Romania Military

Transportoare blindate romanesti: stiri despre TBT si SAUR II

SAUR II, numai ca in realitatea turela va fi diferita

Si aici, ca si in cazul avioanelor multirol, exista o intreaga lisata de greseli si oportunitati ratate, numai ca in cazul construirii de vehicule blindate mai avem totusi o sansa.

In primul rand avem cateva vesti bune despre programul national pentru un nou transportor de trupe blindat, TBT 8×8, poreclit SAUR III. Cand spun poreclit, ma refer la faptul ca SAUR III nu este numele oficial nici al programului, nici al viitorului transportor, ci doar o presupunere a presei, pe ideea ca dupa SAUR I si II, ar veni natural SAUR III. Numai ca nu este chiar asa.

Noul TBT nu face parte din aceeasi familie cu SAUR II, nefiind o dezvoltare a acestui model, ci dimpotriva este un proiect cu totul nou, de la carcasa, la suspensii si trenul de rulare. Practic, daca pentru cele doua modele de SAUR, descendenta din BTR-ul sovietic este inca la locul ei, TBT-ul, dimpotriva, are o genetica Occidentala si o conceptie romaneasca. Este o cu totul alta mancare de peste.

Astfel ca zvonurile legate de faptul ca SAUR III si TBT, ar fi doua entitati diferite nu au nici ele fundamente reale, ci au legatura cu faptul ca Armata este foarte tacuta, cand vine vorba de proiectele sale, desi aceste informatii nu sunt nici macar confidentiale.

Dar sa revenim la noul TBT. In urma cu doar cateva zile configuratia generala a transportorului a fost finalizata in proportie de 100%. Astfel constructorul si proiectantii, impreuna cu Ministerul Apararii, au cazut de acord si au “batut in cuie” configuratia finala a noului transportor. Nu stim inca ce inseamna aceasta configuratie, dar stim ca procesul s-a finalizat. In acest moment se stie exact ce armament, ce propulsie, ce sisteme de comunicatie si protectie va avea, se stie exact cum va arata, se stie in cate configuratii va fi construit.

De la un  timp s-au primit chiar si ceva fonduri, astfel ca deocamdata programul merge inainte, putandu-ne astepta, desi nu sunt sanse atata de mari, ca in cadrul Expomil-ului de anul viitor sa avem in fata ochiilor prototipul noului TBT 8X8.

SAUR II, daca tot a venit vorba despre el, a fost omologat si a inceput sa-si primeasca armele. Astfel, tot la Expomil-ul de anul viitor il vom vedea in marime naturala inarmat pana in dinti, cu o noua turela multirol, care ar putea fi turela Rafael, sau una din aceeasi clasa. Tun calibrul 30mm, lansator dual de rachete, mitraliera calibrul 7,62, jumelata cu tunul, sisteme opto-electronice.

Turela Rafael, la Expomil 2011

Contractul cu Columbia! Ei aici se poate juca soarta industriei romanesti de transportoare blindate si depinde numai si  numai de noi. In urmatoarea saptamana se asteapta ca sud-americanii sa ia decizia finala asupra transportorului de trupe care va dota armata columbiana in viitor. Tot ce stim acum este faptul ca SAUR II este printre marii favoriti, columbienii fiind realmente incantati de masina noastra de lupta. In timpul prezentarii in poligon, a celor doua vehicule blindate SAUR I si SAUR II, prestatia celui din urma a fost considerata de oaspetii nostri ca fiind extraordinara.

Columbienii au mai apreciat la SAUR II si modularitatea foarte buna a masinii, constructorii romanii fiind gata sa integreze pe vehicul orice sistem de armament sau propulsie dorit de partenerii nostri din America de Sud.

Tot in cadrul prezumtivului contract cu Columbia ar fi loc si pentru TR 85M1. Facem precizarea ca nu este vorba sub nici o forma de modernizarea T-55 sau alte ideei ciudate, ci de constructia de la zero, de tancuri noi TR 85M1. Insa columbienilor le-a ramas sufletul la SAUR II, asta poate si datorita terenului si conditiilor naturale din tara lor, mult mai propice luptei cu unitati de infanterie macanizate, dacat cu blindate grele.

Asadar inima cat un purice si pumnii stransi cat mai puternic, in speranta ca industria romaneasca de aparare va reusi sa prinda un contract magnific, pentru un numar destul de mare de transportoare blindate. Daca am pierdut Irakul, de doua ori chiar, speram ca macar acum, sa nu ratam o astfel de afacere, care pentru noi ar fi linia de demarcatie dintre extinctia industriei de transportoare si o sansa de supravietuire chiar onorabila.

Tot ce pot sa mai spun este faptul ca Romania inca mai are super-specialisti in domeniul constructiei de sisteme de armament, ca industria noastra, asa imbatranita cum este, inca mai poate.

Numai ca nu va mai putea mult timp. Acesta este practic ultimul tren al supravietuirii, tren pe care daca-l pierdem, vom ramane fara industrie militara demna de acest nume. Uimitor as spune, industria de aparare nationala inca mai are capacitate de productie, inca mai are suficient personal specializat, si lucru cu totul de mirare la noi, directorii fabriciilor de armament sunt specialisti pur-sange, sunt oameni care stiu ce au de facut, oamenii care se zbat ca nebunii pentru fabriciile lor!

Din pacate partea politica ii tine pe loc, intr-un mod dincolo de orice inchipuire.

 

In urmatorul articol vom examina pe larg cum a putut Romania sa piarda contractul cu Irakul, contract care prevedea vanzarea catre tara araba a 400 de transportoare blindate si cum au ajuns irakienii sa cumpere BTR-3 de la Ucraina, desi se rugau pur si simplu de noi.

 

GeorgeGMT

Exit mobile version