Cel de-al cincilea Scorpene indian
Desi submarinele sunt o arma extrem de scumpa, mai ales din punctul de vedere al operarii, continua sa se vanda destul de bine. Cine are deja o flota de submarine nu renunta la ea, ci dimpotriva o modernizeaza, cine nu are se gandeste sa-si faca.
Francezii si britanicii, tari care folosesc numai submarine nucleare, sunt ambele in toiul inlocuirii flotei, atat pentru submarinele de atac cat si pentru cele lansatoare de rachete balistice, italienii construiesc noi unitati de U 212 modernizate, olandezii si ei sunt pe punctul de a pune banul jos pentru patru noi submarine, Polonia doreste trei unitati, Norvegia si Germania merg impreuna cu o varianta noua si mai mare a U 212 (U212CD), danezii au anuntat ca se gandesc serios sa cumpere submarine, dupa ce au renuntat la aceasta arma in 2004, turcii isi lanseaza propriile submarine construite sub licenta, iar americanii nu au suficienta capacitate de productie pentru cate submarine ar dori US Navy sa aiba. Australia va intra si ea in clubul natiunilor detinatoare de submarine nucleare.
In acest context, compania germana TKMS pare sa fi scapat in castigatoare in India, tara care doreste sa lanseze un nou program de dotare – P-75i – cu sase submarine diesel-electrice (cu AIP de aceasta data), dupa ce programul Scorpene se apropie de sfarsit, tot cu sase nave.
Astfel, pe 6 iunie, ministrul apararii german a fost la New Delhi, unde pe langa alte amabilitati schimbate si strangeri de mana, s-a discutat si despre submarine, desi se stia ca TKMS ar fi retrasa din cursa. Cu toate acestea se pare ca ThyssenKrupp Marine Systems nu s-ar fi retras de tot si preventiv a semnat un memorandum cu santierul naval Mazagon Dock Shipbuilders Limited.
Ok, un memorandum nu este o chestie ferma, cu toate acestea, semnatura pe hartia cu pricina a avut loc in prezenta lui Boris Pistorius, iar inainte de a pleca spre Asia, ministrul german a declarat ca submarinele se afla pe agenda discutiilor si ca: “This should be an important contract, not only for German industry but also for India and the Indo-German strategic partnership”.
Acum trebuie remarcat ca acest program n-a dezvoltat un prea mare entuziasm printre constructorii consacrati de submarine mai ales datorita pretentiilor de transfer tehnologic ale partii indiene.
Cu toate acestea, nemtii nu sunt singurii in competitie, coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering sunt si ei in India, iar francezii cu Scorpene nu pot fi desconsiderati.
Astfel incat submarinele, la fel ca si tancurile, au revenit in forta si toata lumea se gandeste la ele.
In privinta celor doua submarine Scorpene romanesti, se discuta prin presa ca lucrurile ar fi cu bataie lunga, ca deocamdata nu ar fi bani pentru ele, dar in urmatorii destul de multi ani ne-am putea gandi sa le contractam.
GeorgeGMT