Tejas Mk 1
Dupa aproape 30 de ani de dezvoltare! Sa nu uitam ca programul pentru dezvoltarea si construirea unui avion care sa inlocuiasca MIG 21 din dotarea Indiei a inceput cam in aceeasi perioada cu programul F-16, iar in timp ce americanul incepe usor, usor sa se pregateasca de pensie, Tejasul indian face inca primii pasi.
Desi indienii ne tot “ameninta” cu intrarea in dotarea a avionului lor national, de aceasta data s-ar putea sa aiba dreptate, Tejasul primind unda verde pentru operationalizare, InitialOoperational Clearance-II (IOC-II), permitand astfel fortelor aeriene sa-l achizitioneze. IOC II nu inseamna ca aeronava va si intra in serviciul de lupta, ci doar ca structura aeronavei si diferitele sisteme de zbor au fost testate in conditii variate si au corespuns cerintelor, rezultand astfel ca Tejasul poate zbura dar inca nu poate lupta.
Fortele Aeriene au declarat ca avionul va fi introdus in serviciul de lupta aeriana abia dupa ce va obtine “Final Operational Clearance” undeva la orizontul anului 2015. Pana atunci aeronava va fi testata cu diferite sisteme de arme la bord care vor fi si integrate in acelasi interval de timp. Arsenalul Tejasului va cuprinde un tun de 23mm, rachete aer-aer BVR si cu raza scurta, rachete aer-sol, iar aeronava va dispune si de posibilitatea de a fi realimentata in aer.
De asemenea odata cu atingerea IOC II pilotii militari vor incepe sa zboara si sa testeze aeronava, pana acum acest lucru fiind posibil numai de catre pilotii de teste. Numai ca necazurile abia acum incep pentru dezvoltatorul si constructorul aeronavei, Hindustan Aeronautics Limited, care are se pare imense probleme cu introducerea avionului in productia de serie.
Astfel Aviatia Indiana se asteapta sa primeasca in primul rand 20 de avioane Mark 1, urmate probabil de alte 20, iar mai apoi sa intre in dotare, incepand cu 2018, 124 Tejas Mark 2, doar ca productia in serie a aeronavei pare chiar mai complicata decat realizarea ei pana in acest stadiu si pe cale de consecinta sunt zvonuri in piata care dau ca sigure negocieri avansate intre HAL si EADS (producatorul Eurofighter), negocieri prin care indienii doresc ca europenii sa ii ajute in punerea la punct si standardizare unei linii de productie solide care sa faca fata graficului de livrare si sa ofere calitatea necesara.
“The production facilities have been set up at HAL and the aircraft delivery is expected to commence from 2014. We have plans to initially produce eight aircraft per year. Further plans are afoot to enhance the production rate to 16 aircraft per year in consultation with IAF and MoD. HAL is fully geared up to meet the challenging production schedule and hopes to fulfill the requirements of customers in a time-bound manner,” a declarat presedintele HAL R.K. Tyagi.
Tejas Mark 1 este un “single-seat” foarte agil, gandit sa fie un multirol usor, in timp ce varianta Mark 2 va fi un Tejas pe „steroizi”, un pic mai mare si cu unele diferente structurale. Mark 2 va incorpora, spun indienii, anumite caracteristici ale avioanelor de generatie a V-a, fiind insa in esenta o varianta mai puternica si mai moderna a Mk 1.
GeorgeGMT