Concept TF-X, sursa: TAI
Cel putin la inceput, mai apoi aparatul de generatie a V-a turcesc va fi dotat cu motoare dezvoltate pe plan local. Toate bune si optimiste, investitia in cercetare-dezvoltare este mereu profitabila doar ca turcii fac ce fac si se lovesc mai mereu de lipsa motorizarilor.
Pentru tancul dezvoltat local – Altay – n-au nici acum motor desi se canonesc sa dezvolte unul local de ceva ani, termenele au trecut unul dupa altul dar motor tot… ioc. Iar dezvoltarea unui motor diesel de 1500cp in 12 cilindri pentru Altay este treaba grea (asa cum au remarcat si ei) dar in acelasi timp este o gluma fata de dezvoltarea unui motor pentru un aparat de generatia a cincea. Turcii n-au decat sa-i intrebe pe ivani de cat timp se chinuie la motorul Su 57, desi rusii au experienta nu gluma in dezvoltarea de motoare de aviatie, pe cand turcii n-au experienta nici in productia de motoare diesel pentru tancuri…
Cand au pus mana pe primul contract de export pentru T 129 ATAK (varianta turceasca a A 129 Mangusta) s-au lovit din nou de problema motorului, europenii si americanii refuzand sa le mai vanda motoare.
In cazul TF-X aceeasi Marie cu exact aceeasi palarie, nema motor.
Desi aici lucrurile sunt mult mai complicate. La demararea programului turcii au cautat asocierea cu un producator cunoscut, cei de la Saab erau in carti pe post de consultanti, dar intre timp lucrurile s-au deteriorat in Turcia si greu de crezut ca vreun producator occidental le va mai acorda consultanta. Rusii nici ei n-ar fi interesati, n-au niciun motiv sa ajute la cresterea unui competitor, stiind deja ca Turcia si Rusia se intalnesc de multe ori pe aceleasi piete de armament, iar despre chinezi ce sa mai vorbim, astia inca folosesc motoare rusesti sau clone dupa motoare rusesti.
Pe de alta parte tehnologia de fabricatie a unui motor de aviatie performant este coplesitor de scumpa si de complicata, avem din nou exemplul Chinei care de foarte multi ani se chinuie sa scape de importul de motoare din Rusia si nu prea reuseste altceva decat sa faca copii dupa motoare rusesti mai vechi.
Dar asteptam sa vedem prototipul TF-X, mai vorbim dupa aceea.
Din punct de vedere tehnic, Turkish Aerospace a anuntat ca avionul va vedea lumina zilei in 2023, iar odata cu suspendarea Turciei din programul F 35, Ankara a accelerat programul de dezvoltare, TF-X urmand acum sa inlocuiasca aparatele F 35A care nu mai vin precum si o parte a flotei de F 16.
Aparatul va fi unul bi-motor, multirol veritabil (de generatie 5+?!) si va atinge o viteza maxima de Mach 1,8. Mai multe nu stim si nici nu avem cum daca tinem cont ca turcii inca nu au un motor, vreun radar si nu stim cum stau si la restul de avionica si senzori.
Turcia nu a construit pana acum niciun avion de lupta, licenta pentru T 129 ATAK fiind pana acum cel mai ambitios program in zona aero. Pe de alta parte toata lumea stie ca atunci cand proiectezi un avion alegi mai intai motorul. De la motorizare pleaca restul proiectului si daca turcii n-au motor ci vor folosi motoarele F 16 cum va arata TF-X-ul lor?! Pentru ca presupunem noi ca viitorul motor al TF-X va avea alte caracteristicii tehnice decat cel de F 16 si atunci?!
GeorgeGMT