Romania Military

Trece grâul? Așa se pare…

Trece grâul, trece grâul, treceee! Mă rog, mai mult porumbul trece… Așa îmi imaginez că exclamă fericiți cei de prin Liban și alte țări din Orientul Mijlociu, Africa sau aiurea grav afectate de blocada navală instituită de ruși Ucrainei. Razoni, încărcată cu 26527 tone de porumb, a fost prima navă care a ieșit din Odesa săptămâna trecută, pe 1 august 2022. La data redactării acestui articol (7 august) nava nu ajunsese încă la destinație, portul Beirut, înregistrând întârzieri față de graficul inițial. Mai mult decât atât, ultima dată când am verificat se afla la ancoră undeva în sudul Turciei.

Nava și-a pornit sistemul automat de identificare (AIS) la larg de Odesa pentru a nu dezvălui rușilor șenalul sigur de navigație prin barajele de mine instalate de marina ucrainiană pentru a proteja orașul de o debarcare „prietenească”.

Razoni în portul Constanța în 2021. Sursa foto: marinetraffic.com

Conform informațiilor publice, Razoni este o navă deținută de statul ucrainian care se pare că deține o flotă de cerealiere.

Alte trei nave încărcate cu puțin peste 58000 de tone de porumb au ieșit din porturile ucrainiene vineri, 5 august 2022. Destinația lor este Irlanda, Marea Britanie și Turcia.

De remarcat că până acum au ieșit doar nave încărcate cu porumb. Se estimează că circa 20 de milioane de tone de cereale sunt blocate în Ucraina și trebuie exportate pentru a face loc producției de anul acesta (câtă va fi). Din cele 20 de milioane, 6 milioane de tone sunt grâu din care aproape jumătate este grâu furajer iar cealaltă jumătate este grâu panificabil.

O primă navă a trecut și în sens invers, Fulmar S a plecat din Bandirma, Turcia și a ajuns în Ciornomorsk, un port aflat la sud de Odesa. Nava are o capacitate de 14415 de tone deadweight.

S-ar părea că acordul dintre Federația Rusă și Ucraina, mediat de Turcia (și ea un mare consumator de cereale) și de ONU funcționează. Ar trebui să fie în vigoare pentu 120 de zile, dacă niciuna dintre părți nu-l denunță. Am remarcat că navele folosite până acum sunt mici din punct de vedere al capacității de încărcare.

Ca idee, unele dintre cele mai moderne mijloace de depozitare și manipulare cereale din portul Constanta pot încărca circa 70000 tone pe zi iar la cheu pot fi aduse nave cu pescaj mare (adâncimea la cheu este de 19 m) și capacitate de încărcare de 110000 de tone deadweight.

Terminalul TTS din portul Constanța, navă încărcată cu cereale ucrainiene descărcate direct din barja Sursa foto: TTS

Și transportatorul fluvial român TTS s-a implicat alături de un partener privat ucrainian pentru a fluidiza transportul cerealelor din porturile ucrainiene Reni și Ismail pe Dunăre, prin canalul Dunăre-Marea Neagră la Constanța unde barjele sunt descărcate direct în navele maritime cu ajutorul unor macarale plutitoare. Dacă am înțeles eu bine, a durat două zile să încarce o navă maritimă de 31000 de tone deadweight.

Până acum acordul pare să se desfășoare fără probleme majore. Prețurile s-au mai stabilizat iar țările dependente pot spera în mod obiectiv că vor evita convulsiile sociale determinate de lipsa unor alimente de bază. Pentru că asta-i tot ce mai lipsește acum: tulburări majore în Orientul Mijlociu și în Africa sau alte țări net importatoare de cereale.

Ucraina speră ca pe măsură ce tot mai multe nave trec în siguranță să se alăture și alți transportatori care momentan ezită pe fondul riscului de a sări pe o mină cuplat cu costurile de asigurare foarte mari. Adevărul e că a trecut circa o săptămână (data scrierii articolului, 7 august) și n-au reușit să scoată nici măcar 100000 tone de cereale. Dacă actualul ritm de (să zicem) 100000 tone pe săptămână nu este îmbunătățit vor reuși să scoată doar 1,7 milioane de tone în 120 de zile din cele 20 de milioane vehiculate ca fiind blocate.

P.S. Conform unui articol publicat pe Hotnews, primul transport de cereale – nava Razoni ar fi fost refuzat de libanezi pe motiv de depășire cu cinci luni a termenului de livrare. Conform aceluiași articol, în circa o săptămână de la implementarea acordului (1 – 9 august) aproximativ 243.000 de tone de porumb ar fi fost exportate din Ucraina pe șapte nave.

P.P.S. Blocarea porturilor ucrainiene a creat o aglomerare foarte mare la gurile Dunării din cauza navelor care așteaptă să intre pe Dunăre către porturile ucrainiene Reni și Ismail.

Exit mobile version