Valul de furie si durere produs de carnagiul de la Colectiv s-a mai domolit.
Au cazut cateva capete, procurorii ii baga la beci pe banda rulanta.
Iohannis a mutat cu un guvern tehnocrat, cu un program interesant, chiar daca ii lipsesc unele elemente, numarul demonstantilor a scazut puternic, lumea asteptand sa vada cum porneste noul guvern.
Intre timp s-a produs atacul terorist de la Paris iar atentia s-a mutat in directia aceea.
Tot intre timp a murit a 56-a victima de la Colectiv, o fata de 18 ani.
Pentru ca lucrurile s-au mai calmat sa incercam, fara pretentii de mari specialisti, sa vedem ce-ar fi de facut.
In primul rand, ar trebui unificat ISU.
Chiar daca in acte exista o institutie unica, avand in subordine inspectorate judetene, in realitate in Romania functioneaza doua ISU.
Un prim ISU este format dintr-un numar imens de barbati si femei care se trezesc in miez de noapte si pleaca la interventii, de multe ori riscandu-si viata, pentru a salva oameni din foc, din accidente rutiere, inzapeziri, inundatii si alte nenorociri care ne lovesc.
Cel de-al doilea ISU este format dintr-un numar de nesimtiti care se duc la inspectii, iau spagi si dau avize complet aiurea pentru localuri cu risc ridicat de explozie si/sau incendiu, fara sa le pese ca pun in pericol vietile clientilor dar si ale propriilor colegi, in caz de interventie.
Din cel de-al doilea ISU fac parte si nesimtitii care angajeaza pe spagi oameni care n-au ce cauta in sistem si care le dau ok la verificarile periodice desi protejatii lor sunt un pericol pentru ei insisi si pentru colegii lor. Ramane emblematica imaginea de pe lacul Siutghiol, cu cei patru pompieri incapabili sa vasleasca sincronizat ca sa poata inainta cu barca.
Tot din cel de-al doilea ISU fac parte si inconstientii, aroganti si lacomi, care au tinut cu tot dinadinsul ca ISU sa detina monopolul operatiunilor de urgenta, fara sa accepte cooptarea serviciilor de ambulanta private sau ale helicopterelor Medevac ale armatei. Prabusirea helicopterului in Siutghiol, dintr-o eroare umana datorata oboselii, ne arata ca, din lacomie, isi incarca propriii piloti cu misiuni la limita epuizarii in timp ce pilotii Medevac ai MApN nu reusesc sa-si faca orele de zbor.
Cum se poate unifica ISU? Cu sprijin guvernamental, cu sprijinul DNA si al organelor de cercetare penala dar, in principal, cu sprijinul propriilor angajati onesti si profesionisti care trebuie sa iasa si sa vorbeasca despre nereguli pentru a le putea corecta.
Schimbarea filozofiei de interventie la accidente cu numar mare de arsi.
Sa ne uitam ce s-a intamplat la Bucuresti:
– s-a reusit concentrarea unui numar mare de ambulante;
– in Bucuresti exista un numar mare de spitale care au putut sa-i preia pentru evaluare si stabilizare;
– dupa cateva zile a inceput transferul catre tari din occident pentru ca numarul de victime era peste capacitatea unui oras, oricare ar fi fost acesta in Europa, si aparuse fenomenul de epuizare la personalul medical care a stat permanent in spital pentru a-i trata;
-orasul are un aeroport apt sa primeasca avioane de orice dimensiune ceea ce a dus la evitarea unor transferuri prelungite, cu ambulanta, la aeroporturi din alte orase;
-la transferuri au aparut probleme: raniti care nu erau suficient de stabili pentru a suporta zborul, avioane cu dotari diferite de ale spitalelor (de ex. sisteme de ventilare cu debit mai mic), la aterizarea in orasele de destinatie, unii dintre raniti au fost asteptati cu ambulante neconforme cu situatia lor. Rezultatul a fost ca unii au murit la aterizare sau imediat dupa, la spital.
Sa ne gandim ce s-ar fi intamplat daca se intampla in provincie, intr-un oras fara aeroport apt sa primeasca avioane de capacitate mare.
Mureau pe capete in drum spre spitalul judetean, la coada la spitalul judetean, in ambulante pe drumul spre aeroport sau spre spitalele judetene vecine. Probabil ca n-am fi vorbit de 56 de morti (pana acum) ci de un numar cel putin dublu.
Toate acestea ma fac sa cred ca solutia transferul ranitilor catre spitale de arsi din alte localitati sau din alte tari, in prima faza, nu e fezabila, prezentand un risc ridicat pentru vietile pacientilor.
Solutia corecta ar fi aducerea spitalelor de arsi in localitatea cu incidentul.
Ma gandesc la sali de operatie si saloane de arsi containerizate, salon de arsi insemnand 1 pat cu tot echipamentul medical necesar, compartiment aseptic, plus grup electrogen de urgenta, sisteme de racordare la retelele de utilitati (medicii ar sti sa spuna mai multe aici).
Ideea nici macar nu este noua, acum cativa ani vorbeau cei de la MApN despre sali de operatie containerizate, instalate pe camioane (spitalele ROL 2, doua astfel de unitati ar fi deja in dotare astazi).
Solutia pe care o vad eu este realizarea unor astfel de saloane de arsi si sali de operatie pornind de la formatul containerului standard de 20 picioare (6m) dar cu inaltimea redusa la 2m pentru a incapea in compartimentul cargo al Spartanului.
Astfel de containere ar incapea cate unul in Spartan, cate 2 in Hercules si cate 6 in C-17.
Fiind standard (mai putin inaltimea) ar putea fi transportate, la fel de usor, pe trailere, portcontainere clasice sau pe camioane cu autoincarcare (abrollkipper).
HEMMT cu sistem de autoincarcare
Abrollkipper utilizat in transportul de marfuri
Ca mod de utilizare, medicii si specialistii in interventii de urgenta ar trebui sa-si dea cu parerea dar, ca opinie de amator, le-as vedea depozitate in cateva centre zonale unde exista si spitale moderne.
In caz de urgenta, in functie de distanta fata de locul dezastrului, vor fi imbarcate pe trailere, portcontainere sau camioane cu autoincarcare si se vor deplasa, impreuna cu personalul medical, in localitatea cu pricina sau vor fi duse la aeroport si urcate in avioane pentru distante mai mari.
In judetul de destinatie, vor fi amplasate la spitalul judetean sau la cel mai apropiat spital de locul dezastrului si vor fi conectate la retelele de utilitati, intrand in functiune.
Pe masura ce ranitii sunt stabilizati, investigati, operati si se ia decizia tranferului, containerele vor pleca pe trailer (cu ranitul si personal de insotire) catre centrul medical regional mai bine dotat sau vor fi duse la aeroport si urcate in avion pentru transfer la distanta mai mare sau in strainatate.
Pentru perioada transportului, pe langa grupul electrogen propriu, containerele vor trebui sa poata fi racordate la sistemele electrice ale vehiculelor si avioanelor de transport.
Un astfel de sistem ar putea parea cam SF sau exagerat dar exista deja experienta salilor containerizate de operatie, dupa cum exista si foarte multi bani de la UE care pot fi accesati pe astfel de proiecte.
O posibila extindere a principiului ar trebui sa vizeze interventia la cutremure catastrofale de care nu am dus si nu vom duce lipsa.
Un astfel de proiect ar trebui sa plece de la ipoteza unui cutremur catastrofal de 7.2-7.5 pe Richter care ar lovi Bucurestiul (au fost in istorie).
La un astfel de cutremur trebuie sa pleci de la premisa ca vei pierde toate spitalele din oras si undeva intre 50-60% din personalul medical. In functie de ora cutremurului, unii vor muri sau vor fi raniti grav acasa, altii la spital, altii vor fi blocati sub daramaturi sau se vor opri pe undeva sa dea primul ajutor.
Chiar daca vei disloca spre Bucuresti tot SMURDUL din zonele neafectate de seism si vor incepe sa-ti vina echipe medicale cu spitale de campanie din strainatate, numarul mare de raniti care vor necesita operatii va aglomera centrele in foarte scurt timp, urgenta ta fiind ca, dupa stabilizare si operatii, sa-i evacuezi rapid catre centre medicale din tara sau din strainatate care sa-i poata trata pe o perioada mai indelungata.
Utilizarea sistemului cu sali de operatie si saloane containerizate ar putea rezolva exact aceste aspecte, asigurand atat un numar mai mare de operatii cat si un ritm alert al evacuarilor.
Un astfel de proiect ar trebui analizat de cei din domeniu pentru ca nu e vorba doar de sali de operatie si saloane ci si de laboratoare, generatoare electrice de capacitate mare, spatii pentru odihna, spalat si hranit pentru personalul medical, depozite de medicamente si materiale medicale, rezervoare de apa, statii de oxigen etc etc.
In plus, ar fi bine sa nu se piarda din vedere ideea dotarii cu vehicule de interventie cu capacitate mare de trecere, pentru dezastre majore: http://www.rumaniamilitary.ro/reconversie-tab-71
Un astfel de proiect s-ar putea dezvolta pe finantare europeana dar, avand in vedere pozitia detinuta de Raed Arafat, care coordoneaza un proiect global al NATO pentru dezvoltarea unei capacitati multinationale de telemedicina pentru interventii la dezastre, proiectul ar putea fi promovat si in structurile NATO pentru ca nicio tara nu reuseste sa se descurce singura in astfel de situatii extreme.
Update
Pentru ca George imi spune ca elicopterele Medevac ale armatei au ceva probleme cu dotarile si cu incadrarea cu personal, asa ca mai bine nu le chemi, fac rectificarea de rigoare, cu speranta ca noul ministru al apararii va arunca un ochi si acolo pentru a vedea cum rezolva problema.
Cristian Ganciu