La sfarsit de martie, Dave Scott, director pentru vanzari (business-development) al companiei Lockheed-Martin, a declarat ca firma americana este pregatita sa transfere catre Coreea de Sud o parte din drepturile sale asupra tehnologiei avionului KAI-T50 Golden Eagle in schimbul alegerii avionului multirol F-35A de catre sud-coreeni in competitia FX.
F-35 Lightning II
In prezent, Lockheed Martin detine o parte din solutiile si componentele pentru KAI-T50, avand si optiunea de a bloca dezvoltari ale variantei de lupta FA-50, daca acestea nu vor contine echipamente autorizate de producatorul american.
Transferul de tehnologie este foarte important pentru sud-coreeni in cadrul competitiei FX, care vor astfel sa-si impulsioneze si programul avionului indigen de generatie a 5-a, KFX, destinat a inlocui batranele avioane F-5 Tiger 2 si F-4 Phantom.
Eurofighter Typhoon
Avionul F35 Lightning II, oferit la 125 mil.$/bucata, se afla in competitie cu F15 SE si Eurofighter Typhoon pentru inzestrarea fortelor aeriene ale Coreei de Sud cu 60 de aparate multirol.
F-15 Silent Eagle
In cazul in care decidentii sud-coreeni ar opta pentru F35, pe langa transferul de tehnologie americana catre Coreea de Sud, o alta optiune interesanta ar fi sprijinirea KAI-T50 de catre Lockheed Martin in batalia pentru noul avion de antrenament avansat al SUA, program cunoscut sub numele de FX-III. Concurentii KAI-T50 in SUA sunt Alenia Aermacchi T-100 versiune modificata dupa cerintele americane a M-346 Mastere, precum si ultima varianta de BAE Systems Hawk – T100. Castigatorul va primi o comanda de productie sub licenta pentru aproximativ 350 de aparate intr-o prima faza, necesarul total pentru inlocuire fiind la aproximativ 1000 de bucati.
Lockheed Martin au si o alta durere de cap, in sensul ca un contract in valoare de 1,1 mld.$ care vizeaza modernizarea celor 134 de avioane multirol KF-16 BL52 sud-coreene (produse local in anii ’90 ai secolului trecut) va fi atribuit BAE Systems North America. Replica Lockheed Martin precizeaza ca in acest caz avioanele vor inceta a mai fi compatibile cu programul de modernizari standard F-16V, sau cu orice program ulterior acestuia. Modernizarea include noi componente: radar AESA, furnizat de Northrop Grumman sau Raytheon, computer modernizat de control al focului si un sistem de schimb de date Link-16.
KF-16
SURSA: Altair.com.pl
Marius Zgureanu