Dupa cum unii stiu deja, venerabilul nostru TR-85, pe langa descendenta clara din T55, se inrudeste, la nivelul anumitor sisteme, si cu alt colos de otel, dar “mai de la vest”, si anume Leopard 1.
TR-77 580
Dupa incercarile mai mult sau mai putin reusite de a obtine un prim tanc romanesc, si anume TR-77 580, anumite sisteme si solutii au fost “preluate” prin spionaj industrial”, rezultand TR-85, si mai apoi, incepand cu 1990, prin colaborare cu Kraus-Maffei de la tancul Leopard 1, rezultand TR-85M.
Leopard 1 A1 – preserie
In articolul scris aproape acum 1 an “Va avea Romania un nou tanc? Si daca da, cum va arata”, am abordat prea putin posibilele evolutii ale TR-85, concentrandu-ma mai mult pe modernizari ale parcului de T55, dar si pe designul unui nou tanc inspirat din modele straine de tancuri moderne…
In pozele de deasupra si in cele imediat urmatoare se poate observa cat de asemanator era profilul turelei, dispunerea galetilori si anumite portiuni ale sasiului (cu un profil ceva mai inaltat deasupra caii de rulare in cazul Leopard1) intre versiunile TR-85 si Leopard 1 A1/A2. TR-85 pare un fel de hibrid intre sovieticul T-55 si germanul Leopard1.
Leopard 1 A2
Si TR-85
Am precizat insa si atunci ca o directie de evolutie pentru TR-85 ar fi un nou tun de 120 mm, preferabil Rheinmetall L44/L55, un nou motor de 1200-1500 CP si protectie marita, si chiar o noua turela sistem GIAT, cu autoincarcare sau apelarea la o turela cu profil redus, asemanator sistemului Falcon (8 proiectile/minut, iar primele 3 pot fi trase in 10 secunde http://www.military-today.com/tanks/falcon_turret.htm ), care ar reduce masa tancului cu maxim 10 tone, rezerva pentru adaugarea de blindaj suplimentar.
Turela GIAT pe sasiu de T-72
Turela GIAT a fost considerata solutie si pentru o dezvoltare ulterioara a tancului polonez PT-91 Twardy, un T72 imbunatatit, catre o versiune numita PT-97 Ghepard echipata cu tun 2A46 rusesc de catre cei de la Bumar.
Informatiile publicate recent despre existenta unei variante M2 clar definite arata ca actuala turela a TR-85 M1 poate gazdui fara probleme un tun de calibrul 120mm, probabil de provenienta germana (L-44). Nu este clar daca in magazia de proiectile numarul de lovituri disponibile este acelasi – 41 (probabil prin extinderea ei si mai mult in partea din spate a turelei) sau va scadea.
Sistemul de vedere pe timp de noapte pe turela TR-85M1
In fotografiile imediat urmatoare se pot observa solutiile de alungire spre in spate ale turelei atat in cazul TR-85M cat si al Leopard 1 A3, pentru a face loc unei magazii de munitie cu protectie superioara, mai ales din punctul de vedere al izolarii compartimentului de lupta al echipajului. De asemenea, se poate vedea asemanarea intre sistemul de vedere termica pasiva pe timp de noapte SAGEM Matis de pe TR-85M si sistemul de vedere pe timp de noapte PZB 200 de pe Leopard 1 A2/A3.
Leopard 1 A3
TR-85 M1 versiune initiala (preserie)
In cazul Leopard 1 s-a avut in vedere si dezvoltarea unei variante cu tun de 120mm insa in cazul acesta a fost nevoie de o noua turela. Initial turela Leopard 1A5 a fost considerata capabila pentru a primi un tun de 120mm si alte dispozitive optice de pe Leopard2. Insa ulterior a fost dezvoltata o versiune cu blindaj suplimentar al turelei – Leopard 1 A6 – care putea gazdui tunul de 120mm, fiind construit un singur prototip. Proiectul a fost in cele din urma abandonat in 1987 deoarece exista deja in serviciu Leopard 2 care era construit in jurul acestui tun de 120mm si care avea performante si protectie net superioare prin design.
Leopard 1 A6 – tun 120mm
O optiune de luat in seama, in cazul in care numarul de exemplare TR-85 M2 produse sa fie suficient de mare pentru achizitionarea unei licente de productie a tunului de 120mm la Resita, ar fi dezvoltarea si imbunatatirea si a variantei initiale a tunului sovietic 2A46M (copie romaneasca A555) prevazut pentru tancul TR-125, astfel incat sa putem oferi la export ambele calibre, adresand cat mai multe potentiale piete de desfacere (asemeni Oplotului ucrainean), atat pt. TR-85 cat si upgrade pentru TR-580 respectiv T-55, la un standard asemanator cu T-55AGM.
T55AGM
…si mai batranul T-55AM romanesc
Iar un motor de 1000CP mai compact ar putea sa se potriveasca la nevoie si pe sasiul ultimelor 2 tancuri, TR-580 si T-55AM, sau macar vechiul motor 8VS-A2T2M de 860CP al TR-85M1, cu anumite imbunatatiri. Motorul de TR-85 este unul dintre motivele alungirii sasiului fata de T-55. T55-AM-ul romanesc pare sa fi primit deja anumite componente de pe TR-85 (cum ar fi sistemul Cyclop FCS), insa nu stiu daca a mai trecut sau e planificat sa treaca printr-o echipare ulterioara similara TR-85M1, chiar si in vederea unui eventual export.
TR-125
De asemenea, desi exista informatia ca tancul a fost testat cu un motor Iveco V12 de 1200CP (pentru care se pare ca a fost nevoie de anumite modificari ale locasului), actuala varianta propusa Columbiei contine un agregat de doar 1000CP, acceptabil prin prisma faptului ca incape fara modificari in locasul motorului, dar si cu conditia ca greutatea tancului M2 nu va spori semnificativ in urma adaugarii de blindaj si alte sisteme de protectie suplimentara astfel incat sa fie afectat raportul putere/greutate (cp/tona) care acum se situeaza la 17cp/tona, ideala fiind o crestere a acestuia catre 20cp/t, raportul initial al TR-85. Ca si referinta, Oplotul ucrainean beneficiaza de 26cp/t, cu un motor de 1200CP, si la fel M-84AS sarbesc, iar PT-91 polonez se situeaza la 18.5 CP/t (la o masa totala de 46t).
Leclerc | Abrams | Leo2 | Leo1 | T84 | TR-85M1 | T55 AGM | Rotem K1/K2 | Merkava | Challenger |
27.5cp/t | 24.5cp/t | 24cp/t | 19,6cp/t | 26cp/t | 17cp/t | 17.7cp/t | 27.2cp/t | 23cp/t | 19.2cp/t |
54.5t | 67.6t | 69t | 46t | 46t | 50t | 46t | 56.3/61t | 65t | 69t |
Ca o mica paranteza, M84-AS, desi initial produs sub licenta T-72 este similar cu T-90, avand un blindaj doar putin inferior, dar mai rapid (capabil de 75 km/h pe sosea) si mai manevrabil. Sarbii aveau in plan sa modernizeze toate cele 232 de tancuri M-84 la standardul AS, insa se pare ca nu au trecut de 100 de bucati, unele zvonuri vehiculand doar cateva exemplare modernizate.
M-84 AS sarbesc
Revenind la TR-85 M2, faptul ca noul motor si tun au putut fi instalate fara modificari, este si o veste buna, in sensul ca intreaga familie TR-85/M1 ar putea fi adusa la standardul M2 fara modificari costisitoare sau inlocuirea completa a unor componente majore, ceea ce inseamna ca pretul unui upgrade va fi in principiu redus, rezumandu-se doar la pretul armamentului, motorului, blindajului si noilor sisteme care vor fi instalate si al operatiunii in sine.
Profilul jos al turelei de TR-85 M1
Daca incercam sa ghicim evolutia viitoare a TR-85 in varianta M2 si prin prisma altor aspecte (design, blindaj, sisteme, masa), probabil ar trebui sa aruncam din nou o privire si la evolutiile rudelor sale… mai mult sau mai putin indepartate.
Leopard 1 A5
Leopard 1, a ajuns in ultima sa versiune de serie la standardul A5, insa vechiul nivel A3 a fost adus pentru fortele canadiene la un nou standard – C2:
C2 are in principal blindaj aditional si unele sisteme luate de pe Leopard2, cum este cel de tintire… probabil o idee de luat in seama daca nu avem evolutii semnificative dezvoltate in tara, mai ales tinand cont de colaborarea UM Bucuresti cu o prestigioasa firma germana – Kraus-Maffei Wegmann (KMW).
Noua versiune TR-85 M2 ar trebui sa beneficieze de solutii de crestere a protectiei pasive, cu noi tipuri de blindaj additional compozit si/sau NERA care sa-l apropie de varful protectiei in materie, precum si o imbunatatire simtitoare a sistemelor de avertizare si protectie activa, fiind recomandata instalarea unui radar balistic si au unui sistem “hardkill” similar cu Trophy. A se vedea si recentul articol pe aceasta tema, preluat de pe Tehnomil “Evolutii, episodul 2.
TR-85M1
In acelasi timp, o colaborare cu companii din Franta, Germania sau Israel poate asigura evolutia diverselor echipamente de pe TR-85 M2. O evolutie similara a fost asigurata de Israel pentru modelul M-60 Patton din inzestrarea Turciei, rezultand o modernizare semnificativa, cu tun de 120mm si echipamente moderne, unele similare cu Merkava4 (cum ar fi trenul de rulare) dar si componente germane (motorul MTU 881 KA-501 de 1000CP si transmisia Renk), varianta denumita Sabra.
O alta evolutie demn de mentionat chiar daca nu s-a concretizat in productie de serie, de aceasta data pentru T55 chinezesti, ar fi Jaguar-ul celor de la Cadilac Gage Textron. Desi prevedea un motor mai puternic Detroit Diesel 8V-92TA, transmisie automata, placi de blindaj suplimentar, tun nou M68 de 105mm, stabilizator si sitem de tintire cu laser integrat, proiectul a fost abandonat dupa construirea a 2 prototipuri. Un pachet similar se poate aplica aproape integral majoritatii tancurilor aflate in inzestrarea si rezerva (cata mai exista) armatei romane, de la T55 la TR-85M1, precum si pentru export, in locul transformarii in fier vechi a vehiculelor retrase din serviciu activ dar si pentru loturile de T55 ale anumitor tari.
T-55Jaguar
Toate aceste variante de solutii ar trebui sa ajute ca TR-85 M2 si tancurile deja existente in inventar sa poata lupta cel putin de la egal la egal daca nu chiar sa le domine pe cele aflate in dotarea vecinilor, pornind de la T-55AGM, T64-Bulat, T-72 AGL si T-84 Oplot M ucrainene si pana la M84AS sarbesc! Si asta macar cu privire la evolutiile lor posibile in urmatorii 5 pana la 10 ani!
T-72 AGL
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xNgSlKVtq54
TR-85 M2 este un produs care, cu modernizarile de rigoare ar putea satisface rapid nevoile pe termen scurt ale fortelor terestre romane dar ar putea avea si o nisa pentru export. Minim inca 5 ani ii va lua industriei de aparare romanesti sa contribuie la dezvoltarea unei noi generatii de tancuri, probabil doar in colaborare cu alte tari partenere, daca acest lucru se mai doreste si nu vom desfiinta cu totul arma tancuri sau o vom echipa doar din import!
Schita fictiva
In cazul Romaniei, consider ca solutia actuala, cu echipaj de 4 persoane, in locul unui sistem automat de incarcare, ramane cea mai indicata, cel putin pe urmatorii 5-10 ani, iar TR-85M2 s-ar putea sa fie cel mai bun raspuns pret/capacitate combativa care poate fi dat armatei romane deoarece nu ne permitem sa exploatam echipamente prea sofisticate si costisitoare si nici sa fim coplesiti de problemele de fiabilitate ale sistemelor de conceptie ex-sovietica in conditiile in care sunt sanse mari ca in timp de conflict sa ne aflam in inferioritate numerica serioasa… K2 Rotem si AMX-56 Leclerc pot fi considerate varful de lance al dezvoltarii moderne de tancuri si poate dezirabile prin prisma anumitor aspecte. Insa Romania abia a reusit sa achizitioneze in 15 ani 56 de tancuri care costau 1,5 milioane $ bucata… deci un pret de 6-8 mil.$/bucata pentru un tanc si mai ales costuri mari de exploatare sunt imposibil de acoperit in actualele conditii economice, de buget si de vointa politica.
Si sper sa vedem cat mai curand, poate la BSDA 2013, macar un mock-up daca nu chiar un TR-85 M2 in “carne si oase”.
Marius Zgureanu
Citeste si:
„Concepte – MLI-ul romanesc dupa MLI-84M”