Specialişti din sistemul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională au fost invitaţi, pe 6 noiembrie, în poligonul de încercări din Mihai Bravu al Uzinei Mecanice Bucureşti, pentru a face proba a două vehicule Jeep J8, versiunea pentru armată.
Societatea „Digital Bit SRL”, în calitate de partener şi reprezentanţă pentru România a companiei americane „Jeep Government & Military Sales”, a prezentat cu această ocazie portofoliul de produse Jeep J8 în versiunile vehicul uşor de patrulare, vehicul de transport trupe, vehicul de transport, precum şi proiectele de cooperare industrială pe care intenţionează să le dezvolte cu industria românească.
Faptul că la activitate a participat, alături de specialişti din forţele terestre, şi un reprezentant al revistei noastre nu înseamnă că Statul Major al Forţelor Terestre ar opta pentru acest vehicul sau că revista noastră ar face reclamă acestui produs. Considerăm că este normal să ne informăm cititorii cu noutăţile în domeniu şi vom proceda în aceeaşi manieră dacă vom fi solicitaţi şi de către alţi producători.
Dintre versiunile constructive ale Jeep J8 prezentate în materialele oferite de către organizatori menţionăm varianta de bază a Jeep J8 cu trei uşi (pentru două persoane) şi cinci uşi (pentru cinci persoane), cel de-al doilea model fiind adus şi la test drive din poligonul Mihai Bravu. Alte variante sunt: vehicul uşor de patrulare, vehicul greu de patrulare, vehicul pentru transport personal, camionetă, vehicul blindat, ambulanţă şi – potrivit precizărilor directorului economic „Digital Bit SRL”, Bogdan Bărbulescu – vehiculul ar putea fi amenajat şi pentru autostaţie de comunicaţii.
Activitatea a început printr-o scurtă prezentare a companiei „Jeep Government & Military Sales”, a produselor realizate de către aceasta, insistându-se pe autovehiculul Jeep J8. Participanţii s-au apropiat de cele două vehicule şi, după ce reprezentanţii americani ai companiei au prezentat caracteristicile constructive şi performanţele autovehiculului, le-au putut studia în voie, de la motor până la portbagaj, beneficiind, în continuare, de explicaţiile reprezentanţilor americani.
Al doilea moment l-a reprezentat proba „la teren”. Fiecare participant a fost invitat să urce într-unul din cele două autovehicule şi s-a parcurs un traseu care a cuprins: urcarea unei pante la 30°, coborârea unei pante de 45°, traversarea unei pante de 20°, parcurgerea unei porţiuni de drum accidentat şi traversarea unui vad cu apa adâncă de aproximativ 50 cm. Autovehiculele au fost conduse, iniţial, de către reprezentanţii companiei; ulterior, cine a dorit dintre participanţi s-a suit la volan şi, asistat de către unul dintre reprezentanţi, a putut parcurge traseul prestabilit sau un alt traseu, la alegere.
Pe timpul test drive s-au făcut opriri şi porniri în şi din pantă, atât la urcare cât şi la coborâre sau la traversare, s-a parcurs porţiunea de pistă amenajată ca teren accidentat (off road), pentru verificarea suspensiilor, iar unii dintre participanţii aflaţi la volan au călcat acceleraţia „la podea” pe o porţiune de pistă neasfaltată, amenajată ca drum de ţară.
Sigla „Jeep” este cunoscută şi recunoscută pe plan mondial şi se găseşte pe masca radiatorului la un număr destul de mare de autovehicule din diferite armate ale lumii. A căuta defecţiuni unui astfel de vehicul ar însemna materializarea zicalei româneşti „să cauţi nod în papură”. Totuşi, la sfârşitul activităţii, am rugat doi specialişti de la Centrul de Instruire pentru Tancuri şi Auto din Piteşti (un ofiţer şi un maistru militar) să-şi spună părerea despre modul în care s-au comportat autovehiculele pe timpul parcurgerii traseului.
„Maşina este destul de spaţioasă pentru patru persoane, plus şoferul. Ca şi structură, mi se pare destul de solidă, dar motorul este compact şi, dacă ar trebui să executăm lucrări de mentenanţă de nivel 2, acestea s-ar efectua cu greutate. Sistemul de transmisie şi suspensia mi s-au părut a fi fiabile, având în vedere traseul parcurs. Per ansamblu, ca vehicul de teren, este bun.”
„Mi-a plăcut modul în care s-au urcat şi s-au coborât pantele, are o capacitate bună de trecere, are un ampatament – după părerea mea – bine calculat, ceea ce-i permite să treacă cu uşurinţă peste diferite obstacole şi, mai ales, peste vârfuri de pantă. Pentru necesităţile noastre, ale militarilor, mi se pare un autovehicul destul de bun, dar cu aceeaşi obiecţie făcută mai înainte, privind partea de mentenanţă.”
La terminarea activităţii, am discutat cu directorul economic al societăţii „Digital Bit SRL”, domnul Bogdan Bărbulescu, pentru a afla mai multe detalii. Prima întrebare pe care i-am adresat-o a fost de ce un autovehicul precum cel din gama Jeep J8 s-ar preta misiunilor pe care le execută militarii din forţele terestre. „Această maşină a fost construită de către compania «Jeep» special pentru misiuni militare. Chiar dacă ea are o caroserie care seamănă cu «Jeep Wrangler», aceasta este singura similitudine cu autovehiculul pe care l-aţi văzut astăzi, pentru că toată platforma de sub el este nou dezvoltată, fiind lansat în 2010, conceput pentru misiunile specific militare sau de securitate naţională. Autovehiculul poate fi transportat cu elicopterul – cu toate echipamentele din interior –, iar un alt lucru foarte important, care-l deosebeşte de o variantă comercială, este capacitatea de transport, care este de până la 1,6t, ceea ce permite un blindaj de nivel uşor şi transportul militarilor cu echipamentul individual.” Autovehiculul poate fi achiziţionat în varianta cu motor Euro 5, dar poate fi achiziţionat şi pentru varianta combustibilului unic. Directorul Bărbulescu a mai subliniat şi unele similitudini cu autoturismul românesc „ARO”, ceea ce, conform afirmaţiilor dumnealui, ar face autovehiculul pretabil şi pentru autostaţiile pe care le avem la această dată în dotare, montate pe şasiul autoturismului românesc de teren. „Compania a construit şi un autovehicul de comandă şi control care are ca particularitate plafonul puţin mai înalt, fapt ce permite utilizatorilor un spaţiu de lucru mai ergonomic. O altă caracteristică a acestui vehicul – privind partea militară – este aceea că merge natural, cu 24 V. Dacă la multe maşini comerciale se face o adaptare care, de regulă, are efect negativ asupra motorului, această maşină «ştie» să meargă la tensiunea de 24 V, ceea ce o face utilizabilă ca autospecială de comandă şi control.”
În ceea ce priveşte mentenanţa autovehiculelor (reparaţii curente şi medii) şi pregătirea personalului pentru realizarea acestor operaţiuni, directorul Bărbulescu a declarat că se intenţionează nu numai cumpărarea produsului, ci şi asamblarea lui în România. „Target-ul nostru nu este strict vânzarea unui autovehicul, ci încercarea de a-l integra în industria de apărare naţională. În condiţiile în care acest deziderat s-ar realiza, partea de mentenanţă ar căpăta o nouă valenţă şi specialiştii militari ar fi pregătiţi pentru asigurarea primelor elemente de mentenanţă dar, totodată, prin implicarea industriei româneşti, suportul de mentenanţă ar fi mult mai consistent decât în cazul unui simplu import”.
Sursa + foto: Forter.ro