Acum niste ani scriam despre programul canadian TAP-V Textron… destinat sa inlocuiasca Jeep-urile in inventar. Intre timp ele au inceput sa fie receptionate de catre canadieni si sa intre in paine:
Vehiculul este o varianta adaptata cerintelor canadiene a Commando/M1117 ASV 4×4…
Da, tot ala care trebuia produs la noi sau la bulgari de catre Textron…
Si niste contracandidati timpurii in programul canadian, Oshkosh Defence (+GDLS canadian) M-ATV, BAE Systems RG-35 RPU si Force Protection Inc. Timberwolf (varianta de Cougar 6×6).
Ramane pe data viitoare, cand o fi gata mai intai programul (programele mai degraba) de inzestrare cu TBT 8×8. Apoi poate vor incepe sa se gandeasca la un derivat 4×4 al Piranha V sau, de preferinta, al Agilis.
Pacat ca nu au modernizat mai serios TAB-C 79, ar fi avut un parc de vehicule (in categoria +10tone) de pana la 400 de bucati de care sa mai traga cu rezultate acceptabile si relativ ieftin inca vreo 10 ani. Mai exista candva si un studiu-concept al unui vehicul 4×4 amfibiu denumit SAUR4 (in acelasi document este cuprinsa si destinatia initiala a SAUR 1- 420 de vehicule pentru Irak si a SAUR2 – 20 de sisteme Crotale pentru Arabia Saudita si propus Egiptului pentru productie sub licenta).
Din pacate nici la vehicule 4×4 usor blindate nu stam prea bine, cu exceptia unor firimituri gen 16 bucatele Panhard PVP.
Am prezentat inclusiv evolutia si transformarea carcaselor BRDM (peste 100 de lansatoare de Malyutka si Konkurs) in stilul celor din Belarus, cu al lor Cayman- BRDM 2, in clasa +7 tone, dar si evolutia BRDM-KZ a celor din Kazahstan.
Ucrainenii au scos si ei o modernizare la 8,2 tone, denumita BRDM-NIK:
iar azerii nu s-au lasat mai prejos, propunand 2 variante:
dar tot Caimanul arata cel mai bine:
Sa ne reamintim ca, conform estimarilor pentru derularea a 6 programe de achizitie strategica din 2007 necesarul de transportoare blindate a fi inlocuite, in principal 8×8 era de 837 bucati, iar de vehicule de teren 4×4 usor blindabile era de 2842 (vezi “În afacerea fregatelor, BAE a scufundat acordul de offset”). Intre timp, la capitolul 8×8, ne-am „recalat” pe un necesar de 670 platforme: 43 Piranha IIIC, 227 Piranha V si 400 Agilis. RFI-ul pentru vehicule usoare 4×4 a redus cifra necesarului la doar 1200 de bucati (restul fiind probabil completat cu Duster si Humvee/Vamtac), dintre care doar 200 vehicule la 2,7 tone iar restul in categoria de 6,5/7,5 tone.
Marius Zgureanu