Romania Military

Tempestul britanico-japonez

japonia in programul tempest

Deocamdata doar un desen haios…

Lucrurile ciudate se intampla in programul condus de britanici sau macar demarat de ei. Astfel, daca pana anul trecut discutam despre un trio format din Marea Britanie, Italia si Suedia, lucrurile au evoluat acum si sunt inca destul de nebuloase.

Astfel, japonezii au intrat in program desi nu se stie exact cu ce procent, asta pentru ca pe 14 iulie 2022, agentia Reuters scria ca Japonia ar fi de acord sa devina partener cu britanicii, fiecare parte cu 50% din “actiuni” si cu drepturi de vanzare impartite geografic.

In Europa, Tempest ar trebui sa inlocuiasca aparatele Eurofighter din dotarea fortelor aeriene italiene si britanice si poate chiar Gripen-ul E/F suedez, in timp ce in Japonia aparatul este succesorul Mitsubishi F-2.

Programul britanic “Tempest” si cel japonez F-X urmand sa fuzioneze. Cele doua parti se asteapta ca programul sa coste zeci de miliarde de dolari. Scopul urmarit ar fi dezvoltarea unui aparat in doua variante constructive, dar diferentele dintre cele doua ar urma sa fie foarte mici.

In privinta exportului, cele doua parti ar urma sa-si imparta piata, astfel, britanicii vor exporta in Europa, japonezii in Asia. Nu se explica exact ce inseamna Asia din acest punct de vedere. Adica India, Orientul Mijlociu (piete traditional britanice) ar face partea din Asia japoneza sau din Europa britanica, comercial vorbind?

Deschidem o paranteza pentru a ne intreba ce ar insemna o impartire a lumii intre japonezi si britanici dpdv al potentialului de export al Tempest? Japonia Asia si britanicii/italienii Europa? Primul zbor al Tempest ar fi sa fie prin 2035 si nu se intrevede o asa mare piata pentru el macar din motive istorice. Astfel, Italia si Marea Britanie sunt astazi partenere in concernul care fabrica Eurofighter, francezii au Rafale, dar niciuna dintre parti n-a realizat mari exporturi pe piata europeana ci doar spre tari asiatice.

Atat Eurofighterul cat si Rafale (sau mai bine zis mai mult Rafale) s-au vandut catre tari din Africa si Asia, mai putin spre Europa, bine, Eurofighter nu prea s-a vandut deloc. Si atunci care sa fie beneficiul europenilor? Unde sa vanda britanicii Tempest cand in Europa lumea buna cumpara F 35A, francezii nu l-ar cumpara in veci si nici germanii nu ar arunca cu euro spre el? Atunci cine? Austriecii din nou?! Cu atat mai mult cu cat ultimele reusite in care britanicii au fost implicati au iesit la niste costuri de operare foarte mari (Panavia Tornado si Eurofighter). Inchidem paranteza

In acel moment – 14 iulie 2022 – era inca neclar care ar fi rolul italienilor si suedezilor, partenerii europeni ai britanicilor in programul Tempest.

Ei bine, acum lucrurile au evoluat si guvernul japonez s-a hotarat sa se implice in programul Tempest, acordul formal urmand sa fie semnat in luna decembrie a acestui an. Deocamdata se stie ca Italia va fi implicata in program prin compania Leonardo, Marea Britanie cu BAE Systems si MBDA UK, iar Japonia cu Mitsubishi Heavy Industries.

Si motorul va fi o colaborare in trei, intre compania japoneza IHI, britanicii de la Rolls-Royce si italienii de la Avio. Nu se cunosc prea multe date si nu este clar care este procentul cu care cele trei tari vor fi implicate in program.

Ciudata este insa lipsa suedezilor de la SAAB, stiindu-se ca guvernul de la Stockholm are deja un memorandum de intelegere semnat cu britanicii. Sa se fi retras in noua conjunctura? Cert este ca odata ce Japonia s-a alaturat Tempest, programul F-X s-a terminat, dar au ramas disponibili cei 40 de miliarde de dolari, bani pe care guvernul japonez ii avea pusi deoparte si care acum pot finanta programul nasit initial de Royal Air Forces.

Ce inseamna lipsa suedezilor din acest conglomerat europeano-asiatic nu stim si pana la urma nu se cunoaste inca daca Saabul n-o fi si el pe undeva pe acolo. Dar daca se va dovedi ca suedezii au fost lasati pe-afara, sau nu mai doresc sa colaboreze in cadrul Tempest, atunci lucrurile ar putea deveni foarte interesante.

Suedia este unul din marile nume in constructia de aeronave militare de lupta si nu ieri de azi ci de multe zeci de ani, Saab este cineva in lumea aviatiei si ar fi de asteptat ca daca francezii si germanii nu se inteleg pana la urma (greu de presupus ca vor reusi) atat Germania cat si Franta sa faca unele propuneri suedezilor ramasi “orfani”.

Si chiar daca suedezii se vor regasi in programul Tempest pe la vreun varf de aripa, ceva acolo, este dificil ca o putere in aeronautica militara precum tara scandinava sa accepte rolul de partener-junior, cand – pana una-alta – Suedia este singura tara membra a grupului de patru care chiar a construit avioane de la zero.

Pe de alta parte nici colaborarea britanico-italiano-japoneza nu va fi una foarte lina, japonezii nu sunt precum cei din filmele cu samurai ci dimpotriva de-a lungul timpului s-au dovedit a avea o atitudine foarte protectionista si nu mereu onorabila. Sa ne aducem aminte clinciul cu francezii (din urma cu foarte multi ani) in problema zapezii japoneze vs schiuri frantuzesti.

GeorgeGMT

Exit mobile version