fiind stabilizat transversal electric si hidraulic in elevatie (dar si cu mod de lucru manual, de avarie), si cu posibilitatea de inlocuire rapida a tevii in conditii de campanie, fara a fi necesara extragerea intregului tun din turela. Turela se poate roti la 180° in mai putin de 5s, cu aproximativ 40 °/secunda.

 Tunul cu teava lisa KBA-3 cal. 125mm

            Din rezerva totala de 40 de proiectile si incarcaturile aditionale, (4 modele: APFSDS, HEAT, HE-FRAG si rachete antitanc cu lansare prin teava) 7 sunt plasate in dreapta soferului, 5 in magazia externa din spatele turelei iar 28 sunt plasate in caruselul incarcatorului automat. Incarcatorul automat este imbunatatit fata de cel al T-80 si poate sustine o rata de incarcare de 7s pana la 12,5s, prima lovitura fiind incarcata in 10-12 secunde, in functie de directia de rotatie, iar timpul necesar realimentarii caruselului prin exteriorul tancului, care face vulnerabil echipajul, este de 15-20 de minute.

Caruselul si autoloaderul

Rachetele ghidate laser cu focos tandem, stocate in carusel ca si restul proiectilelor si lansate cu ajutorul tunului, sunt coordonate chiar si cand tancul este in miscare, de un sistem dedicat, distanta maxima pana la tinta fiind de 5km. Se sustine ca racheta poate lovi si elicoptere, tancul asigurandu-si de unul singur o parte din protectia anti-aeriana, dar si tinte gen cazemata iar in viitor se spera ca vor putea lovi si tinte mai mici.

Blindajul reactiv al turelei, acoperit cu lamele de cauciuc, Shtora, senzorii de iluminare laser, vizorul tragatorului (dreapta) si al comandantului (stanga), sub mitraliera AA de cal 12,7mm

            Mitraliera coaxiala poata fi operata atat din locasul tragatorului cat si al comandantului. Mitraliera antiaeriana de calibrul 12,7mm este operata de pe cupola comandantului si poate fi teleoperata intr-un camp de elevatie -5° la +70° si transversal +/-75°, fiind stabilizata in unghi vertical -3° la +20°.

Vizorul PZU-7 al mitralierei AA

Sistemul integrat de control al tragerii (INTEGRATED GUN-AND-FIRE CONTROL SYSTEM -IGFCS)) este alcatuit din sistemul de vedere pe timp de zi 1G46M al ochitorului, sistemul de vedere termica Buran-Catherine-E, sistemul PNK-5 de observatie si tintire al comandantului, sistemul de vedere PZU-7 al armei antiaeriene, sistemul de control 1ETs29M al mitralierei AA, computerul balistic LIO-V (sau TIUS-VM) si senzorii aferenti, stabilizatorul de armament 2E42M, etc.

Oplot pregatit de expozitie

Sistemul de vedere 1G46M, cu capacitate de marire x2.7 – x12, este stabilizat pe 2 axe, incluzand un telemetru laser, cu bataia maxima 5km si acuratete 10m, un compensator automat giroscopic si un sistem de ghidaj al rachetei antitanc. Vizorul de tragere are marcaje pentru distanta in functie de diferite tipuri de munitie si mitraliera coaxiala, pentru cazul de avarie al telemetrului laser, iar sistemul optic se inchide pentru scurt timp in momentul tragerii cu tunul, datorita unor senzoride lumina, pentru ca tragatorul sa nu fie orbit de lumina de la gura tevii.

Vizorul 1G46M

Sistemul de imagine termica Buran-Catherine-E contine vizorul optronic al tragatorului dar si monitorul comandantului si panoul sau de control, comandantul putand prelua controlul tunului si al mitralierei coaxiale de la tragator si opera in parallel vizorul termic. Sistemul este foarte util in conditii de ceata, pe distante mai mari si in conditii de fum de camuflare.

 Locatia tragatorului

Vizorul termic Buran-Catherine-E

Sistemul PNK-5 de observatie si tintire al comandantului este alcatuit din vizorul zi/noapte TKN-5, care incorporeaza propiul telemetru laser si da posibilitatea comandantului sa estimeze independent distante, si dintr-un senzor al pozitiei tunului. Vizorul este stabilizat vertical si are trei moduri de functionare : vedere pe timp de zi, vedere pe timp de zi cu factor de marire x7.6 si vedere pe timp de noapte – intensificator de lumina cu factor de marire x5.8.

Vizorul TKN-5

Postul  comandantului

Vizorul antiaerian permite comandantului sa angajeze lupta din habitaclul turelei, folosind mitraliera AA de 12,7mm.Lentilele sistemelor de vizare sunt protejate de sticla blindata care poate fi curatata cu ajutorul unui sistem mixt hidraulic si pneumatic.

Oplot in uzina, fara protectia suplimentara instalata

si apoi finalizat in curtea uzinei, pentru livrarea catre Tailanda

Computerul balistic LIOV-7 permite calcularea corectiei balistice cu ajutorul informatiilor primite automat de la senzori: viteza tancului, viteza unghiulara,  inclinatia axei pivotului tunului, viteza vantului, distanta pana la tinta si unghiul directiei de deplasare, alaturi de care pot fi introdusi manual urmatorii parametri: temperatura ambianta, temperatura incarcaturii proiectilului, presiunea aerului ambiental asupra invelisului tevii, etc.

Suplimentar, computerul seteaza momentul detonarii proiectilului cu fragmentatie programabila asupra tintei, preluand datele de la telemetrul laser.

Calculatorul balistic LIO-V

 Sistemul de tragere functioneaza in mod dinamic, permitand tragerea doar atunci cand alinierea intre linia de tintire si cea a axei tevii se incadreaza intre anumite limite, desi butonul de tragere a fost apasat anterior.

Elemente de blindaj – blindajul placii frontale si al turelei inainte de asezarea lamelelor de cauciuc

Camasa termica a tunului reduce distorsiunile cauzate asupra tevii de temperatura degajata neuniform de tragere, ploaie asupra partii superioare, radiatie termica solara sau vant lateral. Calculatorul balistic ia in considerare si datele cu privire la distorsia tevii date de sistemul de referinta de la gura tevii.

Oglinda sistemului de referinta de la gura tevii

Exista si optiunea dotarii tancului cu senzor de viteza a proiectilului la gura tevii care furnizeaza informatii catre calculatorul ballistic la fiecare tragere pentru calcularea de corectii datorate temperaturii incarcaturii proiectilului, camasii tevii si celorlalti factori descrisi anterior.

Senzorul de viteza a proiectilului la gura tevii pe plafonul turelei de Oplot

Pentru a permite vederea din interior in jurul vehiculului, posturile echipajului sunt prevazute cu periscoape in blocuri dispuse de jur-imprejurul plafonului.

Oplot dispune de un sistem de protectie complex, incluzand blindaj pasiv, reactiv, dar si alte sisteme, cum ar fi protectia activa.

Oplot M efectuand trageri

Blindajul principal al tancului este un sandwich multi-strat laminat format din placi metalice si ceramice. La acesta se adauga sistemul BATW-ERA, format din mai multe elemente. Acesta are in arcul frontal al turelei si sasiului caramizi de blindaj reactiv de generatia a 3-a «Nozh », care ofera protectie impotriva penetratoarelor cu energie chimica sau cinetica (APFSDS sau HEAT), dar care nu detoneaza la lovituri de 12,7mm sau pana la 30mm.

Partea din spate a turelei cu spatiu de stocare si blindaj spatiat

Alte panouri de blindaj reactiv, care performeaza foarte bine impotriva proiectilelor HEAT, sunt asezate pe lateralul compartimentului soferului. Modulele de blindaj reactiv pot fi usor inlocuite in teren si sunt sigure la operare, avand durata de viata de 10 ani si putand fi stocate in aer liber 5 ani si apoi utilizate 3 ani, daca se respecta cerintele din caietul tehnic. Instalarea sistemului exploziv-reactiv al BATW-ERA se face in 2,4-2,6 ore de catre echipaj fara tratamente sau operatiuni speciale.

Blindaj reactiv exploziv pe partea frontala a turelei

Blindajul initial suplimentar compozit ceramic a fost inlocuit de un alt tip de compozit, sandwich de cauciuc intre doua placi de otel in aliaj.

Blindaj reactiv exploziv pe placa frontala

            Inclusiv plafonul turelei a fost protejat cu caramizi de blindaj reactive impotriva rachetelor antitanc cu traiectorie de lovire verticala. Lateralele tancului, in jurul caii de rulare, sunt protejate de fuste cauciucate, cu rol de protectie impotriva armamentului antitanc de infanterie cu raza scurta.

Blindaj reactiv pe plafonul turelei

Se lucreaza in continuare la noi module de blindaj care sa asigure in viitorul apropiat protectia tancului Oplot.

Avertizorul laser de apertura larga

Avertizorul laser de precizie

In ceea ce priveste protectia activa, aceasta este asigurata de sistemul optronic Varta (Garda), compus din 3 elemente: avertizorul la iluminare laser (compus din avertizorul de apertura larga si cel de precizie), sistemele de bruiaj infra-rosu (Shtora) si dispensoarele de grenade fumigene, grupate in aceasta ordine pe fiecare parte a turelei, mai putin cei 2 senzori de raza larga, care sunt in spatele turelei.

Oplot M

Avertizorul de amenintari laser contine un panou de control, alaturi de cei 4 senzori de iluminare laser.

Bruiajul infrarosu se bazeaza pe un semnal infrarosu generat in cod pulsatoriu, care poate deturna rachetele ghidate optic sau laser de la traiectorie.

Jammer infrarosu in plan apropiat, lanaga tun

Modulatorul de bruiaj infrarosu si prinderea pe turela

Grenadele fumigene sunt plasate in doua seturi de cate 6 pe lateralele turelei si sunt declansabile electric fie in mod automat, in urma declansarii alarmei de iluminare laser, fie manual, de catre comandant sau tragator prin intermediul unor butoane de pe panoul de control. Grenadele fumigene exista si in versiunea aerosoli termici, care camufleaza semnatura termica a tancului in fata vizoarelor termice inamice. O alta varianta pentru lansarea de fum de camuflaj este injectarea de motorina in teava de esapament.

Lansatoarele de grenade fumigene si panoul de control aferent

Vizoarele de pe Oplot sunt astfel proiectate sa protejeze ochii echipajului de raze laser cu efect daunator asupra retinei.

Unitate filtru-ventilatie

Sistemul de protectie nuclear-biologica (NBC) presurizat protejeaza echipajul de efectele radiatiilor nucleare, de praf radioactive, agenti toxici sau bacteriologici, tancul detinand si un scut de radiatie instalat in doua straturi, pe interiorul si exteriorul vehiculului. Oplot beneficiaza si de un system anti-incendiu cu reactie rapida.

Podeaua Oplotului, vedere dedesubt

Spall-liner este instalat in interiorul vehiculului, crescand protectia in caz de penetrare a carcasei, iar de o parte si de alta a scaunului soferului se afla stalpi de sustinere care rigidizeaza podeaua in cazul exploziei unei mine sub compartiment, putand rezista la echivalentul a 4kg TNT sau la 10kg pentru explozia sub senila.

Fusta cauciucata de protectie laterala

Pentru a reduce semnatura termica a tancului, partea superioara a compartimentului motor este tratata cu izolatori termici. Pentru reducerea semnaturii radar (in banda 0.8-4 cm, cu aproximativ 18 dB ), alaturi de vopsea speciala, fuste cauciucate de material absorbant sunt instalate pe lateralul turelei iar un rol similar il au si fustele laterale din zona trenului de rulare, pe langa cel de a devia proiectilele antitanc.

Inzolatie termica la compartimentul motor

T-84, in versiunea initiala, avea 46 de tone si un raport de 26CP/tona, printre cele mai ridicate pentru un tanc, iar sistemul de aer conditionat ii permite operarea in climat extrem, de −40 °C la 55 °C. Mobilitatea deosebita si viteza maxima de 75 km/h este oferita de grupul propulsor diesel de 1200 CP 6TD-2, care poate functiona si cu petrol, kerosene, combustibil de turboreactor sau diferite amestecuri. Motorul are sistem de preincalzire pentru temperaturi foarte scazute dar este imbunatatit pentru a functiona si in climat arid cu temperaturi de pana la 55°C. Raza de actiune de 400km este data de un rezervor intern de combustibil de 700 litri si 2 rezervoare de 440 litri deasupra trenului de rulare, la care se pot adauga doua canistre de 200 de litri fiecare atasabile in partea din spate a sasiului tancului. Raza operationala a tancului ajunge astfe la 540km.

Motorul 6TD-2

Motorul dispune de un sistem automatizat de monitorizare a parametrilor si demaraj, al carui panou de contol este instalat in compartimentul soferului.

Soferul dispune de periscoape cu camp larg de vedere pentru a putea ghida vehiculul din pozitia cu trapa inchisa, iar pentru condusul noaptea postul poate fi echipat cu intensificator de lumina.

Panoul soferului

Admisia de aer aspira din zona mai putin incarcata de impuritati in deplasarea tancului, putand functiona la trecerea de ape de 1,8m adancime fara pregatire, si 5m cu pregatire, iar sistemul de filtrare este compus din blocul de pre-curatare centrifugal si cel de curatare, permitand fuctionarea in conditii de caldura excesiva si praf sau radioactivitate pentru 1000km fara inlocuirea filtrelor.

Compartimentul motorului cu “capota” ridicata

Si evacuarea motorului

Suspensia este creata pentru cresterea mobilitatii si confortul echipajului, fiind de tip bara de torsiune, cu pivoti hidraulici absorbanti de socuri plasati la rotile 1, 2 si 6. Trenul de rulare este compus din sase galeti cauciucati dubli, din doua piese prinse impreuna cu bolturi, cu roata motrice in spate, cea intinzatoare in fata, precum si role de suport a senilei in partea superioara.

Trenul de rulare – detaliu galeti si role

Partea superioara a suspensiei este invelita de fusta de cauciuc, care la randul ei are pe exterior blindaj reactiv exploziv. De asemenea, o camasa cauciucata este prinsa in fata vehiculului pentru a reduce praful ridicat in timpul deplasarii. Senilele sunt de doua tipuri, cele clasice, metalice si cele cu talpi cauciucate inlocuibile, pentru uzul pe sosele, pentru a nu strica covorul asfaltic.

Senila cu elemente cauciucate

Pentru a putea opera cu motorul oprit, in mod silentios, Oplot este dotat cu generator auxiliar diesel EA-8 aflat sub blindaj in partea dreapta spate si generand 8 kW.

Navigatia este asigurata de sisteme bazate pe GLONASS si NAVSTAR si include si pozitionarea celorlalte unitati prietene, precum si directia data de sofer fata de destinatia sau referintele alese. Datele pot fi transmise altor unitati prin canalul radio folosit de seturile VHF R-173M si HF R-163-50K.

Sistemul de navigatie la postul comandantului

Tancul se poate ingropa in pozitie in 15-40 de minute, in functie de sol, folosind o lama de buldozer carepoate fi montata in fata sasiului.

Folosirea lamei de bulldozer

Un alt dispozitiv care poate fi instalat rapid pe Oplot este cel de deminare, in doua variante: cu plug – KMT-6 sau cu role KMT-7.

KMT-6

In varianta standard, Oplot nu dispune de aer conditionat, dar un system KTT dimensionat pentru a mentine temperatura habitaclului la 15-20°C in conditii de 55 °C afara, poate fi montat la cererea clientului.

Oplot M, vedere spate

La aerul conditionat se adauga sistemul de avertizare PRHR-М1 (RCAD) la radiatii si agenti chimici sau biologici, asociat unitatii de filtrare-ventilatie.

Oplot la vanatoare

Este clar ca acest tanc reprezinta un avans de tehnologie fata de T-80 dar si fata de ultima realizare romaneasca, TR-85M1, si, desi lansat in ultima varianta in 2008, poate rivaliza cu T-90, chiar daca nu cu ultima sa varianta, T-90 MS Tagil.

Peisaj de sezon, cu Oplot si Leclerc

Mi-ar placea ca in viitorul apropiat sa existe informatii la fel de detaliate si pentru TR-85M1 romanesc, sau poate pentru urmasul sau, care o fi el, deoarece si varianta M1 este deja invechita, fiind realizat cu tehnologia inceputului anilor’90, deci deja veche de 20 de ani, chiar daca livrarile celor 54 de exemplare s-au incheiat undeva la mijlocul deceniului trecut.

T-84 Oplot vs Oplot M

Surse fotografii:

http://thaidefense-news.blogspot.ro/2012/10/oplot-m-tank-close-up.html

http://3.bp.blogspot.com/-LsjH5WkazuA/UNdbEPgxWqI/AAAAAAAAAqI/78JsRMWC7jk/s1600/T-84BM+Oplot_Duplet_Ukrainian+MBT.jpg

http://www.delcampe.net/page/item/id,241569405,var,Ukrainian-Main-Battle-Tank-T-84-OPLOT,language,E.html

Multumiri lui Sharky pentru fotografii legate de blindaj!

Surse:

http://www.morozov.com.ua/eng/body/t84.php

http://en.wikipedia.org/wiki/T-84

http://tanknutdave.com/the-ukrainian-t-84-oplot-main-battle-tank/

 

 Marius Zgureanu

 

Exit mobile version