Romania Military

Textron Land Systems, TAPV si variante pentru Romania

O stire recenta ne spune ca vehiculul TAPV al Textron pentru fortele canadiene (Canadian Forces Tactical Armoured Patrol Vehicle) va fi produs in parteneriat cu Rheinmetall, pentru partea de asamblare finala si testare. Contractul vizeaza o bucata de 120 mil euro din comanda pentru 500 de vehicule, totalizata la 709 mil$.canadieni (CAD). Comanda poate fi extinsa la 600 de vehicule. Textron este de asemenea implicat in programul de Beneficii Industriale si Regionale al Canadei, o forma de compensatie (offset) pentru comanda respectiva.

Sursa ArmyRecognition.

TAPV

TAPV este unul dintre cele mai avansate vehicule din clasa sa, similar cu BAE RG35, fiind un derivat al M-1117 din dotarea armatei SUA, vehicul care poate transporta 2+8 militari, la o masa totala de 15 tone. M1117 a fost initial conceput ca vehicul low-cost pentru politie militara si paza obiectivelor. 

M1117

Vehiculul TAPV rezista la 10kg de exploziv sub roti si 8kg plasate direct sub carcasa, avand si caracteristici specifice unui MRAP, avand si sasiul in forma de V, pentru a redirectiona efectul unei explozii la nivelul solului.

http://defense-update.com/20120609_canada-selects-textron-systems-msv-for-tactical-armored-patrol-vehicles-tapv.html

 

Mai multe date tehnice M1117 MSV, care in varianta pentru armata SUA costa aproximativ 800.000$/bucata aici.

 

Variante M1117:
ASV Comanda si control: acelasi sasiu ca si versiunea de baza dar fara turela.
ASV ICV: Vehicul de transport al infanteriei, sasiu marit, echipaj 2 + 8 soldati
ASV RSTA: Vehicul de recunoastere, supraveghere & gasirea de tinte/cercetare
ASV Recovery: fara turela, vehicul de reparatii/recuperare
ASV Knight: Vehicul de observatie si coordonare
AS Ambulance: Sasiu marit

 

RG 35, un vehicul de 18 tone construit in Africa de Sud de Land Systems OMC, subsidiara a BAE Systems (designul permitandu-i pachete suplimentare de protectie si o crestere teoretica semnificativa in greutate de pana la 33t), a fost concurent al celor de la Textron in programul TAPV, existand atat in versiunea 4×4 cat si 6×6. In acelasi timp este un design mai nou decat M1117, avand protectie Stanag nivel4 si putand acomoda hybrid electric drive:

 

BAE RG35 6×6

 

Variante aici – ArmyRecognition: rolurile pot fi de la patrula de granita, la transport de personal, ambulanta, platforma pentru arme de pana la 20mm, mortier, etc., putand transporta pana la 15 militari in versiunea 6×6.

 

BAE RG35 4×4 alaturi de varianta 6×6

 

Revenind la TAPV, primele 24 de vehicule ar trebui livrate in 2014 iar ultimele in 2016, contractul de capabilitate operationala extinzandu-se pana in 2021.

 

De asemenea, Textron a prezentat noua generatie a clasei de vehicule Commando, la expozitia AUSA 2012, vehicule cu nivel 2 de protectie MRAP (stirea aici).

 

Commando

 

In acest moment Textron are in Canada 2200 de angajati, localizati in Ottawa in filiala Textron Systems Canada, la Bell Systems si la Kautex. In echipa candiana Textron TAPV mai sunt incluse si societatile Konsberg Protect Systems Canada si EODC (Engineering Office Deisenroth Canada), fiind asteptat ca pe parcursul demararii productiei sa se alature si alte firme private canadiene, ca si furnizori. Textron Inc. are in compunerea sa mai multe firme de renume din domeniul apararii: Bell Helicopter, Cessna Aircraft Company, Jacobsen, Kautex, Lycoming, E-Z-GO, Greenlee, and Textron Systems.

 

Cand ne gandim la faptul ca Textron s-au instalat deja in Romania si vizau o colaborare cu Aerostar Bacau pentru producerea unui vehicul blindat 4×4, logica ar fi intrebarea cand statul roman se va cauta in buzunare pentru a incepe inlocuirea venerabilului TABC-79 (390 de bucati intrate in dotarea armatei noastre + aproximativ 40 de sisteme AA CA-94 pe acelasi sasiu), vehicul de nici 10 tone, din ce in ce mai rar vazut ca functional in dotarea batalioanelor de cercetare si infanterie ale fortelor terestre romane? Singurul dezavantaj al M1117 sau RG35 fata de TABC ar fi lipsa capacitatii amfibii, insa au o protectie crescuta atat la explozivi cat si balistica.

 

TABC-79

Insa dupa anunturile pompoase din primavara lui 2010 s-a cam asternut praful… colaborarea fiind facuta publica imediat dupa selectarea ofertei de 24 avioane F16 BL25 la mana a doua de catre Romania (stirea aici). Probabil asocierea va fi relansata dupa achizitia avioanelor F16 din Portugalia.

 

Pe Wikipedia, mai in gluma mai in serios, se precizeaza o intentie a Romaniei de a cumpara 200-400 vehicule M1117 fabricate la o uzina din zona Cugirului

RN 94

De asemenea, este probabil si logic ca cei de la Moreni sa poata oferi in curand variante 6×6 (in locul RN94 care nu a reusit sa intre in dotarea fortelor romane si turcesti, asa cum fusese prevazut initial, fiind folosit de Bangladesh) sau 4×4 bazate pe Saur 2 sau TBT.  Pentru varianta 4×4 exista deja un concept, numit Saur 4, cu masa estimata de 7 tone si nivel de protectie propus Stanag3. Poate ca Textron ar fi trebuit sa se asocieze si cu Uzina Moreni.

 

AH-1 Z

Si ca sa visam putin, ce ar fi daca am relua candva, prin intermediul Textron si in folosul privatizarii a ceea ce a ramas din S.C. IAR Brasov S.A.,  colaborarea propusa acum mai bine de 10 ani cu Bell Helicopters, dar poate cu un numar initial mai mic de elicoptere AH-1Z decat acele 96 AH-1 Dracula? Astfel ne-am asigura un elicopter adevarat de atac pentru fortele aeriene romane si am avea anumita posibilitati de export in Polonia sau alte tari care nu au inca asemenea aeronave dedicate, sau de a face upgrade si mentenanta la AH-1 aflate deja in exploatare in Turcia sau Israel. Bell Helicopters produce mai multe tipuri de aparate de zbor militare: Bell Boeing V22, UH-1Y, AH-1Z, Bell OH-58D, dar si civile.

 

Poate intr-o zi… vom avea si noi conducatori cu viziune si vointa de a face ceva.

 

Marius Zgureanu

 

Citeste si:

Prezentarea prototipul tancului turcesc Altay de catre compania Otokar. Un exemplu pentru Romania?” 

 

 

 

Exit mobile version