Pentru ca oficialii MApN se afla in discutii cu cei patru ofertanti, termenul de depunere a ofertelor finale fiind foarte aproape (cca 1 luna), informatiile care transpar sunt putine si tot ce putem face este sa ne dam cu parerea de pe margine in privinta configuratiei si echipamentelor ce vor dota fiecare model ofertat.
Sa ne uitam putin la cele patru nave, cu precizarea ca doar banuim echiparea propusa:
- TKMS – K-130 (Braunschweig):
Nava originala:
– construita: 2004-2007 (concept 2002-2003);
– 89 x 13.28 x 3.4m;
– 1840 to;
– 26 noduri;
– 4000 mile marine;
– propulsie Diesel;
– 1 x 76mm, 2 x 27mm;
– 4 x RBS15 Mk3;
– 2×21 RAM;
– helipad < 11 to;
– hangar pentru 2 x Schiebel Camcopter;
– capabilitati minare;
– NU ARE CAPABILITATI ANTISUBMARIN.
Corveta clasa K-130 Braunschweig
In programul romanesc au propus un K-130 Block II (cum spune George), undeva spre 2000 to.
Asta ar insemna cca 100-103m lungime, adaos necesar maririi hangarului pentru a primi helicoptere pana la 10-11 to, a crea spatiu pentru sonarul tractat si pentru a amplasa lanstorpilele.
Raportul lungime / latime, cca 7.8-7.9 / 1, nu ar fi cel mai potrivit pentru o platforma stabila care se deplaseaza lent si opereaza sisteme antisubmarin si elicoptere.
Spatiul de amplasare a rachetelor antinava e suficient de mare pentru a instala 8 rachete in loc de 4.
Posibil ca in locul RAM-ului de la prova sa instaleze un bloc Mk41 Tactical x 8 celule, asta presupunand ceva rearanjari de spatii sub punte.
Cam asta se poate face, plus modernizarea senzorilor si sistemelor de contramasuri si schimbarea instalatiilor energetice cu unele mai puternice pentru a prelua noii consumatori.
Practic, se propune transformarea unui OPV in corveta antisubmarin.
Potential de dezvoltare ulterioara ….. pauza.
Din punctul meu de vedere, prea mult chin pentru un concept aflat la capat de drum.
- Fincantieri – Abu Dhabi
Nava originala:
– prima livrare-2011 (adaptare dupa navele de patrulare clasa “Comandante Cigala Fulgosi” – prima livrare 2001);
– 88.4 x 12.2 x 3.5m;
– 1650 to;
– +25 noduri;
– 3000 mile marine;
– autonomie 20 zile;
– propulsie Diesel;
– 1 x 76mm, 2 x 30mm;
– 4 x Exocet;
– 1 x 21 RAM;
– torpile 2 x ? x 324mm;
– helipad < 11 to;
– hangar retractabil < 11 to;
– sistem complet de lupta antisubmarin, cu hull + towed sonar, contramasuri antitorpila;
– echipaj: 70;
Corveta clasa Abu Dhabi
Abu Dhabi e o fosta nava de patrulare transformata in corveta antisubmarin, mai degraba un LCS destinat sa opereze sub protectia aviatiei de la tarm, un concept vechi de 18-19 ani.
Italienii au anuntat ca vor propune varianta Abu Dhabi Enhanced, probabil la 100-105m, peste 2000 to si autonomie de 4000 mile marine.
Suplimentul de spatiu ar putea fi destinat trecerii la un hangar fix, amplasarii unui VLS Mk41 cu 8 celule si pentru crearea de spatiu in zona centrala pentru 8 rachete antinava.
La sporul acesta de deplasament, ar fi necesara instalarea unor motoare mai mari, pentru pastrarea vitezei de 25 noduri, si a unor generatoare mai puternice pentru a prelua consumatorii suplimentari.
Doar ca, la 100m lungime, raportul lungime / latime devine 8.2 / 1, mai potrivit pentru fregate care alearga cu 30-32 noduri decat pentru o platforma stabila care se deplaseaza cu viteza redusa si opereaza sisteme antisubmarin si elicoptere.
Un plus este faptul ca italienii au anuntat ca vor instala pe nava sistemele dorite de partea romana, inclusiv sisteme americane.
Din punct de vedere al potentialului de ugrade ulterior … forget it !
In conditiile in care Fincantieri dispune de proiectul Multirole Corvette, o corveta/fregata usoara, mai mare si mai incapatoare, din care ne puteau propune o versiune mai ”desculta” dar cu potential mare de upgrade, ei recurg la un proiect din anii 2000-2001 pe care l-au transformat din nava de patrulare in corveta iar acum intind de el ca sa mai incapa una alta.
Sper, totusi, sa fie doar o manevra tactica iar acel „Enhanced” sa fie, fata de nava originala, un fel de Sigma 10514 fata de Sigma 9113 adica alta nava.
- Naval Group – Gowind 2500
– construita – 2015-2017;
– 102 x 16 x 3.4m;
– 2500 to;
– 25 noduri;
– 4000 mile marine;
– autonomie 11 zile;
– propulsie CODOE;
– 1 x 76mm, 2 x 20mm;
– 2 x 8 Sylver A43 cu 16 VL Mica;
– 1 x 21 RAM (pentru EAU);
– 8 x Exocet;
– torpile 2 x 3 x 324mm (cu optiune pentru BlackShark 533mm);
– helipad 10 to;
– hangar 5 to;
– sistem complet de lupta antisubmarin, hull+towed sonar, contramasuri;
– capabilitati operare UUV, USV, UAV;
– echipaj 65+15 SOF;
Gowind 2500 pentru EAU – se vad 2×8 Sylver A43, nu se vede RAM
Conceptul Gowind a fost lansat in 2006, fiind destinat realizarii de OPV-uri, dar din 2013 Naval Group s-a concentrat pe productia de corvete, productia de OPV-uri cazand in sarcina unui joint venture, Kership, incheiat cu santierul Piriou.
Stiti ca aveam o problema cu Mistralurile francezilor si cu alte cooperari franco-ruse dar Gowind 2500 chiar e o nava antisubmarin care merita atentie.
O platforma stabila, 16m latime, adaptabila la tot felul de misiuni. In plus, dupa BSDA 2018, francezii au recunoscut, e drept ca scrasnit, ca ar putea oferi si armament american in locul celui francez.
Nava are doua blocuri Sylver A43 care ar putea si inlocuite cu un bloc Mk41 Tactical, ramanand spatiu pentru amplasarea, cand vremurile si fondurile vor permite, a unui al doilea bloc.
Pentru ca Mk41 Tactical e mai lung decat Sylver A43, va trebui scos partial deasupra puntii principale, realizandu-se o platforma intermediara in spatele tunului prova.
Amplasarea unui RAM pe hangar si mutarea teleoperabilelor spre centrul navei, in sponson, plus o prelungire a corpului cu 5-6m, ca sa permita un hangar mai incapator, ar fi tot ce ar mai avea nevoie.
Naval Group deruleaza un contract cu Egiptul, pentru 4 nave, la un pret de cca 375-400 mil. Euro/bucata – complet echipate, dar fara elicopter si drone.
Cei de la Naval Group au realizat o varianta de 3100 to, pentru Malaezia, cu tun Bofors 57mm, rachete NSM, 28 noduri si 5000 mile marine, la fel de bine echipata pe antisubmarin, la un pret estimat de 466 milioane $ /bucata (400mil.Euro) – complet echipate, dar fara elicopter si drone.
Tot cei de la Naval Group au realizat si 6 fregate usoare, clasa Formidable, 3200 to, pentru Singapore, dar lumea de pe aici a strambat din nas, spunand ca e un concept din anul 2000. Dupa cum vedem, atat TKMS cat si Fincantieri au venit cu concepte la fel de vechi, modernizate pe partea de senzori si armamente.
Daca Fincantieri chiar vine cu un derivat al Abu Dhabi si nu a fost doar o strategie de dezinformare, Gowind 2500, cu cateva modificari, devine principalul competitor al celor de la Damen, in special daca vor propune armament american.
Deocamdata, nu au incheiat decat un parteneriat cu SN Constanta, ceea ce ar putea duce la ceva intarzieri privind pregatirea productiei.
- Damen – Sigma 10514
Varianta “mexicana”:
– construita – 2017 (in constructie);
– 107.14 x 14.02 x 3.75m;
– 2575 to;
– 28 noduri;
– 5000 mile marine;
– autonomie 21 zile;
– propulsie CODOE;
– 1 x 57 mm, 2 x 12.7mm;
– 1 x 21 RAM;
– 6 x Harpoon Block II;
– torpile 2 x 3 x 324mm Mk54 Mako;
– helipad 10 to;
– hangar 10 to;
– hull sonar, contramasuri;
– echipaj 122;
POLA Sigma 10514 – va avea 6 Harpoon, nu 8
Pentru “nava de patrulare oceanica”, sau LRPV, pe care mexicanii o numesc direct FREGATA, cei de la Damen au optat pentru sisteme de rachete si torpile americane.
La BSDA 2018, olandezii au pornit chiar de la aceasta varianta, propunandu-ne, suplimentar, un block Mk41 pentru ESSM, in spatele tunului prova.
Spatiul exista deja pentru ca, la alte variante, acolo era instalat VLS-ul cu 12 VL MICA. In cazul amplasarii Mk41 Tactical, lansatorul va iesi deasupra puntii principale, fiind nevoie de o punte intermediara. Solutia este intalnita si la alte corvete si fregate.
Varianta mexicana a costat 400 milioane $, cu un plin de rachete si torpile, ceea ce ar insemna spre 450 milioane $ in varianta romaneasca (cu Mk41, 32 ESSM si towed sonar).
In momentul asta, Damen pare favorit, avand cea mai buna propunere tehnica si santier acreditat la Galati.
Daca ne uitam pe preturile vehiculate pentru corvete, ne dam seama ca bugetul initial de 1.6 miliarde Euro ar ajunge la limita pentru o echipare corecta a corvetelor, fara a fi suficienti si pentru modernizarea celor 2 fregate. Ofertantii spun altceva dar reduceri la pret inseamna reduceri ale capacitatii de lupta pentru ca vorbim despre companii si nu despre maicute.
Sa nu uitam ca suma include si TVA-ul, o mare tampenie pentru ca statul, in loc sa disponibilizeze banii respectivi pentru achizitii de armament, si-i muta dintr-un buzunar in altul.
Poate ne aude cineva si scuteste de TVA achizitiile de armament.
Pentru o echipare performanta, bugetul achizitiei ar trebui marit la 2 miliarde Euro si scutire de TVA.
Altfel, pentru incadrare in buget, vor fi nevoiti sa recurga la artificii gen cumpararea doar a unui plin de rachete si torpile, stocurile urmand sa fie completate prin achizitii ulterioare.
Nu m-ar mira sa se mearga cu achizitionarea de sonare remorcate doar pentru 1 fregata si 2 corvete, celelalte urmand sa le primeasca in baza unui contract ulterior.
O observatie legata de lansatorul Mk41: am tot spus ca trebuie luata varianta Tactical pentru ca varianta Self Defence nu se mai produce. Alt motiv ar fi ca, pe langa ESSM Block 2, mai tarziu, cand vor fi bani, lansatoarele vor putea fi folosite si pentru operarea RUM139 ASROC.
In privinta rachetelor antinava, oferta este bogata. Ideala ar fi o racheta cu raza de peste 300km, cu ghidaj dual, RF si IIR, un cap de lupta sanatos, peste 200kg, apta sa fie lansata de pe uscat, de pe nave si din avion.
In privinta elicopterelor, banuiesc ca la inceput vor opera cu actualele Puma Naval care se vor imbarca pe gruparea care iese in larg (1 fregata, 2 corvete), urmand ca, mai tarziu, sa cumparam elicoptere serioase, gen SH60 Seahawk.
In privinta torpilelor, probabil se va continua cu Sting Ray, odata ce au fost integrate pe fregate si pe elicoptere, desi Mk54 Mako si MU90 Impact par sa fie mai capabile si mai potrivite pentru apele de mica adancime din zona noastra economica (MU90 – cumplit de scumpa).
La cat interes au manifestat producatorii pentru competitie, este posibil ca macar Naval Group si Fincantieri sa vina cu o configuratie similara celor de la Damen, in genul:
– 1 x 76mm sau 57mm;
– 8 rachete antinava;
– 1x 8 Mk41 Tactical cu 32 ESSM;
– posibil, spatiu rezervat pentru al doilea Mk41 (in special Naval Group);
– 1 RAM;
– 2 teleoperabile 20-30mm;
– torpile 2 x 3 x 324mm;
– hull sonar + towed sonar;
– hangar si helipad pana in 11 to;
– capabilitati de operare UAV;
– capabilitati operare USV/ UUV (in special Naval Group);
– sistem complet de razboi electronic si contramasuri, inclusiv antitorpila;
– capacitate de operare integrat cu sistemele de senzori de pe coasta si ale avioanelor/dronelor de patrulare maritima.
In acest caz, departajarea s-ar putea face, pe langa pret, si pe baza evaluarii potentialului de upgradare, tinand cont ca vom folosi navele cca 40-45 ani si nu 30 cat se declara oficial.
Pe langa acestea, ofertantii ar putea sa vina si cu altele la pachet, pentru a obtine contractul. Aceasta ar putea insemna:
– propuneri de integrare in productia locala a rachetelor antiaeriene, antinava si a torpilelor (greu de zis in ce proportie);
– promisiuni de comenzi externe pentru santierul partener din Romania, dupa indeplinirea contractului corvetelor;
– propuneri de integrare a Romaniei in vreun program de constructie de submarine, in genul aliantei Damen-Saab (cu A26) sau Todaro+ (U212 italian) ori Scorpene NG;
– alte propuneri interesante (nu va mai ganditi la prostii 😉 ).
P.S. Am selectat Braunschweig ca imagine reprezentativa a articolului tocmai pentru ca pare sa aiba cele mai mici sanse sa castige competitia.
Cristian Ganciu