În perioada 30 mai 05 iunie 2013 s-a desfășurat in Poligonul de Experiențe al Armatei testarea și evaluarea nivelului de protecție la mine a Transportorului Blindat pentru Trupe 8×8 românesc (TBT 8×8). Proiectul reprezintă un parteneriat între MApN reprezentat prin Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare – ACTTM, și CN Romarm SA reprezentată prin Uzina Automecanică Moreni, care se derulează în baza HG 395/201
Centrul de Testare Evaluare și Cercetare Științifică pentru Armamente din cadrul ACTTM a realizat prototipul virtual al transportorului și a furnizat soluția de protecție la mine, sub forma unei carcase blindate lestată. Executată de UA Moreni, carcasa a fost supusă testării prin trageri reale în poligon, cu rezultate remarcabile. Soluția de protecție la mine conform cerințelor NATO constituie obiectul unei cereri de brevet de invenție a echipei formate din specialiști ai ACTTM.
Așa cum spun și membrii echipei care a lucrat la realizarea acestui transportor, având în vedere rezultatele deosebite obținute, care reprezentau punctul critic al proiectului, se poate trece acum la echiparea prototipului cu elementele de driveline (motor, cutie de viteze, punți etc.), sistemul de armament, comunicații și informatică, nemaiexistând obstacole, din punct de vedere al cercetării-dezvoltării, privind integrarea acestora pe vehicul.
Astfel, în condițiile asigurării unei finanțări corespunzătoare poate fi realizat primul Transportor blindat pentru trupe 8×8 românesc conform cerințelor NATO, cu perf ormante similare produselor de ultima generație existente pe plan mondial.
Până în acest moment, în timpul derulării programului s-au parcurs etapele de elaborare a specificațiilor de dezvoltare, s-a executat proiectul tehnic, s-a realizat prototipul virtual, s-au făcut simulări de manevrabilitate, protecție balistică, flotabilitate, modelul de calcul privind șocul și vibrațiile. A fost realizat o primă carcasă lestat în vederea testării protecției la mine, s-a integrat un chit suplimentar pentru protecția la gloanțe și s-a făcut testarea – evaluarea preliminară la prima carcasă. În total au fost făcute două carcase, cea de-a doua a fost supusă testelor la începutul lunii iunie.
Configurația transportorului îi permite înscrierea în parametrii decisivi pentru acest tip de transportor blindat pentru trupe 8×8, iar variantele de realizare au fost făcute pentru întregul drive line și mai multe tipuri de subsisteme și s-a găsit varianta optimă care să realizeze toți parametri ceruți prin specificațiile de sistem.
S-au făcut teste pentru alegerea blindajului rezistent la gloanțe, din mai multe tipuri de oțel blindaj existente pe piață, s-au făcut teste comparative între energiile de impact și energiile rămase și s-a ales o variantă optimă și din punct de vedere economic. S-a arătat posibilitatea prelucrării și adăugării în condiții foarte bune a blindajului suplimentar care ridică nivelul de protecție de bază al mașinii la gloanțe.
Astfel, în momentul de față, TBT 8×8 asigură următoarele nivele de protecție la gloanțe și mine, conform standardelor NATO (STANAG 4569): niv elul 2 KE de protecţie la gloanțe (fără echipare cu blindajul suplimentar), nivelul 3 KE de protecţie la gloanțe (echipat cu blindaj suplimentar) și nivelul 3a (sub roată) și 3b (sub șasiu) de protecţie la mine din punct de vedere al rezistenței carcasei la unda de șoc și schije. Trebuie menționat că nu a fost efectuată monitorizată răspunsului biomecanic al corpului uman, etapă care se va realiza la următorul model de mașină. Echipamentele necesare sunt foarte scumpe și se face în etapă ulterioară, după ce se asigură că nu pătrund produși de explozie sau schije în habitaclu.
S-a căutat să se meargă pe materiale care sunt existente pe piață, care nu trebuie să îndeplinească cerințe speciale pentru procurare, în principiu neinterzise la comercializare. Pentru carcasa care a fost supusă la explozie s-a făcut o simulare cu un model virtual simplificat. Simularea întregii mașini este un element de noutate pentru România, pentru că sunt cuprinse toate părțile constructive ale mașinii.
Pentru realizarea testului fizic, au fost necesare unele pregătiri, realizate pe parcursul a zece zile, anterior acestuia. Astfel, pentru realizarea cerințelor stricte ale STANAG privind protecția la mine, transportul a fost pus pe poziție, s-au măsurat și cântărit toate dimensiunile care trebuiau trecute în raportul de testare conform STANAG, a fost saturat solul conform cerințelor, având în vedere că s-a ales varianta de explozie standard cu trinitrotoluen. S-a făcut o explozie de referința, cu 8 kg de TNT, fără mașină, pentru dimensionarea și verificarea vitezei undei de șoc și a vitezei diverselor particule, datele fiind folosite pentru calibrarea simulării. Nivelul de protecție atins acum este o noutate pentru România și pentru mai multe țări NATO care nu sunt fabricante de transportoare blindate pentru trupe.
Există acum premizele realizării unui transportor, existând soluția pentru blindaj, la un nivel de protecție mai mult decât cerințele, în cerințe era nivelul 2a, s-a abținut 3b, cu perspective și mai bune.
Realizarea practică a transportorului poate fi făcută, având în vedere că sunt mai multe soluții și combinații de drive line, armament și alte elemente care să echipeze transportorul. În continuare, având soluția de protecție balistică, dacă există finanțare, se poate trece la realizarea prototipului care să meargă pe roți, să parcurgă probe dinamice, să fie echipat cu turelă și cu alte elemente specifice unui transportor, până în acest moment așteptându-se pentru soluția balistică.
S-a obținut o mașină destul de ușoară, care permite o sarcină utilă maximă de 3 tone și asigură și o rezervă de flotabilitate. Aici este partea de noutate, pentru că toate celelalte mașini nu asigură un nivel de protecție 3b și să fie și flotabile. Această rezervă de flotabilitate permite mașinii să plutească în condiții bune și să fie și manevrabilă.
Este o mașină mare, care poate fi configurată în medevac, aruncător de bombe, tractor de evacuare, se poate configura în orice variantă, nu există nici o restricție, fiind permisă chiar echiparea cu un aruncător de 120.
Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare
Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare – ACTTM are în compunere cinci centre de cercetare științifică, fiecare calate pe o anumită specialitate: centrul pentru testare, evaluare și cercetare științifică pentru armamente, centrul de testare, evaluare și cercetare științifică în domeniul comunicațiilor și informaticii, un al treilea centrul este cel pentru cercetare științifică pentru NBC și ecologie, un alt centru este pentru cercetare științifică pentru forțele navale și al cincilea centru de cercetare științifică și testare, evaluare și încercări în zbor. Toate acestea răspund nevoii de cercetare științifică ale MApN, pe baza cerințelor emise de categoriile de forțe și realizează atât dezvoltarea de sine stătătoare a produselor cât și integrarea de echipamente în vederea realizării unui produs.