Se pare ca Polonia a decis asupra unei liste scurte cu trei candidate, in programul sau de dotare cu fregate.
Astfel, pe 27 iulie a fost semnat contractul cu grupul polonez Polska Grupa Zbrojeniowa, urmand ca acesta, cu trei parteneri diferiti, sa vina cu trei oferte separate, iar ministerul apararii sa-si aleaga.
Ideea de baza a acestui concept este relativ simpla: Guvernul alege compania locala care sa integreze si sa construiasca fregatele, iar mai apoi respectiva companie incepe negocierile (la brat cu ministerul apararii) cu potentialii clienti care vin fiecare cu propria sa oferta.
Adica exact ceea ce am propus si noi (RoMilitary) de-a lungul timpului pentru programele noastre de dotare. Pentru ca aceasta solutie iti asigura atat supravietuirea industriei de aparare proprii cat si transferul de tehnologie aferent.
Un pic diferit fata de cazul corvetelor noastre, unde fiecare compania straina trebuia sa aiba un santier propriu in Romania sau sa incheie un parteneriat cu un santier local. In cazul nostru lucrurile mi s-au parut – conceptual vorbind – mai bune, dar Romania detine destule santiere navale si are in curte doi foarte mari constructori europeni (Damen si Fincantieri), Polonia nu are la dispozitie o astfel de infrastructura si de aici probabil diferenta. Ce mi s-a parut tampit, in cazul nostru, a fost licitatia, cand de fapt trebuia sa se mearga pe un dialog competitiv, alegerea fiind lasata la latitudinea marinei militare nu a unui algoritm si ala imbecil.
Indiferent cine va castiga, navele vor fi construite in Polonia prin transfer de tehnologie.
Pe lista scurta sunt companii solide, astfel:
- spaniolii de la Navantia cu F 100 (nave care sunt astazi in dotarea marinelor din Spania, Norvegia sau Australia);
- germanii de la Thyssenkrupp Marine Systems cu MEKO A-300PL, ultima varianta a familei MEKO;
- Babcock International cu conceptul Arrowhead 140. Cum, cel mai probabil, numele ales nu va spune absolut nimic, va informam ca este vorba de fregata Type 31, deja comandata de catre Royal Navy intr-un numar de cinci unitati. Type 31 s-ar putea sa fie o nava de mare succes, mai ieftina decat Type 26 si care are la baza proiectul fregatelor daneze din clasa Iver Huitfeldt. Nu se compara insa cu Type 26 din cam niciun punct de vedere, toate in favoarea Type 26.
Avem asadar F 100, cam singura care poate oferi si sistemul AEGIS (desi nu cred ca polonezii il au in minte), dar oricum o nava foarte, foarte buna. MEKO este probabil cea mai vanduta familie de nave militare din vremurile noastre. O gramada de variante si deplasamente, nimeni nu s-a plans vreodata de ele.
In privinta Type 31, britanicii au gandit-o exact pentru export, ca o fregata multirol pe care sa si-o permita cat mai multe marine nationale.
Dar nu trebuie uitat ca o nava este doar o platforma in sine si cel mai mult conteaza (dpdv tehnic) senzori si armele avute la dispozitie asa ca, indiferent ce vor alege polonezii, ramane de vazut despre ce senzori vorbim si ce rachete vor folosi.
GeorgeGMT