Romania Military

Tot despre IAR-95

Pe  forumuri lumea vorbeste multe. Unele reale, altele dupa cum isi inchipuie lumea ca a fost. Unii, spre exemplu, vorbesc despre avionul IAR-95, cu partile lui bune si mai putin bune. Mai spun si ca avionul, desi nu a ajuns sa zboare in Romania, zboara in alta parte a lumii, prin urmasii sai cei putin.

Se aduc argumente, se discuta pro sau contra, se pun planuri si fotografii. Se examineaza si se mai discuta o data.

Dar in general se compara mere cu pere. Intrucat nu se posteaza  planuri ale variantei care trebuia sa primeasca botezul aerului, IAR-95 ME, ci ale variantelor cu motor SPEY, sau in cel mai bun caz ale IAR-S.

Sa ne amintim sirul variantelor supersonicului romanesc, in ordine cronologica:

IAR  95 Spey bimotor

IAR  95 Spey monomotor

IAR 101

IAR  S

IAR  95 ME

Singura varianta care a ajuns in stadiu avansat, de desene de executie si mock-up  a fost IAR-95 ME. Pe site-ul INCAS, in deschiderea paginii dedicate proiectelor supersonice este postata o fotografie a unei machete, care se pare ca se afla in holul de la intrarea in institut. Aceeasi fotografie este postata in ziarul Libertatea  intr-un articol dedicat avionului IAR-95, cu explicatia ca aceasta este configuratia finala.

Un lucru la care nu se uita nimeni: pe containerul parasutei de franare scrie clar IAR S. Mai mult, aceeasi macheta exista in varianta cu cocarde tricolore tip stea, ceea ce o dateaza de dinainte de 1984. Totusi, au existat pe internet, inclusiv intr-o editie anterioara a site-ului INCAS 2 fotografii a 2 machete, care par mai aproape de realitate. De ce?

Pur si simplu pentru ca pe containerul parasutei de franare scrie:

IAR 95 MODEL EXPERIMENTAL. Adica IAR-95 ME.

In lucrarea „S-a furat aviatia ” istoricul Valeriu Avram sustine ca au disparut desenele de executie al supersonicului. In mod logic, se refera la IAR-95 ME, singurul care a ajuns in acest stadiu avansat. In articolul din Libertatea, un reprezentant al INCAS sustine ca documentatia se gaseste la sediul institutului.

Unde este adevarul?

Ce sa mai credem?

Cred ca totusi INCAS ar putea face lumina in acest caz, pur si simplu postand pe site mai multe date, planuri si imagini ale machetelor si ale mock-up-ului.

Pana atunci, ne ramane sa comparam pe forumuri imaginile IAR -ului supersonic cu cele ale impricinatului posibil urmas si sa ne dam cu parerea. Chiar  avea nevoie China de un proiect  cu totul nou, desi motorul cu care ar fi trebuit sa fie echipat se afla in stadiu de reverse engineering in China? Nu era mai simplu un reverse engineering complet, celula + motor + avionica al unui avion deja consacrat?

IAR S

IAR S cu concarde sub forma de stea

IAR 95 ME

Surse – www.incas.ro

 

Racheta STAR 80L, descriere

Armament de aviatie produs in Romania

 

Mai multe despre activitatea INCAS AICI

 Nicusor

Exit mobile version