Insectar
În prima parte a articolului ne vom uita prin insectar.
Au fost primele încercări, tatonările – Chyeranovskii BICh-3 (1926), Horten-urile (1933-1944), Northrop N-1M (1940), Northrop N-9M (1942), Vought V-173 (1942), Northrop XP-56 (1943), Northrop YB-35 (1945), Northrop XP-79 (1945), Vought XF5U (1947), Northrop YB-49 (1947), Armstrong Whitworth A.W.52 (1947), DINFIA IA 38 (1960).
Apoi a fost ceea ce a devenit realitatea – Northrop B-2 Spirit (1989), Lockheed Martin RQ-170 Sentinel (1991), Northrop Grumman RQ-180 Fărănume (2015).
Și alte experimente, alte teste, alte dezvoltări, alte încercări (determinate sau nu de contracte), alte demostratoare – Lockheed Martin RQ-3 DarkStar (1996), McDonnell Douglas/Boeing Bird of Prey (1996), McDonnell Douglas/Boeing X-36 (1997 – la scară), Lockheed Martin X-44 Manta (1999), Boeing X-45A (2002), Boeing X-45B/C (2007), Boeing Phantom Ray (2011), BAE Systems Corax/Raven (2004), Boeing cu proiectele nerealizate X-46 și X-45N, Northrop Grumman X-47A (2003), Northrop Grumman X-47B (2011), Northrop Grumman X-47C care a concurat pentru MQ-25, McDonnell Douglas A-12 Avenger II (2007), Lockheed Martin P-175 Polecat (2006), Lockheed Martin Sea Ghost care a concurat pentru MQ-25, General Atomics Sea Avenger care și el a concurat pentru MQ-25. Și mai sunt cei care au văzut tendința – BAE Taranis, Dassault nEUROn, BAE MAGMA, MiG Skat, DRDO Aura – și acum așteaptă … ceva.
Privirile către viitor și deciziile pe care le cunoaștem – Northrop Grumman B-21 Raider, Boeing MQ-25 Stingray (fost RAQ-25).
China
China a decis să joace și ea jocul acesta.
Industria chineză a dronelor își are începutul în anii ’50, inițial bazându-se pe importuri și inginerie inversă (engl reverse engineering). Primele două drone chinezești au fost CK-1 și WZ-5.
- Chang Kong-1 (CK-1) este bazat pe un UAV țintă dezvoltat în URSS (La-17) și livrat Chinei. Odată cu înghețarea relațiilor dintre URSS și China în anii ’60, China a trecut la reverse engineering al acelei drone, rezultatul fiind CK-1.
- Wu Zhen-5 (WZ-5) este bazat pe un UAV american (AQM-34 Firebee) recuperat de armata chineză din Vietnamul de Nord.
Evident, aripile zburătoare introduse în serviciu și UAV testate în Statele Unite – a căror caracteristică principală este ‘invizibilitatea’ – au determinat și China să intre pe acest teritoriu.
Va urma.
Citiți și:
China are drone…de vanzare
Articolul de Seara – China are drona stealth
China si noua conducere politica de la Beijing
Saudiții și-au luat drone de atac din China
Rusii ii injura din nou pe chinezi
Rusii au ambitii mari!
Rusia intra si ea in hora UCAV
2017 – anul dronelor pentru SUA
Europenii si dronele
UAV-uri construite in Romania
Viitorul dronelor in Romania
VISUL LUI WEVER (partea 1)
TANTARUL
Mig SKAT
X 47B iese la pensie
US Navy si dronele sale
RQ-180 UAS cea mai nou drona stealth americana
Lockheed Martin se gandeste la US Navy pe termen lung
Obama, saracul, cere drona inapoi!
Cum au sparlit iranienii Sentinelu’ americaniilor?! Cu atentie!
Doua avioane iraniene si o drona americana. Deasupra Golfului Persic…
Americanii, dronele…si blestemele!
Armata americană a pierdut în 13 ani peste 400 de avioane fără pilot în diverse accidente
Iulian
Sursele imaginilor: NASA, Boeing, Northrop Grumman, Lockheed Martin, Pinterest, Flickr, Imgur, Reddit, The Aviationist, The War Zone, Foxtrot Alpha, Wikipedia, Aviation Analysis, Ruslet, Technica vita, San Diego Air and Space Museum Archives, Smithsonian National Air and Space Museum, Alpha Coders, WW2 Aircraft, Airscape Magazine, The Aviation Geek Club, National Interest, National Museum of the USAF .