E vorba de cei de la Hillwood Aviation care doresc sa inchirieze intre 4 si 8 aparate sub titulatura F/T-7X pentru utilizarea in antrenamente la baza aeriana Langley, in contul celor de la Air Combat Command/ USAF.
Anuntul a fost publicat de Aviation’s Week in 18 martie cu privire la programul RFX al Air Combat Command (ACC), ideea fiind de a incredinta direct catre Hillwood (subsidiara a Perrot Group, la randul sau reprezentat al T-50 KAI in SUA) pentru a dispune rapid de niste aparate de antrenament pana la sosirea noilor T-7A Red Hawks, aparate care sa zboare aproximativ 4500 de ore a cate 3000 de zboruri anual, pe parcursul a 5 ani, atingerea capacitatii initiale operationale pentru T-7A fiind planificata pentru 2024 cel mai devreme. In acelasi timp, la 2 ani dupa incheierea competitiei TX americane, Lockheed Martin inca afiseaza oferta T-50A pentru Advanced Pilot Training.
Cum era laudat KAI T-50A in timpul competitiei T-X prin 2017:
Cei de la ACC vor sa se foloseasca de oportunitate pentru a testa un nou concept de antrenament, Project Reforge, care sa ofere o alternativa metodei de antrenament in uz si introduse in anii ’30 ai secolului trecut, care presupunea un stagiu de 12 luni. In actualul sistem calificarea pilotilor – „Undergraduate Flying Training” – cuprinde 3 faze: cea la sol, faza pe trubopropulsor T-6A Texan II si cea pe T-38 Talon – trainer supersonic.
In aceasta logica, pentru implementarea proiectului „Reforge” planificata pana in 2023 este nevoie de o aeronava cu capacitati similare lui T-7A care sa inlocuiasca temporar T-38, T-50 fiind o aeronava deja matura si in uz cu alte forte aeriene. Prima publicare a RFI-ului pentru aceasta nisa a fost in mai 2019, insa a trecut fara multa valva in spatiul presei. Concurentul celor de la Hillwood pentru acest RFI au fost texanii de la Mission Support Systems (MSS), acestia oferind Leonardo M-346, care si el participase initial in competitia T-X cu varianta T-100.
Cert este ca flota de T-38 Tallon trebuie inlocuita rapid, defectiunile tehnice si accidentele multiplicandu-se alert in ultimii ani. Pacat ca reproiectarea sa in Model 400, nu a mai fost lansata de Northrop Grumann in competitia T-X:
In fine, T-50 si AT-7 sunt aeronave comparabile construite in jurul aceluiasi motor GE F404:
T-50 | T-7A | T-100 | |
Lungime | 13,144m | 14,15m | 11,49m |
Anvergura | 9,45m | 10m | 9,72m |
Inaltime | 4,94m | 4m | 4,76m |
Masa gol | 6470kg | 3250kg | 4610kg |
Masa tot | 12300kg | 5500kg | 9500kg |
Motor | F404/78,7kN | F404/ 76,5kN | 2x F124/28kN |
V. max | 1837,5km/h | 1300km/h | 1255km/h |
Plafon | 14630m/serv | 15240m | 13716m/serv |
Raza de Actiune | 1851km | 1840km | 1981km |
V. ascensionala | 198m/s | 170m/s | 11,75m/s |
Sarcina utila | 3,7 tone | N.A. | 3 tone |
GE F404 – variante si caracteristici
La noi abia s-a reinceput competitia modernizarii IAR-99 la noul standard pentru F-16, iar peste IAR-99 TD s-a lasat o liniste asurzitoare.
Marius Zgureanu
Surse: