In Cehia se apropie momentul in care se va hotari care va fi viitoarea masina de lupta a infanteriei, inlocuitoare a sovieticei BMP 2.
Armata ceha doreste sa achizitioneze 210 MLI-uri in sapte versiuni si este dispusa sa plateasca pentru acestea 2,2 miliarde de dolari dar este posibil ca suma necesara sa fie un pic mai mare.
Initial au fost patru oferte: General Dynamics cu “ASCOD”, BAE Systems cu CV 90, Rheinmetall cu “Lynx” si PSM Projekt System & Management GmbH (o asociere intre Rheinmetall si Krauss-Maffei Wegmann) cu “Puma.”
Doar ca ministrul ceh al apararii a anuntat ca a primit doar trei oferte, Puma fiind retrasa sub motivul ca modificarile vehiculului necesare pentru a intruni cerintele Cehiei sunt prea scumpe.
Dotarea standard a MLI-ului pe care cehii si-l doresc va cuprinde in mod obligatoriu o turela cu tun de calibrul 30mm, iar vehiculul trebuie sa poata ambarca 11 militari echipati de lupta (3 echipaj +8 infanteristi in vehicul de tip MLI cu turela calibrul 30mm). De retinut ca CV9030CZ poate ambarca grupa de 7 militari, 8 fiind posibil cu sacrificarea unei parti din rezerva de munitie.Puma putea transporta un desant de doar 6 iar Lynx-ul poate duce 6 in varianta scurta KF-31 respectiv 8 in cea alungita KF-41.
Cele sapte versiuni care sunt avute in vedere sunt: vehicul de lupta, vehicul tehnic dotat cu macara, de comanda si control, de observatie pentru artilerie, pentru recunoastere, transport raniti, de reparatii si intretinere.
De remarcat ca cehii doresc si ei o grupa de infanterie de 11 oameni, spre deosebire de noi care ne multumim pe Piranha cu 7+3 (grupa de 8 in versiunea APC). Americanii cer chiar 12-13 militari per vehicul (MLI sau ACV-ul celor de la USMC) de unde pricepem noi ca o grupa de infanterie mai solida, cu o mai mare putere de foc, este mai de dorit decat o grupa mai pipernicita.
CV 90 MLI
Plus ca poti transporta un numar semnificativ mai mare de militari in linia frontului cu acelasi numar de vehicule. 10 ACV-uri (Iveco SuperAV) pot duce la lupta pana la 130 de militari, 13 per masina de lupta, Pirahna 5 neaosa ar putea sa transporte doar 70 de militari, adica 7 soldati per masina, iar aceasta diferenta chiar conteaza…
PS Ciudat cum Puma MLI nu mai este promovata la export de catre Rheinmetall odata ce si-au dezvoltat propria lor MLI – Lynx, dar in acelasi timp stim ca Puma este si foarte scumpa, sare de 11 milioane de euro per masina.
Cu toate acestea, armata germana si-a modernizat Marder-ul si pare foarte multumita de Puma, iar armata germana este cine este, stie sa faca blindate si sa le exploateze.
In Statele Unite Puma n-a avut succes pe motiv ca poate sa transporta doar 11 militari, americanii doreau macar 12, in Australia Puma a fost retrasa de consortiul care o produce – PSM, pe motiv ca australienii doreau in mod expres o turela cu echipaj. De mirare cum PSM nu a putut sa ofere o alternativa. In Cehia am vazut deja motivul si una peste alta pare sa IFV Puma este trasa pe dreapta la export in favoarea Lynxului, dar o intrebare totusi rasare: sunt nemtii cei mai slabi de minte dintre cei care opereaza MLI-uri si s-au pacalit cu Puma, sau Puma pur si simplu nu mai este de vanzare la export? Poate ca Lynxul se dovedeste superior Pumei si cu asta basta?
De adus aminte ca Romania, in mod serios sau mai putin serios, a dorit sa cumpere 173 de MLI Puma, tranzactie care a cazut inainte ca achizitia sa fie luata in considerare la nivel oficial. In rest MLI Puma au doar germanii, 345 de bucati.
PS De observat ca Cehia, o tara mica dpdv al teritoriului si relativ muntoasa, doreste sa achizitioneze un numar similar de MLI-uri cu Ungaria, o tara ceva mai mare si eminamente de campie.
GeorgeGMT
Articole pe aceeasi tema:
Mli-ul israelian Carmel si competitie la cehi