La inceput de ianuarie a.c., cei de la Turkish Aerospace Industries (TAI) au inceput asamblarea primului prototip al aeronavei de antrenament si lupta denumita HurJet. Conform planificarii proiectului, primele teste de pregatire a zborului acestui prototip ar trebui sa aibe loc pana la sfarsitul anului 2022. Primul zborul oficial este programat pentru 18 martie 2023, aniversarea a 108 ani de la victoria marinei turce in campania de la Dardanele. Prima livrare catre fortele aeriene turce ar trebui sa aibe loc prin 2025.
Hurjet va inlocui cele 68 de T-38 Talon din inventarul fortelor aeriene turce, precum si F-5B folosite inca de echipa de acrobatie aeriana. Turcii au in vedere si o varianta de atac usor si posibil una navalizata, masa utila pentru armament fiind estimata la 2,7 tone.
In program sunt prevazute doua prototipuri statice, pentru testarea la sol si cea de oboseala a materialului, si doua prototipuri capabile de zbor.
Proiectul TAI HurJet a fost inceput in 2017, fiind practic primul avion de antrenament supersonic proiectat independent in Turcia.
Asamblarea primul prototip TAI HurJet / Foto: SavunmaSanayiST.com
Ca si concept, HurJet este un avion monomotor supersonic cu o singura deriva si doua prize de aer laterale. D
Pentru motorizare, a fost gandit initial a fi compatibil cu General Electric F404-GE-102 și Eurojet EJ200. Din cauza sanctiunilor dar si a asitentei la proiectare oferite de englezi, se are in vedere EJ200, ceea ce ar insemna si prize de aer marite pentru debitul de aer specific.Primul prototip ar putea fi totusi echipat cu motorul F404.
TAI HurJet are o anvergura de 9,5 m, o lungime de 13,6 m si va avea o viteza maxima de Mach 1,2-1,4 precum si un plafon un plafon de 13,5 km. Factorii de suprasarcina sunt fixati la g + 8 / -3, datorita limitatorului din fly-by-wire..
Aeronava va dispune de comenzi fly-by-wire, capacitate de realimentare in zbor, HUD integrat, casca cu vizor integrat Helmet Mounted Display (HMD), State-of-the-art HMI (Human-Machine Interface), compatibilitate afisaje cabina cu ochelari de vedere pe timp de noapte, generator auxiliar ambarcat.
Turcii mai doresc ca 80% dintre componentele Hurjet sa fie produse local. Turcii au facut deja o oferta de 18 aparate cu rol de atac usor pentru Malaiezia, pe care incearca astfel sa ii atraga in program.
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.tusas.com/en/products/new-projects/original-development/hurjet
. https://raillynews.com/2021/05/Detail-piece-production-started-in-hurjet-project/