Un vehicul 4×4 blindat si foarte mobil este coloana vertebrala a oricarei armate care se respecta, fiind mai usor si mai ieftin de folosit decat restul blindatelor dar ceva mai protejat si mai mobil decat un vehicul clasic 4×4 cu blindaj usor.
Cel mai bun TAB4x4 este cel… pe care il ai… sau cum sa obtinem ceva util pana vom avea ceva de noua generatie in clasa amfibie 4×4 la peste 10 tone masa…
Si asta din cauza ca programul 4×4 amfibiu al MApN nu se intrezareste pana la sfarsitul acestui deceniu (trebuind finalizat mai intai programul PiranhaV, cel 4×4 usor blindat si apoi inceput cel 8×8 amfibiu) iar MApN trece incet parcul de ABC-79 prin reparatii capitale la Moreni.
Lasand la o parte motorul, transmisia si protectie suplimentara semnificativa (discutate in articolul de acum 8 ani) care nu ar mai avea sens dupa efectuarea reviziei si anticipand un ciclu de viata relativ scurt (sub 10 ani)… ar ramane modernizarile temporare specifice unui vehicul de cercetare, echipamente care ar putea fi retrase ulterior si montate pe un nou vehicul, cand acesta va fi disponibil:
- comunicatii de ultima generatie si sistem de management al luptei integrat ;
- climatizare;
- senzori si protectie activa softkill;
- teleoperabila pentru autoprotectie, cu arma cal. 12,7/14,5/20mm/30mm LF si lansator de rachete antitanc sau AA ;
- Catarg cu senzori optronica de cercetare si/sau radar ;
- minidrona de cercetare la distante de 10km maxim ;
- Container lansator de munitii hoinare ;
- plasa de protectie/camuflaj multispectral ;
- poate un minim de protectie suplimentara, fara a ingreuna semnificativ vehiculul: placi de protectie in cateva locatii mai expuse/sensibile;
- Scaune anti-explozie prinse in tavan;
- Protectie interioara spall-liner;
- Generator auxiliar si baterii pentru lucrul in mod silentios, sub camuflaj;
Adica ceva stil BRDM-KZ, cum cu siguranta va mai amintiti ca am mentionat acum cativa ani:
sau Panhard VBL cu Mini Samson si Spike LR
O varianta de luat in considerare ar fi dezvoltarea in continuare a turelei Agil cal. 12,7mm a celor de la Digital Bit, care integreaza deja un lansator de rachete Javelin, dar ar putea adaposti o arma coaxiala de calibru mic sau avea optiunea unui lansator MANPAD.
Ceva similar, ceva mai greu, este deja disponibil a fi achizitionat de pe raft, spre exemplu Protector R6 al Kongsberg :
Turela are o masa de 342kg fara arme si munitie, si poate avea ca arma principala o mitraliera cal. 12,7mm sau tunul usor XM194 cal. 30mmx114, o arma secundara cal. 7,62mm/ AGL 40mm si un lansator de rachete antitanc sau AA MANPAD. Astfel turela este ideala pentru cercetare, dincolo de misiunea principala de autoprotectie la nevoie putand lovi tinte blindate sau asigura protectia AA VSHORAD.
Derivatul EOS, cu lansatoare Stinger
In categorie similara, dar fara a avea inca integrate rachetele, ar fi Nexter ARX-20 (masa 270kg) espectiv turela propusa pentru Agilis 8×8 APC – Fieldranger-20 :
Misiunea principala a vehiculului ar fi cercetarea, utilizand mobilitatea, inclusiv amfibie, camuflajul si pachetul de senzori si drone, iar punctual ar putea lovi tinte folosind munitii hoinare sau racheta antitanc (Javelin/Spike). Blindajul ar asigura o protectie la calibrul 7,62mm eventual cal. 12,7/14,5mm in arc frontal si in anumite puncte special protejate. Versiunea de recunoastere pentru artilerie ar putea fi si ea echipata similar, insa cu o teleoperabila mai usoara.
Vehiculele cu aruncator de bombe ar putea primi si un pachet similar, fara senzori si cu o teleoperabila echipata usor pentru autoprotectie si poate un pachet de orientare automatizata a aruncatorului pe coordonate.
Subliniez din nou ca toate aceste echipamente pot fi demontate si refolosite ulterior pe vehicule de noua generatie cu acelasi rol.
Si pentru ca avem si aproape 50 de sisteme CA-95 pe acelasi sasiu ML-A95M, acestea ar putea integra si ele cateva solutii ieftine si inca eficace.
Deja exista o integrare partiala pentru CA-94 si STAR-80L, alaturi de o bila optronica, prototip prezentat la Expomil:
O racheta 9M31 Strela cantarea 32kg(cap de lupta 2.6 kg, cal. 120mm) si erau prevazute cate 4 cu tot cu canistre (70 kg containerul incarcat) pe lansator, deci probabil masa utila a intregului sistem turelat se apropia de 300 de kg.
In respectiva rezerva de masa si conditionat de gabarit ar putea intra pana la 4 containere SVML (Standard Vehicle Mounted Launchers) a cate 4 rachete FIM-92 Stinger / 2-3 Mistral, sau la alegere/complementar cu container lansator pentru STAR-80L sau rachete din aceeasi clasa cu Strela (masa unei LFK-NG era sub 28 kg, iar a Mistral de 20kg).
Sa nu uitam ca productia FIM-92 Stinger este prevazuta a lua sfarsit spre mijlocul acestui deceniu, fiind prevazut a fi inlocuit cu o noua racheta compatibila cu gabaritul Stinger si interfata acestuia, ce urmeaza a fi finalizata prin 2026.
De fapt, daca ne uitam la caracteristicile lui LFK-NG comparativ cu Mistral, cu exceptia diametrului de 110mm fata de 90mm la Mistral, lungimea este tot de doar 1,8m fata de 1,86m iar capul de lupta de 2,5kg fata de 3kg. Mistral-ul este insa ceva mai rapid, la Mach 2,7, pe cand LFK trebuia sa atinga Mach 2,2, raza de actiune de 10 km a LFK fiind doar usor superioara Mistral-ului, creditat cu 8km.
Mistral-ul are o masa de doar 18,7kg, respectiv 21,4 kg cu tot cu container, ceea ce ar insemna ca un bloc de 4 astfel de rachete ar cantari 85kg, comparativ cu 70kg ale containerului Strela1 incarcat. De vazut daca tolerantele lansatorului CA-95 permit montarea a cate 4 rachete Mistral in fiecare dintre cele 4 pozitii (un total de 16) sau o abordare realista ar fi doar cu cate 2-3 (un total de pana la 12 rachete).
Un eventual urmas al A95, echivalent al Sosna-R, ar insemna fie un Mistral XL spre 25-30kg fie o reluare/finalizare a LFK-NG (IRIS-T miniaturizat), dupa cum se observa in tabelul comparativ de mai jos:
Date | A-95 | LFK NG | Mistral | Stinger | Sosna-R |
Lungime | 1,803m | 1,78m | 1,86m | 1,52m | 2,31m |
Diametru | 120mm | 93/110mm | 90mm | 70mm | 72/130mm |
Masa /+tub | 32kg | 21,5/28kg | 18,7/21,4kg | 10,1/15,2kg | 30,6/42kg |
Cap de lupta | 2,6kg | 2,5kg | 3kg | 1kg | 7kg |
Viteza | Mach 1,8 | Mach 2,3 | Mach 2,7 | Mach 2,54 | Mach 4 |
Plafond | 3km | 3km | 3,8km | 5km | |
Raza actiune | 4,2km | 10km | 8km | 4,8km | 10km |
Senzor | IR | IR | IIR | IR/UV | LASER/Radio |
In plus, o masa a vectorilor pana in 30 kg (sub 35 kg cu tot cu container) ar putea permite montarea a cate 2 rachete in locul fostei A-95+container, dubland capacitatea lansatorului CA-95 pentru rachete.
Fisa tehnica complex CA-95M : https://fr.scribd.com/doc/80921791/ro-CA-95M
Un astfel de vector este putin probabil a fi disponibil in imediat, insa dezvoltare deloc imposibila daca ar fi conectata cu programele SHORAD/VSHORAD si MANPAD prevazute de MApN.
Si pentru ca avem si peste 100 de BRDM 2 pe post de vehicule antitanc… de ce nu o „caimanizare” si o echipare cu senzori de recunoastere si rachete antitanc moderne (Spike LR/NLOS, Brimstone, Javelin/Hellfire) in locul 9P122 „Malyutka”, 9P133 „Malyutka” si 9P148 Konkurs ? Este inca o platforma superioara ca mobilitate si protectie unui Humvee pe care MApN il prezinta ca lansator de rachete Spike LR. Si la fel ca in cazul lui TABC-79, majoritatea modificarilor ar putea fi demontate si mutate ulterior pe un nou vehicul 4×4, cand va fi disponibil.
In timp ce noi asteptam un nou vehicul 4×4 in categoria +10 tone, ucrainenii vand la export, catre Arabia Saudita, vehicule blindate Kozak V5 4×4.Bazat pe sasiu Ford F550, ca de alfel si Cobra si Didgori, Kozak atinge 12 tone, poate transporta 10 militari in cabina protejata balistic nivel 2 STANAG 4569 (pana la 7x62x39mm API), folosind un motor de 6l cu 6 cilindri Iveco Tector de 279Cp. Pacat ca nu e si amfibiu !
La fel de ne-amfibiu era si prototipul Dracon al celor de la Stimpex, pentru care s-a facut si un studiu de protectie antimina cu tot cu teste pentru nivel 3B STANG 4569 (vezi pagina mta.ro).
Deh, acum zece ani aveam in plan un SAUR4 amfibiu, derivat din programul SAUR3/TBT 8×8… Acum ar fi in optiune si UGV-uri, care sa complementeze in anumite misiuni vehiculele de cercetare sau aparare AA.
Marius Zgureanu
Citeste si:
.Este-modernizarea-ABC-79M-o-solutie-de-avarie
. Caiman intra in dotarea Belarus
. Rheinmetall-Master-faza-2-xt
.Spike-NLOS-lansat-de-pe-Tomcar-buggy
Tatrapan-zasa-6×6
Blindate-usoare-solutii-estice
Mrap-ul-amfibiu-PMPV-6×6-MISU
Nexter-Titus-6×6-concurenta-lui-Bmx01
Bmx01-vehiculul-6×6-al-renault-trucks-pentru-programul-vbmr
Grifon-si-Jaguar-in-programul-de-dotare-al-armatei-franceze
Programul-rabla-si-relansarea-industriei-autohtone
Grifon-si-Jaguar-franceze-teste
Moreni-si-vehiculul-4×4-multirol