Pentru cei carora le placeau vechile Tatra… sau cei care au vazut filmul „Spectral” – un derivat slovac al familiei Tatra 815 (la randul sau o evolutie a Tatra 813), sub denumirea Tatrapan:
Si nici macar nu e nou!
S-ar zice ca e un stramos al Titus Tatra/Nexter… sau al Kamaz 63968 Taifun-K.
Mizeria are 2 versiuni de sasiu „Kolos” – 6×6 (din care e derivat Tatrapan) si 8×8 – ultima versiune avand atat cabina scurta cu 2 usi cat si una lunga cu 4 usi, si spatiu in spate. Sarcina utila pentru sasiul 6×6 este de 8 tone. Sasiul Tatra 815 este fara cadru, cu sectiunea portanta (de sarcina) compusa din elementele principale de asamblaj interconectate prin tuburi de rezistenta. Cabina fata este montata pe un cadru principal transversal pe care sunt fixate si celelalte componente fata, cum e cazul motorului.
Sasiul Tatra 815 8×8:
De remarcat ca un astfel de caraus usor blindat pentru o gama larga de module si containere, este bun de produs si avut in curtea ta si poate fi o solutie alternativa si cu cost mai redus decat vehicule specializate 6×6 sau 8×8.
Tatrapan in versiunea „transportor containere”:
Iar aici versiunea camion militarizat cu bena deschisa, in varianta modificata putand fi folosit si pe post de tractor de artilerie si camion de aprovizionare sau purtator de sectiuni de pod flotabil.
Acelasi sasiu mai este folosit si pentru piesa de artilerie Dana, cal. 152mm dar si pentru configuratii de geniu, echipat cu lama de buldozer si brat macara. Ultimul derivat 8×8 este cel folosit pentru platforma frantuzeasca de artilerie Caesar cal. 155mm.
La nivel de achizitii camioane militare, am luat deja niste loturi RoMan (30 de bucati produse anul trecut), apoi niste Iveco (173 de bucati 6×6 anul trecut, licitatie pentru care Iveco s-au anuntat castigatori cu o luna inaintea rezultatelor oficiale). De inteles ca poate Himars si Patriot au necesitat camioane deja integrate cu platforma de arme (desi nu exclud si existenta unor alte variante, dar poate mai scumpe), astfel ca in loc sa facem o achizitie la scara mare, am tot rupt in loturi mici cu rezultate diferite ale competitiei.
Apropos de camioane 4×4, T-815 nu seamana macar putin cu DAC-ul nostru? Stiu ca am mai scris-o, dar totusi?
Si pentru cine doreste si niste derivati blindati 4×4:
Cand in sfarsit s-au decis sa lanseze licitatie la scara mare (3,4 mld. lei/ 700mil. euro) pentru 2902 autocamioane militare si 363 de remorci (din totalul de 13.963 de platforme auto avizat de CSAT), in finala careia au ajuns Iveco Defence si Rheinmetall MAN MHS Truck&Bus SRL, Rheinmetall a depus o contestatie pe motiv de favorizare a Iveco in caietul de sarcini iar tribunalul Bucuresti i-a dat dreptate, deci licitatia se va relua…
Sa nu uitam ca Autocamioane Brasov participa la aceasta licitatie in consortiu cu Rheinmetall.
Marius Zgureanu
Surse:
http://www.military-today.com/trucks/tatra_t815.htm
https://www.army-technology.com/projects/tatrapan-armoured-multipurpose-vehicle/
https://www.armadninoviny.cz/tatra-trucks-hlasi-letosni-prodejni-rekord.html
http://www.vyvoj.sk/en/tatrapan-6×6
.
Citeste si:
http://www.rumaniamilitary.ro/nexter-titus-6×6-concurenta-lui-bmx01
http://www.rumaniamilitary.ro/bmx01-vehiculul-6×6-al-renault-trucks-pentru-programul-vbmr
http://www.rumaniamilitary.ro/blindate-usoare-solutii-estice
https://www.rumaniamilitary.ro/23-de-camioane-militare-de-la-autocamioane-brasov-pentru-mapn
https://www.rumaniamilitary.ro/mrap-ul-amfibiu-pmpv-6×6-misu
https://www.rumaniamilitary.ro/grifon-si-jaguar-in-programul-de-dotare-al-armatei-franceze
https://www.rumaniamilitary.ro/programul-rabla-si-relansarea-industriei-autohtone
.