Romania Military

A-X, (A)T-X si F 22 Raptor

A-10 Thunderbolt I

Un document care sustine ideea unui nou avion optimizat pentru suportul apropiat al trupelor la sol (CAS), circula in interiorul Pentagonului.

Lt Gen James „Mike” Holmes, seful adjunct al Statului Major pentru Planuri Strategice si cerinte, spune ca acesta este primul pas in procesul lung de planificare si bugetare pentru o aeronava care ar putea inlocui intr-o zi Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II .

Daca va fi aprobat de Statul Major al Fortelor Aeriene, o noua platforma de tip CAS va putea fi inclusa in planul de buget pe cinci ani 2018-2022.

„Suntem in curs de dezvoltare a proiectului de cerinte”, a declarat Holmes in cadrul unui  forum desfasurat in Washington DC pe 7 aprilie. „Cand acesta va fi gata, il vom compara cu ce avem la dispozitie, cu pastrarea A -10 sau cu inlocuirea acestuia de catre alt avion”.

Holmes a subliniat cateva alternative (nu chiar echivalente)cum ar fi: Embraer/Sierra Nevada A-29 Super Tucano sau Beechcraft AT-6 Wolverine, avioane disponibile in momentul de fata. De asemenea acesta a sugerat ca o posibila solutie o versiune, usoara, de atac la sol a Finmeccanica M-346 Master sau Korea Aerospace Industries T-50 Golden Eagle, avioane de antrenament care sunt propuse pentru a inlocui  Northrop T-38 Talon in cadrul T-X, fiind luat in discutie chiar si Textron AirLand Scorpion: „Intrebarea fiind ce este disponibil acum si care va fi solutia optima”.

Un avion dedicat CAS, pe model A-10, a fost luat in considerare (A-X) dar ar dura timp si ar cere foarte multi bani pentru cercetare-dezvoltare, asadar se cauta o „scurtatura”, tinand cont ca acum noul orizont de retragere pentru „Worthog” este intre 2018 si 2021.

Deschidem o mica paranteza. Va puteti gandi ca F 35A ar fi trebuit – conform caietului de sarcini initial – sa inlocuiasca, printre altele, si Republican A 10, doar ca un avion supersonic nu va putea inlocui, tactic vorbind, niciodata un subsonic lent si cu mare autonomie, nu va putea inlocui total modul de operare al A 10, astfel ca s-ar putea ca iesirea din scena istoriei a „Worthogului” sa duca la necesitatea scindarii misiunilor sale intre F 35 si poate un SuperTucano sau un M 346. Pe de alta parte ar fi si foarte scump si lipsit de sens sa operezi un F 35A intr-un spatiu aerian neafectat de AAinamic. Inchidem mica paranteza…

Printre altele, intr-un proiect de lege initiat de House Armed Services Committee, comisie responsabila printre altele,  cu finantarea si supravegherea Departamentului Apararii (DoD) si a fortelor armate ale Statelor Unite, a solicitat U.S. Air Force sa ia  in calcul reluarea productiei avionului de superioritate aeriana Lockheed Martin F-22 Raptor, urmand ca aceasta (DoD) sa ofere  un raspuns comitetului nu mai tarziu de 1 ianuarie 2017, comitetul motivand aceasta decizie ca urmare a scaderii decalajului tehnologic fata de posibilii adversari si a cererii tot mai mari venite din partea aliatilor care doresc o aeronava multirol competitiva.

Astfel, Congresul doreste sa afle cat ar costa si cat va dura repornirea liniilor de productie, totul pentru un total de 194 de de aparate, ajugandu-se astfel la un total de 381 de aeronave. In momentul de fata fortele aeriene au in dotare 187 de aparate F 22 Raptor din care doar 123 apte de lupta, potrivit Air Combat Command.

Congresul doreste de asemenea o evaluare a modului in care F -22 va evolua in misiuni de lupta in zone anti-acces si de interdictie regionala (A2/AD), cand flota curenta (de aparate clasice) va ajunge la sfarsitul vietii operationale, atunci cand Boeing F-15C va iesi la pensie iar o ultima generatie F-X ar urma sa devina operationala.

Buzzle I.

 

Exit mobile version