Ghana Air Forces/GhAF/Fortele Aeriene din Ghana au operat 12 L-29 Delfin, aeronave donate de Nigeria, acestea aparand in inventarul B.A.Tamale, nordul Ghanei, pe 6 decembrie 1989 (au astazi 3 baze aeriene, Accra, Tamale si Takoradi). Baza Aeriana se afla in vecinatatea Aeroportului International Tamale, aproximativ 23 km nord de centrul orasului Tamale.
La B.A.Tamale, cea mai mica baza aeriana ghaneza, in cadrul Escadrilei 2 ghanezii au mai zburat 8 SIAI-Marchetti SF-260TP, 10 Armacchi MB-326E/1965-1989+MB-326KB din 1978+2 MB-339A si 2 L-39ZO. Astazi acolo e casa Escadrilei 2 care zboara 2 CASA C-295M –vroiau sa cumpere 3 dar n-au avut bani. Ca fapt divers, Fortele Aeriene ghaneze au astazi 2000 personal, 19 aeronave de lupta, 11 aeronave de transport si 20 de elicoptere (10 sunt Bell UH-1H+1 Bell-412+3 Bell-212 Twin Huey+4 Fokker F-27 stocate+1 F-28 stocat, fosta aeronava prezidentiala+2 CASA C-295M. Ehhh, au reusit sa dea de pamant cu un C-295M/inmatriculat GHF552 la BA Kotoka in octombrie 2019. Pe 22.01.2022 inca nu era operational fiindca n-au gasit 1,20 milioane de euro costul reparatiei. Au reusit sa-l readuca la zbor in 2023 cu ajutorul AIRBUS Spania…Eeee, L-39 Albatros s-a vandut bine prin Africa, 119 exemplare inca zboara astazi, unele modernizate. La fel de bine sau vandut in state africane SIAI-Marchetti SF-260/114 exemplare inca in uz, Pilatus PC-7/80 de exemplare, Embraer EMB-312 Tucano/82 de exemplare in uz si Hongdu K-8 Karakorum/182 de exemplare -4 zboara si ghanezii. Ghanezii zboara si 5 EMB-314 Super Tucano/A-29B din 2016, aeronave pe care au dat 88 milioane de dolari in 2015). Baza a fost construita in 1966 cu sprijin sovietic.
Baza Aeriana Accra se afla langa capitala ghaneza Accra si e inclusa in Aeroportul International Kotoka –aeronavele L-29 au ajuns si pe aici…Astazi casa elicopterelor Harbin Z-9EH/4 exemplare si 6 Mil Mi-17V5+4 Mi-171Sh din dotarea Escadrilei 3+Escadrila 4 care zboara 4 Hongdu K-8 Karakorum si a unicului Dassault Falcon 900EX/VIP&aeronava guvernamentala inmatriculata 9G-EXE (ca fapt divers, ghanezii au inlocuit L-39ZO si Aermacchi MB-339 cu K-8. Interesant e faptul ca pilotii care urmeaza a zbura cu K-8 sunt trimisi la scolarizare in China. Ghanezii folosesc K-8 si in rol de atac usor, recunoastere si patrula aeriana executand trageri in poligonul de la Bundase, langa Accra,poligon utilizat in comun cu Armata ghaneza). Aeroportul poarta numele generalului-locotenent Emmanuel Kwasi Kotoka, primul sef de stat-major al armatei ghaneze si membru in National Liberation Council/NLC, primul Guvern ghanaian 24 februarie 1966-1 octombrie 1969, guvern condus de Dr.Francis Kwame Nkrumah –fost prim-ministru si primul presedinte al Republicii Ghana dupa obtinerea independentei, in functie 1 iulie 1960-24 februarie 1966. Generalul Kotoka a absolvit Scoala de Ofiteri Eaton Hall din Marea Britanie in 1954 fiind ulterior detasat ca locotenent in cadrul British Army of the Rhine/BAOR, Germania de Vest. In 1959 ajunsese la gradul de maior si comandant-adjunct in cadrul unui regiment de infanterie britanic. In 1960 absolva cursuri de specializare in cadrul Scolii de Infanterie din Warminster, Anglia. In 1965 era Locotenent-colonel si comanda Brigada 2 Infanterie din Kumasi, 200 km de Accra.
L-29 DELFIN -BAZA AERIANA TAKORADI 2022
La Baza Aeriana Takoradi&Sekondi-Takoradi se afla astazi Scoala de Antrenament in Zbor/FTS dotata cu Cessna-172 Skyhawk, aeronave care conform surselor ghaneze n-ar mai zbura din 2017, si 3 Diamond DA-42NG/M-NG (un elev pilot zboara 10 ore pe acest avion austriac dupa care e trimis la Academia Bristow din Aberdeen, Scotia, pentru a obtine brevetul de pilot de elicopter sau in SUA la Flight Safety Academy in Florida pentru a obtine brevetul de pilot aeronave cu aripa fixa. Dupa revenirea in Ghana, pilotii de elicopter merg direct la escadrile iar cei de aeronave cu aripa fixa continua zborul cu DA-42). Baza a fost preluata de la britanici in 1961. Primele aeronave ale FTS au fost cateva DeHavilland Canada DHC-1 Chipmunk T10 donate de RAF.
Fortele Aeriene Ghaneze/GhAF au luat fiinta pe 24 iulie 1959 cu ajutor israelian…Instructori si tehnicieni israelieni aflati sub comanda locotenent-colonelului IAF Adam Shatkay infiinteaza la Accra Scoala de Antrenament in Zbor –exista si astazi. In 1960 antrenamentul ghanezilor e preluat de personal RAF. In 1961 presedintele Kwame Nkrumah numeste la conducerea Scolii primul ghanez, de fapt britanic de origine ghaneza fiind nascut si scolit in Marea Britanie, John Ebenezer Samuel de Graft-Hayford, acesta fiind si primul comandant al noilor Forte Aeriene/1962. El e cel care a pus bazele primei scoli de planorism din istoria Ghanei cu ajutorul…Hannei Reitsch (o cunoastem bine pe nazista asta –nu a renegat asta pana la moarte. In perioada 1962-1966 Hanna s-a aflat in Ghana indeplinind, printre altele, si sarcina de pilot personal al presedintelui Nkrumah –aceasta pilota aeronava prezidentiala DeHavilland DH-125 Series 1B, jet inmatriculat G-511 in cadrul GhAF. Cu ajutor vest-german si britanic Scoala ghaneza de planorism a primit in dotare planoare Schleicher K7 Rhonadler, Schleicher K8, Slingsby T.21 si Scheibe Bergfalke. Cu aceste planoare au zburat multi ani si elevi-pilot ghanezi. Ca fapt divers,primii piloti ai GhAF scoliti local au fost ofiterii Koranteng si Aholu,piloti de elicopter Westland Whirlwind Mk.3/Serie 3 brevetati pe 1 martie 1963. Ghanezii au zburat 6 exemplare inmatriculate de la G-600 la G-605 din 1962. Cel putin unul, G-605, a fost donatie RAF). Ce stim despre cariera L-29 Delfin in GhAF? Nu prea multe insa stim cate ceva despre colaborarea militara cehoslovaco-ghaneza!
Ei bine, prezenta Cehoslovaciei in Africa dateaza de la inceputul secolului XX…Primul consulat cehoslovac in Africa se deschide la Alexandria, Egipt, in 1920. A urmat Cairo/Egipt -1923, Alger/Algeria -1925, Tunis/Tunisia -1925, Cape Town/Africa de Sud -1926, Dakar/Senegal-1927, Bulawayo/Zimbabwe -1927, Durban/Africa de Sud -1928, East London/Africa de Sud -1928, Leopoldville/Congo Belgian (azi Kinshasa, Republica Democrata Congo) -1929, Johannesburg/Africa de Sud -1930, Port Elizabeth/Africa de Sud -1930 si Mombasa/Kenya -1937. Interesant e faptul ca Cehoslovacia concura oarecum in zona puterile coloniale ale vremii, Franta, Marea Britanie, Belgia, Italia si Portugalia exportand marfuri in valoare de 3,90% din PIB.
Relatia militara cehoslovaco-ghaneza debuteaza in februarie 1961, relatie stabilita dupa restabilirea relatiilor diplomatice/octombrie 1959, data la care Guvernul de la Praga, la sugestia Moscovei, accepta sa vanda fortelor paramilitare si de politie ghaneze arme de calibru mic -3000 de pistoale calibrul 9 mm, 500 de pusti calibrul 9 mm, 5000 de grenade de mana RG-4 si 300.000 de cartuse calibrul 9 mm, toate acestea costand 860.000 de coroane, bani imprumutati ghanezilor de catre cehoslovaci (ca fapt divers, Ghana e prima tara din Africa de Vest care si-a castigat independenta fata de Marea Britanie. Inainte de 1957 mai era numita Coasta de Aur datorita disponibilitatii aurului dea lungul raurilor Ankobra si Volta). Se stie ca in 1961 Cehoslovacia acorda un imprumut Ghanei in valoare de 5 milioane de lire sterline, bani cu care cehoslovacii au construit local o fabrica de zahar, doua fabrici de incaltaminte, o fabrica de ceramica si sticla, o tabacarie, o fabrica de placi aglomerate din lemn/PAL si placaj, un spital cu 200 de paturi, livrarea de echipamente pentru 4 hidrocentale si…armament. Ghanezii au platit inclusiv prin troc livrand materie prima –se stie ca cehoslovacii si sovieticii au luat metale&pietre pretioase, metale si petrol din tarile africane „partenere”: aur, argint, platina, petrol, diamante, cupru, bauxita, zinc, fier. URSS a luat inclusiv uraniu din Namibia si Niger. Cehoslovacia a importat masiv din Ghana cacao, principala cultura comerciala si in ziua de astazi.
In 1963 comertul cehoslovaco-ghanez a insumat 100 de milioane de coroane luand impuls dupa vizita in Ghana din 1962 a presedintelui cehoslovac Antonin Nowotny (relatia bilaterala avea sa intre in impas dupa lovitura militara din 1966 orchestrata de CIA. Pe 24 februarie 1966 a fost inlaturat de la putere pe cand se afla in vizita oficiala in China si Vietnam. S-a intors in Ghana dupa moarte, aprilie 1972, traind in exil in Guineea. Interesant e faptul ca pana la moarte a trait cu teama fata de agentiile de spionaj din Vest acuzand cu precadere CIA de organizarea loviturii de stat data de catre colonelul Emmanuel Kwasi Kotoka. In China, se pare, Nkrumah perfecta cu Ho Chi Minh participarea/implicarea militarilor ghanezi in Razboiul din Vietnam. Schimbarile politice ghaneze au dus la scaderea brusca a schimburilor comerciale acestea ajungand de la 268 de milioane de coroane in 1969 la doar 30 de milioane de coroane in 1972).
L-29 DELFIN IN GHANA AIR FORCE
Mai mult decat atat, in toamna lui 1962, dupa mai multe tentative de asasinat esuate asupra presedintelui ghanez Nkrumah, Securitatea cehoslovaca/StB a fost solicitata pentru formarea si instruirea personalului de securitate ghanez. StB-ul cehoslovac s-a ocupat si cu formarea, finantarea si pregatirea luptatorilor de gherila in Ghana. Pe 18 februarie 1961/in 1962 Cehoslovacia via StB deschide asa-zisul Kwame Nkrumah Institute of Economics and Political Science/Institutul de Economie si Stiinte Politice Kwame Nkrumah la Winneba, sudul Ghanei, institut ideologic creat pentru promovarea socialismului si panafricanismului in Ghana si intreaga Africa. Ei bine, aici,in perioada 1962-1966 au fost adusi africani de pe intreg continentul pentru a primi pregatire ideologica comunista si militara/lupta de gherila impotriva colonialismului european. Antrenori erau consilieri cehoslovaci, sovietici si ghanezi. Ei bine, implicarea Cehoslovaciei in formarea „luptatorilor pentru libertate anticolonialism” n-a ramas neobservata afectandu-i relatiile cu tari din Africa de Vest precum Coasta de Fildes, Nigeria si Togo (eee, in mai 1961 unul dintre „studentii” togolezi ai „institutului de ideologie Nkrumah” –cum ii spuneau cam toti studentii –a incercat sa-l asasineze pe presedintele togolez de atunci Sylvanus Epiphanio Olympio, arma folosita fiind un pistol cehoslovac).
Ugandan Air Force/Uganda People’s Defence Force Air Force/Fortele Aeriene Ugandeze nascute pe 18 ianuarie 1965 au operat 6 L-29 Delfin. Relatia militara cehoslovaco-ugandeza a debutat in martie 1964…La acea vreme guvernul condus de Apollo Milton Obote -prim-ministru in perioada 1962-1966 si de doua ori presedinte al Ugandei/1966-1971&1980-1985, adept al socialismului si panafricanismului care va fi dat jos in 1971 prin lovitura de stat militara condusa de catre generalul Idi Amin Dada Oumee –cauta sa reduca influenta consilierilor si instructorilor militari britanici si israelieni in randul armatei ugandeze.
Se stie ca dupa declararea independentei fata de Marea Britanie pe 9 octombrie 1962, Marea Britanie a incercat sa mentina tara aflata in Africa de Est numita Jamhuri ya Uganda/Republica Uganda in sfera sa de influenta acordandu-i in 1963 „autonomie interna” si statutul de republica federala in cadrul Commonwealth-ului…Se stie ca Armata ugandeza s-a ”nascut” din Fortele Auxiliare Coloniale Britanice, respectiv Kings’s African Rifles/KAR, regiment format si din etnici ugandezi in 1902 –ugandezii faceau parte din Uganda Rifles compus initial din 2 batalioane, Batalionul 4/1902-1962 si Batalionul 5/1902-1910. In octombrie 1962 e inclus in Uganda People’s Defence Force/UPDF, ofiterii britanici incepand sa paraseasca Uganda/nu in totalitate –acest fapt a dus la haos in noua armata populara, salariile militarilor fiind neplatite cu lunile basca noii ofiteri pusi la comanda care erau slab pregatiti. Mai mult decat atat, noua armata includea soldati din grupuri etnice diferite care nu se intelegeau prea bine existand conflicte interetnice vechi. In 1970 reusisera sa isi creioneze cat de cat o Armata, inclusiv cu sprijin israelian -6250 de oameni in Fortele Terestre+autoblindate Daimler Ferret/Marea Britanie, transportoare blindate BTR-40&152/URSS +450 de oameni in Fortele Aeriene -6 Fouga C.M.170 Magister/Franta via Israel, 8 Mig-15/17/21, C-47 Dakota/SUA via Israel, Piaggio P-149U/Italia via Israel.
Da, asa cum mentionam anterior, Fortele Aeriene Ugandeze au fost create si cu ajutor israelian…In 1966 primul comandant al nou infiintatei Scoala a Fortelor Aeriene de la Entebbe a fost Shmuel Golan (aici au fost antrenati si piloti din Tanganika, azi Tanzania. Se pare ca Israel ar fi pregatit si primii 15 piloti ugandezi de Mig-21, cert e faptul ca in 2008 au modernizat cateva Mig-uri 21 ugandeze, probabil 4). Oricum in 1963 Israelul era bine implementat in Uganda, ca si China si URSS dealtfel!
In 1962 dupa ce Uganda si Israel au stabilit relatii diplomatice, Israel fiind prima tara care a facut asta in noiembrie 1962, au fost incheiate acorduri de instruire si formare a personalului de securitate local (de catre experti Mossad), politie, militar si paramilitar ugandez (de catre experti IDF) –Israelul a fost prima tara care a acordat 150 de burse studentilor ugandezi pentru a se pregati in scoli militare/infanterie, aviatie, parasutism&comando, artilerie si blindate si civile/inginerie, constructii, educatie etc.
Se stie ca responsabil cu primul program de instruire si formare a personalului armatei ugandeze in perioada 1963-1965 a fost Ze’ev „Zunik” Shaham, militar cu mare experienta care avea sa comande Brigada a 5-a in Razboiul de Sase Zile, Brigada care a avut rol determinant in cucerirea Cisiordaniei (din pacate nu am reusit sa gasesc mai multe date despre acest ofiter).
In august 1963 primii 4 piloti ugandezi au fost certificati in Israel pe Piper PA-18 Super Cub, israelienii punand bazele Fortelor Aeriene locale –spre exemplu, pe langa aeronavele Piper Cub le-au donat si Piaggio P-149U, 6 Fouga Magister si 3 C-47 Dakota. Pana in 1965 israelienii au format serviciul de securitate ugandez cu ajutorul specialistilor Mossad. Au livrat armatei ugandeze armament de infanterie, piese de artilerie si aeronave, in 1967 numarul consilierilor militari israelieni in Uganda fiind de aproximativ 50, ofiteri si subofiteri (Idi Amin a fost cel care a rupt relatia cu Israel…In martie 1972 dupa ce l-a vizitat la Tripoli pe Muammar Gaddafi, dictatorul ugandez de trista amintire decide ruperea relatiilor diplomatice cu Israelul stopand, printre altele, ajutorul economic si militar masiv, la acea vreme acesta ridicandu-se la o treime din totalul ajutorului acordat de statul evreu intregii Africi. IDF i-a dat astuia brevetul de parasutist, personajul fiind instruit in Israel. Cert e faptul ca Israel a reusit sa antreneze bine armata ugandeza considerata in 1968 ca fiind „una dintre cele mai bune din Africa”…Ulterior au decazut cumplit din cauza coruptiei, la momentul Entebbe erau deja praf! Pai cum altfel cand Amin era el insusi un tiran pe plan intern -in randul armatei era poreclit „soldatoiul”, civilii ii spuneau „capcaunul din Kampala”- iar pe plan extern „un bufon mediatic”. In 1973 s-a aratat preocupat de soarta”sarmanilor englezi” propunandu-si sa salveze „Coroana britanica de la faliment”…Drept urmare fiecare britanic urma a primi in decembrie 1973 un ajutor financiar din partea lui Amin&Uganda de…10.000 de silingi ugandezi, cam 4,35 de euro astazi! Ba chiar l-a invitat la odihna in Uganda pe presedintele SUA Richard Nixon in 1976 „pentru a-si reveni in urma afacerii Watergate”. In fine au fost ele multe si haioase, de rasul-plansul…).
Interesant e si faptul ca ugandezii au mentinut puternice legaturi militare si cu fostul „stapan” Marea Britanie –consilieri militari britanici au ramas in Uganda si dupa declararea independentei in 1962, basca faptul ca anual doi studenti ugandezi erau acceptati la Academia Militara Regala din Sandhurst.
Bineinteles, China si URSS nu vedeau cu ochi buni efortul Tel Aviv-ului de sprijin pentru Uganda datorita orientarii pro-occidentale/SUA a Israelului. China spre exemplu a incercat sa neutralizeze influenta crescanda a Israelului oferind asistenta militara si economica gratuita in mare masura guvernului ugandez condus de Obote…Se stie ca in 1965 au oferit un imprumut nerambursabil de 5 milioane de dolari, donand noii armate ugandeze armament de infanterie+trimiterea de consilieri militari. Dar asta n-avea sa tina mult…La sfarsitul lui 1967 presedintele Obote cere misiunii chineze sa paraseasca tara in urma „implicarii in activitati revolutionare” –pai da, ofiterii ugandezi de securitate formati de Israel semnalasera faptul ca personalul militar si civil chinez distribuie materiale tiparite si nasturi cu poza lui Mao Zedong si „invataturile” acestuia (ehhh, surse independente sustin ca Israel si URSS nu sunt straine de alegerea lui Obote punand „umarul” la expulzarea chinezilor).
URSS asa cum mentionam anterior, nu putea lipsi de la „spectacolul” ugandez…Primele livrari de arme sovietice in Uganda au venit in iulie 1965, in timp URSS devenind unul dintre cei mai apropiati aliati si principalul furnizor militar al Ugandei. Se stie ca Moscova a antrenat in perioada 1965-1967 peste 250 de membri ai armatei ugandeze, printre acestia numarandu-se 20 de piloti si 50 de tehnici de aviatie. URSS a pus umarul la formarea primei escadrile de vanatoare ugandeza formata din 2 Mig-15 si 4 Mig-17, construindu-le primele baze aeriene, primele utilitati la sol pentru intretinere aeronave, livrandu-le totodata primele sisteme de comunicatii radio sol-sol si sol-aer, munitii, combustibil etc, toate acestea livrate gratuit.
La sfarsitul lui 1967 cel putin 25 de consilieri militari sovietici dirijau/supervizau armata ugandeza, inclusiv Aviatia. In iulie 1972 o delegatie militara ugandeza viziteaza Moscova, relatia militara bilaterala dezvoltandu-se sovieticii livrandu-le tancuri, transportoare blindate, rachete antitanc, aeronave de transport, elicoptere, vedete rapide si nave de patrulare, echipament de geniu, sisteme radar (posibil P-15 Tropa/NATO Flat Face A) etc. In 1974-1975 sovieticii au livrat masiv arme si tehnica militara in Uganda in valoare de peste 500 de milioane de dolari -12 Mig-21, 8 Mig-17, 60 T-34/54, 100 BTR-40/152/60, 50 de tunuri AA calibrele 37/100 mm, 200 de rachete antitanc, 850 de bombe si rachete, 9 sisteme radar, 2 elicoptere Mi-8, 250 de rachete aer-sol, 6 vedete rapide, 6 poduri mobile, camioane, jeep-uri,munitii, piese de schimb si testere. Intre 1973-1975 peste 700 de militari ugandezi au fost pregatiti in scolile si academiile militare sovietice, peste 100 de instructori sovietici aflandu-se in Uganda. „Dragostea” ugandezo-sovietica a tinut pana in 1975 cand Idi Amin l-a expulzat pe ambasadorul sovietic la Kampala datorita interventiei sovietice in Angola. Relatiile ugandezo-sovietice au fost reluate abia dupa umilinta suferita de Amin in iulie 1976 cand Israel a reusit o operatiune indrazneata de comando la Entebbe, operatiune in urma careia Aviatia ugandeza a fost vaduvita de 11 Mig-17/21 si aproximativ 45 de militari. In 1979 cand Tanzania a invadat Uganda relatia cu Moscova s-a degradat, Amin orientandu-se spre Libia care l-a ajutat trimitandu-i 3 BM-21 Grad, un bombardier TU-22, armament de infanterie, mitraliere si tunuri antiaeriene ZPU-1&ZU-23-2, munitii, mine antipersonal si cam 2000 de soldati (eee, surse israeliene mentioneaza ca acestia erau „prost instruiti si fara chef de lupta”). Idi Amin avea sa pice in aprilie 1979…Dar unde era Cehoslovacia in ecuatia asta?
SF-260W UGANDA AIR FORCE
Ei bine, asa cum mentionam anterior relatia militara cehoslovaco-ugandeza a debutat in martie 1964 cand ugandezii au solicitat Cehoslovaciei sa-i acorde pregatire militara si s-o ajute in construirea unui aeroport militar la Gulu acordandu-i un imprumut financiar pe termen lung….Se stie ca astazi Uganda are 4 baze aeriene, BA Entebbe, BA Gulu, BA Nakasongola si BA Soroti.
BA Gulu e situata in nordul Ugandei, 3 km nord-vest de orasul Gulu, acolo aflandu-se si aeroportul civil. In timpul razboiului cu Tanzania, 1978-1979, aici a fost si casa pilotilor libieni care au luptat in cadrul Aviatiei ugandeze cu aeronave proprii Mig-21MF si TU-22. Baza aeriana a fost construita de sovietici gratis, cehoslovacii refuzand s-o faca fara banici. Aici a fost casa L-29 Delfin ugandez, astazi casa L-39ZA/ZO apartinand Escadrilei Puma, precum si casa Escadrilei de Antrenament in Zbor dotata cu 4 Siai-Marchetti SF-260W/Warrior –aeronave armate, nu se stie daca zboara toate astazi (au avut in total 6 exemplare. 2 au fost donate de Libia, alte 4 fiind cumparate din Italia probabil sh). BA Entebbe e cea mai mare baza aeriana ugandeza, azi casa Su-30Mk2 (6 cumparate din Rusia in 2011 cu 740 milioane de dolari. Doua au fost modernizate si reparate in Belarus, 2023. Ca fapt divers, odata cu Suhoaiele ugandezii au mai luat din Rusia si 1000 de rachete antitanc 9M133 Kornet/AT-14 Spriggan in NATO+44 T-90S care sau alaturat celor 23 de T-55AM-2 sh via Belarus/cel mai probabil donate. Nu se stie ce mai merge astazi in armata ugandeza insa in 2017 mai erau active 185 de T-54/55, 10 T-72, 50 PT-76, 30 BMP-2, 9 D-30/122 mm, 6 MRLS RM-70/122 mm sh –foarte probabil donate de Cehoslovacia, alte surse date de Slovacia, 32 BTR-80A, 5 Mamba, 31 Buffel via Africa de Sud. Au astazi 6 ATMOS-2000 si UAV Hermes 900 via Israel si un numar neprecizat de tancuri Norinco Type 85-2M via China), 7 Mi-24 V/P/PN Hind –via Belarus&Rusia, 6 Mi-28NE Havoc din 2022 (in prezent transferate la BA Soroti) si Mi-17V/171. La Entebbe a fost si casa celor 5 Mig-23BN ex-Libian Air Force, in prezent stocate.
In fine, in vara lui 1964 primii 10 ofiteri ugandezi ajung in Cehoslovacia pentru un curs de pregatire cu durata 6 luni. Praga avea sa dezvolte o relatie militara extinsa cu Kampala, in perioada 1966-1968 devenind dupa URSS al doilea mare furnizor de arme al tarii africane. Se stie ca in aprilie 1965 o delegatie militara cehoslovaca a mers la Kampala unde s-a intalnit cu ministrul apararii ugandez de atunci Felix Kenyi Onama. Dupa o luna de negocieri cehoslovacii au reusit sa incheie un contract/acord baban, contract ce viza crearea si echiparea Fortelor Aeriene Ugandeze –parte din Forta de Aparare a Poporului Ugandez. Conform termenilor stipulati in contract/acord, Uganda trimite 10 piloti si 18 mecanici de aviatie, personal pregatit anterior in Israel, in Cehoslovacia pentru a invata totul despre L-29 Delfin. Cehoslovacia la randul sau trimite in Uganda 12 experti in Aviatie cu rolul de a pregati „terenul” pentru noile L-29…
Pana in toamna lui 1967 din cei 10 piloti ugandezi trimisi la pregatire doar 9 au reusit sa finalizeze pregatirea drept urmare Cehoslovacia livreaza Ugandei 3 L-29 Delfin pentru 8,80 milioane de coroane existand optiune pentru inca 3 exemplare. Dar n-a fost sa fie din cauza Maskva!
OT-64 SKOT -ARMATA UGANDEZA
Pai da, URSS a fost de acord cu livrarea de armament si munitie cehoslovaca Ugandei insa n-a agreat ideea L-29 ci ideea Mig-15 si Mig-15UTI/S-103 produse sub licenta, aeronave ce urmau a fi bazate pe noul aerodrom pe care-l construiau ugandezilor la Gulu. Fiind construit fara bani ugandezii n-au cracnit acceptand conditia Moscovei, au acceptat Mig-15UTI in defavoarea L-29 Delfin. Chiar si asa cehoslovacii au avut in continuare de castigat…In 1968 au reusit sa vanda Ugandei in ciuda contraofertei Moscovei inca 3 L-29 Delfin si 12 transportoare amfibii blindate OT-64 SKOT, armata ugandeza fiind prima tara din afara Pactului care a importat aceste TAB-uri. Despre astea se spune ca au devenit favoritele dictatorului Idi Amin, acestuia placandu-i sa calatoreasca cu SKOT ori de cate ori era posibil. La fel a fost si cu L-29, Amin pozandu-se des in cabina Delfinului. Dar cum a platit Uganda aeronavele L-29 si piesele de schimb&consumabile, transportoarele SKOT, munitia si armamentul cehoslovac ne intrebam? Pai in regim barter, printre altele organizand cel mai mare transport de animale exotice capturate din istoria Ugandei si a Africii, bietele animale ajungand in gradinile zoologice din Cehoslovacia si URSS. Se spune ca Cehoslovacia a vandut/revindut animale exotice si gradinilor zoologice din tarile partenere din cadrul Pactului…
Se stie ca L-29 ugandeze au luptat in razboiul cu Tanzania din 1978-1979 insa cam atat…Cel putin un exemplar ar fi fost distrus la sol de comandoul israelian la Entebbe/Operatiunea Trasnet, 3-4 iulie 1976, certe fiind 11 Mig-17/21 –probabil au fost 4 Mig-uri 17 si 7 Mig-uri 21.
Va urma.
WW
SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Internet.
https://www.aviatiamagazin.com › Aviatie militara
https://www.airplane-pictures.net › …
https://eng.yakovlev.ru › hi…
https://www.colettiscombataircraft.com › …
http://www.aviastar.org › air
https://avacs-avia.com › ru-1…
Secret Projects Forum
https://www.aerialvisuals.ca › …
https://aero-space.eu › militar…
https://phpisn.ethz.ch › intro…
. http://www.easternorbat.com
Letecká badatelna
en.topwar.ru
https://www.muzeum-kunovice.cz › …
https://www.skytamer.com › …
https://amnr.defense.ro › Aparitii_editoriale_pdf
https://historia.ro › General
Istoria Aviatiei Romane, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1984 https://www.revistamemoria.ro › figuri-de-mari-ostasi-ro…
https://www.art-emis.ro › Istorie
https://www.facebook.com › ForteleAerieneRomane
https://www.aviatiamagazin.com › headline
Aviatia de Lupta Reactiva in Romania, Capitan-comandor Paul Sandachi, Statul Major al Fortelor Aeriene si Muzeul Aviatiei
https://dokumen.pub › hot-…
https://bibliophilia.eu › the-h...
https://en.topwar.ru › 6023…
https://communistcrimes.org › countries › bulgaria
https://www.reptar.hu › l-29-…
https://phpisn.ethz.ch › intro
https://soviet-airforce.com › …
https://kepesrepules.wordpress.com › …
http://somogyi-obsitos.hupont.hu › …
http://tudasbazis1956.hu › 1…
https://phpisn.ethz.ch › intro…
https://www.helicopter-database.de › …
https://dspace.cuni.cz › Matyas_Borovsky_51-65
https://www.jewishvirtuallibrary.org › …
https://ir.library.louisville.edu › etd › viewcontent
https://testpilot.ru › egipet_2
https://www.arab-reform.net › …
http://www.arcforums.com › …
https://www.rand.org › dam › rand › pubs › notes
https://dronecenter.bard.edu › …