Rafale, Eurofighter, Gripen…
Trei aparate multirol de generatia 4++ are batrana Europa. Fiecare cu avantajele sau neajunsurirle sale, dar toate trei avioane serioase. Cel mai bine vandut: Eurofighter (asta si datorita faptului ca are patru “mame”), cel mai performant pare a fi Rafale, cel mai economic: Gripen.
Ei bine, din trei vor ramane doua si asta in varianta optimista.
Doua sunt programele anuntate in Europa pentru viitorul aparat de generatia a V-a/VI-a:
Dassault SCAF – Le Bourget 2019
Franta&Germania si-au demarat deja programul de inlocuire a Rafale, respectiv Eurofighter, printr-o cooperare strategica intre cele doua guverne si industrii.
“New Generation Fighter (NGF)” sau “Future Combat Air System (SCAF)” va fi un aparat de generatia a VI-a, iar Spania s-a alaturat si ea programului. Cu ocazia “Paris Air Show” de anul acesta ministrii apararii din cele trei tari au semnat de-o cooperare.
Safran si MTU Aero Engines vor dezvolta motorul viitorului NGF. Orizontul de timp in care aparatul franco-germano-spaniol ar trebui sa fie operational este 2040.
BAE Systems – Tempest
De partea cealalta a Canalului Manecii, britanicii – proaspat aproape independenti – si-au lansat si ei programul pentru un viitor avion de generatia a VI-a – Tempest.
De partea britanica intalnim: BAE Systems Plc, Rolls Royce Holdings Plc, MBDA UK Ltd si compania anglo-italiana Leonardo SpA.
Italia inca nu s-a decis cu cine merge, lucrurile fiind inca neclare la Roma, dar intr-un orizont de timp destul de scurt italienii vor alege: Londra sau Paris/Berlin. Sansa pare a fi de partea proiectului britanic, desi Italia are cooperari importante si cu Franta (FREMM sau SAMP/T) sau Germania (submarine).
O gura de oxigen serioasa, pentru britanici, vine acum din Suedia, tara care a anuntat ca s-ar putea alatura programului “Tempest”, suedezii semnand deocamdata doar un memorandum prin care examineaza posibilitatea implicarii in program. O alta veste buna este asteptata din Olanda.
Una peste alta, europenii au reusit din nou sa-si traga singuri una zdravana peste picioare, mergand inainte cu doua programe, in loc sa aloce resursele catre unul singur.
Privind insa retrospectiv (Rafale/Gripen vs Eurofighter), putem observa ca o sansa mai buna pare a avea programul franco-german, macar din punctul de vedere al disponibilitatilor financiare alocabile ca si din perspectiva numarului de aparate comandate de parteneri.
Decizia Italiei este una foarte importanta, Olanda conteaza si ea. Cine va reusi sa atraga mai multi parteneri va avea mai multe resurse financiare si tehnologice la dispozitie.
Si, bineinteles, in timp ce europenii se vor certa cine ce sa faca la noul avion (fiecare tabara pe limba ei) si vor faramita resursele si asa putine pe zona de aparare, americanii deja lucreaza de zor la noul aparat de generatia a VI-a, motorul se afla in plina dezvoltare, armele cu energie dirijata sunt dezvoltate si testate etc.
Iar americanii au bani si nu trebuie sa negocieze cu trei patru parteneri unde sa puna deriva sau ce culoare sa aiba casca pilotului. Iar Europa se va trezi din nou ca a inventat (dupa multi bani cheltuiti si multe paruieli amicale) apa calda.
De retinut ar fi ca Eurofighter-ul nu va avea urmasi, Rafale nici el, iar Gripen-ul va fi ultimul aparat construit de Saab ca avion de lupta suedez, iar din acest punct de vedere nu se poata sa nu devii un pic nostalgic.
GeorgeGMT