Romania Military

TRIPLEX 12

Armee de l’Air du Mali/AAM/Fortele Aeriene din Mali/Maliene au zburat 6 L-29 Delfin, aeronave primite in 1983. Ca si alte forte aeriene africane si cele maliene sunt astazi praf…Au fost create de francezi in 1959/1960, dotare+pregatire, zburand initial doua aeronave usoare Max-Holste MH-1521 Broussard/legatura&recunoastere si doua transportoare Douglas C-47 Skytrain. Dar sprijinul Frantei n-avea sa tina mult…

Se stie ca in ianuarie 1959, coloniile franceze Senegal si Sudanul francez/astazi Mali au fuzionat formand Federatia Mali/Maliana (Africa Occidentala) care isi proclama independenta fata de Franta pe 20 iunie 1960. Senegalul avea sa se retraga din federatie in august 1960 ceea ce a facut ca Republica Sudaneza sa devina Republica Independenta Mali –noua republica si-a declarat independenta fata de Franta pe 22 septembrie 1960. Chestie de care Praga si Moscova n-au fost straine…

Se stie ca Praga&Moscova au fost creatoarele singurului partid comunist legal creat din Africa, Parti Africain de l’Independence/PAI/Partidul Independentei Africane,partid comunist creat in 1957 in Thies/72 km est de Dakar, Senegal, pe atunci posesiune franceza. PAI s-a intins si in alte tari din Africa de Vest fiind declarat “ilegal” de guvernele acestor state africane. Eee, unul dintre liderii PAI era Majhemout Diop, farmacist si politician senegalez, la acea vreme lucrand si pentru Asociatia Internationala a Studentilor din Bucuresti…Francezii il banuiau de legaturi cu Directia Generala de Informatii Externe/DGIE. Foarte probabil sa fi fost asa!

Ei bine, cand Federatia Maliana formata din Senegal si Sudanul francez/azi Mali s-a dizolvat in august 1960, Moscova a sesizat oportunitatea cresterii influentei in zona Africa de Vest si “exportul” de comunism…Zis si facut! Prin vocea primului presedinte malian, Modibo Keita/1960-1968, moscovitii au lansat acuze asupra liderilor africani francofoni care inca mentineau legaturi stranse cu Parisul. Un raport al Departamentului de Stat al SUA din 1961 concluziona “conducerea Maliului considera Franta ca principalul sau inamic potential si ii suspecteaza pe francezi ca influenteaza triburile nomade sahariene impotriva sa” (in 1963 izbucneste in nordul Mali revolta “Alfellaga” a tuaregilor din Kidal. Nu era prima data cand tuaregii se revoltau…Au mai facut asta in 1917, revolta inabusita in sange de francezi care ulterior le-au confiscat terenuri vaste de pasunat si i-au folosit la munca fortata, basca faptul ca au trasat granite arbitrare intre Sudan/Mali si vecinii sai in conditiile in care tuaregii erau semi-nomazi si stapanii zonei. Tuaregii chiar isi doreau un stat al lor sub numele de  Azawad, idee la care inca nu renuntasera in 1960.

In 1963 tuaregii malieni au incercat sa se alieze cu cei algerieni insa presedintele Mali de atunci Modibo Keita, i-a reprimat brutal. Comunistul asta islamist intrase de mult timp in conflict cu tuaregii prin politica pe care a dus-o…Anulase libera circulatie a tuaregilor fapt care lovea grav in cultura si istoria tuarega stiut fiind faptul ca erau un popor nomad –tuaregii nu se considerau parte a noului stat Mali ci se considerau liberi. Mai mult decat atat, Modibo Keita a dat “Legea casatoriei”prin care tuaregii nu aveau dreptul decat la o singura sotie/sot fiind interzise legaturile sexuale inainte de casatorie, fapt ce a nemultumit profund triburile –se stie ca femeile tuarege, conform obiceiului stravechi, aveau liber la legaturi sexuale inainte de casatorie putand avea cati barbati doresc. In 1968, 1972 si 1973 situatia tuaregilor s-a inrautatit substantial datorita secetei…In 1974 aproximativ 40% din efectivele de capre, oi si vite detinut de triburile tuarege din Mali au disparut ceea ce i-a fortat sa-si schimbe stilul de viata –multi tuaregi s-au mutat in orase sau au ajuns in tabere de refugiati din tarile vecine la mila ONU. Ca si Modibo Keita, si pe urmatorul presedinte malian Moussa Traore/1968-1991 l-a durut undeva de soarta tuaregilor, asta si guvernul furand la greu din ajutoarele internationale via-ONU trimise triburilor pentru a le ajuta sa supravietuiasca in mediul lor natural pastrandu-si identitatea culturala si traditiile. In perioada 1983-1985 a avut loc o noua seceta severa, regimul Traore continuand sa-i neglijeze pe tuaregi, acest fapt determinandu-i pe multi sa fuga in Libia unde au primit pregatire militara. In 1990 s-au intors in Mali si au lovit crunt unitatile militare guvernamentale, unitati care oricum erau slab pregatite, basca faptul ca multi soldati faceau parte din triburile Songhai si Zarmaci, triburi inrudite cu tuaregii, deci, intelegeti voi ce chef de lupta aveau…).

Ei bine, ambasadorul SUA la Dakar in acea vreme, Stephen Low, avertiza Washington-ul ca “este nevoie de sprijin pentru ca cele doua tari sa se orienteze catre blocul sovietic. Odata cu scaderea influentei Frantei blocul sovietic va deveni cu siguranta furnizorul predominant de ajutor extern, toate elementele tulburi din politicile guvernului Mali vor fi intarite si consolidate”. Si a avut dreptate…Cehoslovacia, ca si URSS, a sesizat rapid ca guvernul malian cauta surse alternative de ajutor, surse non-franceze, atat Moscova cat si Praga cunoscand faptul ca SUA ezita sa se implice economic si financiar in noul stat.

Se stie ca inca din 1958 diplomatii cehoslovaci din Paris, sub nasul francezilor cum se spune, cultivasera relatii cu personalitati politice africane, personalitati care aveau sa devina lideri cheie in Mali, printre acestia numarandu-se Modibo Keita/primul presedinte malian, Mamadou Madeira Keita/Ministrul de Interne in guvernul Modibo Keita (luptator anti-colonialism. Pe 31 decembrie 1964 s-a intalnit la Bamako cu nimeni altul decat Che Guevara…), Hamacire N’Dour/Ministrul Comertului in guvernul Modibo Keita si Abdoulaye Maiga/primul ambasador malian in SUA. Toti acestia erau invitati des la masa la Ambasada Cehoslovaciei din Paris. Lucrurile evoluau, zic!

In februarie 1960, nu cu mult inainte de declararea independentei, Abdoulaye Maiga face o vizita la Praga. La doar doua saptamani dupa dizolvarea Federatiei Mali, Modibo Keita apare la Ambasada Cehoslovaciei din Paris cerand sprijin in vederea contactarii Moscovei si a altor tari pro-sovietice. Viitorul prim-presedinte malian a solicitat, printre altele, si ajutor militar notificand faptul ca guvernul de la Conakry e de acord ca aceste ajutoare sa treaca prin Guineea. Si lucrurile au evoluat rapid…La o saptamana dupa vizita lui Keita la ambasada cehoslovaca din Paris, o delegatie condusa de ministrul Lucrarilor Publice malian, Ousmane Ba, ajunge la Praga pentru a discuta oficial despre cooperarea economica, tehnica si tehnico-militara bilaterala. O saptamana mai tarziu, o delegatie cehoslovaca merge la Moscova pentru a discuta cu tovarasii din conducerea PCUS despre posibilitatea acordarii de ajutor economic si militar Mali, si pentru obtinerea acordului acestora. Bineinteles, tovarasii moscoviti au fost rapid de acord cu cererile tovarasilor cehoslovaci promitand sprijin economic, militar si financiar din partea intregului bloc sovietic pentru Bamako (ohh, daaa, parca asta era ceva greu de obtinut pe atunci!). La o saptamana dupa vizita la Moscova, avand acordul sovieticilor,  are loc vizita delegatiei cehoslovace in Mali condusa de ministrul-adjunct de interne de la acea vreme, Karel Klima. Asta a raportat la Praga ca “la fel precum Guineea, Mali are potentialul de a fi un aliat demn pentru Cehoslovacia in Africa sub-sahariana, iar guvernul sau ar trebui sa ofere o cantitate maxima de asistenta stiintifica, tehnica, aviatica, medicala, culturala, educationala, militara si de informatii pentru a sprijini guvernul malian in incercarea sa de a stabili noua orientare politica si creionarea noilor legaturi cu Franta”. In prima saptamana din noiembrie 1960 la Praga sau semnat/parafat primele acte/intelegeri oficiale intre Cehoslovacia si Mali…

L-39C ALBATROS -MALI AIR FORCE

Cehoslovacia a fost de acord ca in urmatorii doi ani sa acorde 40 de burse universitare studentilor malieni deschizand totodata o linie de credit catre Bamako in vederea achizitionarii de catre malieni a unei fabrici de textile, a unui spital si a unui laborator, precum si infiintarea, dotarea si pregatirea propriei agentii de presa si a unei scoli de jurnalism. Acest credit era, in secret, destinat si achizitionarii de tehnica militara cehoslovaca –artilerie de calibrul mic, armament de infanterie pentru 5000 de oameni constand in 3000 de pistoale, 5000 de pusti de asalt, 323 de mitraliere si 29 de lansatoare portabile de grenade, vehicule blindate si 6 trainere L-29 Delfin. Evident, Praga a contribuit si la formarea militarilor si a armatei maliene, inclusiv la formarea Fortelor Aeriene Maliene prin pregatirea pilotilor+mecanicilor si dotarea cu aeronave. Mai mult decat atat, in noiembrie 1960 Cehoslovacia trimite in Mali ofiteri de informatii StB care aveau misiunea de a-i forma pe cei malieni –serviciu malian de securitate este creatia StB (astazi ii spune Agentia Nationala pentru Securitatea Statului/ANSE, sprijina junta militara locala. Cooperarea cehoslovaco-maliana a crescut odata cu numirea lui Mamadou Diakite in functia de Ministru al Apararii si Securitatii, asta inlocuind vechii ofiteri pro-francezi pregatiti in epoca coloniala cu noii ofiteri pregatiti de StB. Mai mult decat atat, StB a organizat serviciul de securitate Malian creand mai multe departamente care se ocupau de supraveghere, contrainformatii, informatii, comunicare si criptare. Ofiterii au fost pregatiti in Cehoslovacia si Mali, echipamentele speciale fiind livrate de cehoslovaci. Se stie ca agenti StB detasati la Bamako supravegheau, chiar operau, echipamente de criptare si ascultare a telefoanelor oficiale si pe cele ale ambasadelor straine. Au facut asta cel putin pana in 1985, insa rapoarte lunare catre Praga curgeau incepand din octombrie 1961).

MI-24 D -MALI AIR FORCE

   Ce dadea la schimb Mali pentru toate acestea? Initial au exportat masiv arahide, ulterior bumbac si animale vii. Insa dea lungul anilor companii cehoslovace si sovietice au exploatat in Mali, fier, bauxita, petrol, aur, nichel si cupru –se pare ca nu la un nivel superior fiindca astazi rezervele solului Malian sunt relativ intact. Cert e faptul ca in 1961 Cehoslovacia “patrona” bine Mali fiind cel mai mare exportator si importator, basca faptul ca expertii in economie de la Praga au elaborat si chiar au supravegheat primul plan economic cincinal din istoria Mali (eeee, stiti voi cum era cu cincinalele astea, cei mai batrani le-am apucat!). In aprilie 1961, in urma scrisorii personale a presedintelui malian Keita adresata presedintelui cehoslovac Novotny, Praga a fost de acord sa tipareasca primele bancnote si monede din istoria statului malian in vederea “eliberarii de controlul monetar francez”, respectiv 59,10 milioane de franci malieni in bancnote si 70 de milioane de franci malieni in moneda (si s-au “eliberat”…Acum aveau francul malian in loc de francul francez, zic!). In iunie 1961 Cehoslovacia a fost de acord sa imprumute Mali cu 10 milioane de dolari/72 de milioane de coroane la acea vreme, bani cu care malieni au cumparat de la ei textile, zahar si o fabrica de tigarete. In vara lui 1961 SUA considerau Mali ca fiind “aliat de nadejde al Cehoslovaciei si Uniunii Sovietice”, basca faptul ca tara africana se alaturase Uniunii Ghana-Guineea, uniune devenita ulterior Uniunea Statelor Africane –promova cooperarea politica si economica intre cele trei state, Mali, Ghana si Guineea, pe calea socialismului promovand pan-africanismul, deci patronaj si influenta sovietica.

Mig-21 MF -MALI AIR FORCE

  Interesant e si faptul ca Cehoslovacia a ajutat impreuna cu sovieticii la crearea Air Mali, compania de transport aerian maliana. Se stie ca Cehoslovacia a pregatit 11 piloti si 21 de mecanici pentru compania aeriana civila maliana. Dealtfel, prima ruta aeriana Praga-Conakry-Bamako a fost initiata de  catre Ceskoslovenske Statni Aerolinie/CSA/Liniile Aeriene Cehoslovace in ianuarie 1961. O luna mai tarziu Praga a trimis 5 aeronave Aero Ae-145+echipajele aferente+8 experti in operatiuni aeroportuare la Bamako si Gao. Aeronavele au fost ulterior vandute Mali pentru 7 milioane de coroane (cehoslovacii le-au facut reducere de 14% malienilor), instruirea personalului aviatiei civile maliene costand 11 milioane de coroane (cehoslovacii le-au facut reducere de 20% malienilor). Malienii achitau toate acestea in 5 rate prin livrarea de…arahide. In martie 1961 sovieticii sau alaturat cehoslovacilor in crearea aviatiei civile maliene semnand un contract cu Air Mali care prevedea livrarea a 10 aeronave Il-18, Il-14 si An-2. La jumatatea lui 1961 Air Mali desfasura deja zboruri interne alaturandu-se Asociatiei Internationale de Transport Aerian in iulie 1961. 100 de malieni au mers la Praga pentru a fi pregatiti ca piloti si tehnicieni, alti 65 de malieni ajungand in URSS. Pana la sosirea lor in tara piloti si tehnicieni cehoslovaci, sovietici si ghanezi au intretinut si zburat Air Mali. In august 1961 au venit primele doua Il-18 din URSS, Air Mali incepand primele zboruri internationale spre Casablanca, Paris si Marsilia, aeronavele avand echipaje sovietice detasate de Aeroflot. La scurt timp au urmat zboruri cu 3 Av-14 si 3 Douglas DC-3 donate de britanici spre Ghana, Guineea, Senegal, Liberia, Coasta de Fildes, Congo-Brazzaville si Camerun, echipajele acestor aeronave fiind…cehoslovace&CSA. Cele 5 Ae-145 si cele doua An-2 au fost folosite drept trainere pentru echipajele Air Mali si pentru zboruri interne, initial zburate de cehoslovaci si sovietici (ca fapt divers, Air Mali a fost extreme de multumita de comportamentul aeronavelor cehoslovace Ae-145 in desert, drept urmare in septembrie 1970 au mai cumparat inca 3). Bine, frumos, dar ce faceau Fortele Aeriene Maliene la acea vreme? Pai se dezvoltau cu sprijin cehoslovac si sovietic, zic!

SU-25 -MALI AIR FORCE

  In mai 1962 presedintele Keita, cu ocazia vizitei la Praga, solicita presedintelui Novotny ca Cehoslovacia sa ajute la dezvoltarea fortelor aeriene maliene…La acea vreme acestea aveau in dotare o aeronava MH-151 Broussard/Franta, doua Douglas C-47/ex-Franta si nicio aeronava de lupta (ca fapt divers, Franta a avut in Mali urmatoarele baze aeriene: BA Kati, baza aeriana de rezerva/secundara parasita pe 8 iunie 1961; BA Tessalit, baza aeriana de rezerva/secundara parasita pe 8 iunie 1961; Base Aerienne 163 Gao parasita pe 2 august 1961; Base Aerienne 162 Bamako parasita pe 5 septembrie 1961. Astazi AAM are 3 baze aeriene, Base Aerienne 102 Mopti-Ambodedjo, 10 km sud-est de orasul Sevare, fosta baza franceza, azi casa Escadrille de Surveillance Bayraktar TB-2/20 de exemplare si a catorva epave de Mig-17+ Base Aerienne 162 Bamako-Senou+Base Aerienne Secondaire de Tombouctou/Timbuktu, nordul Mali, casa celor doua escadrile de elicoptere Mi-171 si Z-9A ). Novotny a fost receptiv spunandu-i lui Keita ca “Cehoslovacia are experienta la construirea si formarea fortelor aeriene nationale facand asta legal sau ilegal, si ar fi bucuroasa sa ofere malienilor aeronave de lupta si pregatire piloti”. Nu mult dupa aceea, in acelasi an,  Armee de l’Air du Mali/AAM/Fortele Aeriene din Mali/Maliene primesc 5 Let L-200 Morava/bimotor, transport usor si legatura si 4 An-2TP Colt/TP=Transportno-Passazhirskiy/Cargo-Pasageri. URSS le-a dat via Cehoslovacia 4 elicoptere Mi-4, primele elicoptere din dotarea malienilor pilotate initial de cehoslovaci si sovietici. In 1964-1965 sovieticii le-au dat primele jet-uri de vanatoare, 5 Mig-17 F+un Mig-15UTI, pilotii malieni fiind pregatiti in Cehoslovacia si URSS. Aceste aeronave au fost zburate initial de sovietici la Baza Aeriana Bamako-Senou, 15 km sud de Bamako (aici se afla astazi si Aeroportul International Bamako, principala poarta aeriana a tarii. Baza Aeriana poarta astazi numele de Base Aerienne 101,aici fiind bazate un Mi-8T+2 MT, 2 Mi-24D+P/un 35M, Harbin Z-9EA/China-cumparate in 2022, 4 Mi-171/donatie Rusia. Foarte probabil un Mi-24D, inmatriculat TZ-03H in Fortele Aeriene Maliene provine din Bulgaria. Alte surse, doua ar fi ex-Bulgaria, elicoptere cumparate in 2007). Unicul Mig-15 UTI dat de catre sovietici a fost primul lor trainer jet. A fost urmat in 1983 de 6 L-29 Delfin sh via-URSS care au dotat Ecolle Pilotage Aerienne BA Bamako-Senou –astazi zboara cateva monoplane usoare monomotor franceze Humbert Tetras 912/912 CSLM, aeronave primite probabil in 2014 (ca fapt divers, aici e si casa celor 5 L-39C Albatros primite in august/septembrie 2022 din Rusia impreuna cu 2 Su-25,aeronave care astazi zboara in cadrul Escadrille de Chasse/Escadrila de Vanatoare, unica dealtfel… Asta daca mai zboara fiindca situatia AAM e cam praf!. Au fost 6 exemplare dar unul s-a prabusit pe 6 mai 2024, pilotii pierzandu-si viata. Acestia erau mercenari rusi apartinand Grupului Wagner. Surse independente spun ca din martie 2024 nu mai zboara L-39C, toate avand nevoie de mentenanta si piese de schimb). In 1974 URSS le-a dat/donat 12 Mig-21Bis, primele lor supersonice, si 2 Mig-21UM…Nu mult dupa aceea, in 1976, iau nastere oficial in cadrul Forces Armees Maliennes/FAMa/Fortele Armate Maliene asa-zisele Armee de l’Air du Mali/AAM. Asa-zise fiindca astazi sunt praf…

EMBRAER EMB A-29B SUPER TUCANO -MALI AIR FORCE

  In 2005 Republica Ceha le doneaza 2 Mig-21MF/inmatriculate AAM TZ-356/357 si un Mig-21UM/inmatriculat AAM TZ-358, aeronave care au zburat pana in septembrie 2010, soarta lor fiind astazi incerta. Se pare ca intentionau sa le repare/revitalizeze in Ucraina dar…nimic nu se face fara banici. Sumbra e si soarta celor 4 Mi-24, foarte probabil unul mai zboara astazi in urma canibalizarii celorlalte 3. In iunie 2016 au cumparat 6 EMB-314 Super Tucano…Au pierdut unul pe 7 aprilie 2020, celelalte nu se stie cate si daca mai zboara, piesele de schimb si banii fiind o problema pana acum nerezolvata in AAM. Probabil mai zboara 2-3 conform surselor independente. Eeee, au si un An-26B/TZ-399 cumparat sh via-Republica Moldova in 2003, in prezent stocat la Bamako (nu e clar daca l-au luat in stare de zbor, foarte probabil ca nu. Cert e faptul ca astazi zboara cele 2 Harbin Y-12E via-China, aeronave cumparate in 2017, dar nici astea nu zboara prea mult din lipsa de combustibil, si doar in slujba juntei militare maliene). In fine, despre L-29 Delfin maliene nu se stie mai nimic, cert e faptul ca au fost retrase conform surselor africane “de mult timp”.

 

Cu Khong quan nhan dan Viet Nam/Vietnam People’s Air force/VPAF/ Fortele Aeriene Populare din Vietnam ne-am intalnit in cursul articolelor anterioare. O facem din nou pe motiv de L-29 Delfin. Pentru inceput un scurt apel la Memorie…     

   Fortele Aeriene nord-vietnameze apar pe 24 ianuarie 1955 primele zburatoare fiind cateva Tiger Moth de care au tras pana la inceputul lui 1956 cand URSS&Cehoslovacia le-au donat cateva trainere moderne Zlin Z-26 Trener, si cateva aeronave utilitare bimotor Aero Ae-45. Aceste aeronave au dotat prima unitate/escadrila a Khong quan nhan dan Viet Nam/KONDVN/Vietnam People’s Air force/VPAF cunoscuta drept Trung doan Khong quan Van tai 919/Regimentul de Transport Nr.919. Pe 1 mai 1959 escadrila primeste aeronave de transport moderne An-2, Li-2 si Il-14, precum si cateva trainere Iak-18 via URSS.

Totusi, prima zburatoare razboinica a nord-vietnamezilor n-a fost sovietica ci americana, un T-28 Trojan/trainer&atac usor adus de un pilot dezertor din Laos in 1963, Locotenent Chert Saibory –in 6 luni l-au operationalizat devenind prima aeronava de lupta nord-vietnameza. Aceasta aeronava americana folosita doar in rol de vanator de noapte, culmea ironiei sau culmea ghinionului, a fost prima zburatoare VPAF care a doborat un american –un transportor bimotor Fairchild C-123 Provider in noaptea de 15 februarie 1964.

Prima escadrila de vanatoare a Vietnam People Air Force/VPAF a luat fiinta pe 3 februarie 1964 cu suport sovietic, URSS donand 36 de MIG-15/17 in uz.

Aceste aeronave au venit din China cu piloti instructor sovietici si chinezi. Tot in China s-au scolarizat si primii piloti nord-coreeni de reactoare formand prima escadrila de vanatoare a VPAF. Pregatirea pilotilor nord-vietnamezi de catre sovietici si chinezi a durat din 1955/1956 pana la terminarea conflictului. In URSS, elevii-pilot nord-vietnamezi isi incepeau pregatirea prin invatarea limbii ruse la Scoala de Aviatie din Bataisk, un oras aflat la 15 km sud-vest de Rostov, scoala fiind relocata din 1960 la Krasnodar, sudul Rusiei, locatie unde se afla si astazi.

L-29 DELFIN -FORTELE AERIENE VIETNAMEZE

   Antrenamentul de zbor il incepeau la Baza Aeriana Primorsko-Akhtarsk de langa Krasnodar cunoscuta drept “Ahtari” pe Iak-18, ulterior si pe L-29 Delfin. Interesant e faptul ca pilotii vietnamezi erau iertati pentru greselile facute de catre instructorii sovietici la ordinul Partidului –fapt confirmat de catre veteranii rusi –primind certificarea ca pilot chiar daca o meritau sau nu fiind rapid trimisi acasa ca sa lupte cu “imperialii”. Pilotii sovietici erau uimiti de faptul ca nord-vietnamezi merg pe repede cu instructajul neavand o parere prea buna despre ei, exceptand faptul ca ii considerau “nebun de curajosi si indrazneti”. Eeee, si asta s-a vazut in rata mare de accidente! Camarazii lor din Cuba si satelitii estici ai URSS nu s-au “bucurat” nicicum de asemenea “privilegii”.

Asa cum mentionam anterior, pe 3 februarie 1964 s-a format primul regiment de vanatoare nord-vietnamez. Acest prim-regiment a fost dotat cu MIG-17 si a purtat numele Trung doan Khong quan Tiem kich 921/Regimentul de Lupta Nr.921 “Steaua Rosie”. Era bazat in orasul Mengzi, sudul provinciei Yunan, China, oras aflat la doar 400 km nord-vest de Hanoi, capitala Vietnamului, primul sau comandant fiind Locotenent-colonel Dao Dinh Luyen, adjunct Maior Tran Manh si comisar politic Maior Do Long. Initial a avut in dotare 32 MIG-17 si 4 MIG-15+70 de piloti. Unitatea a ajuns in Vietnamul de Nord pe 6 august 1964 fara cele 4 Mig-uri 15, doar cu Mig-urile 17 (astazi zboara Su-22 si Su-30Mk2. Primele victorii aeriene cu Mig-17 au venit pe 4 aprilie 1965…Doua Mig-uri 17 apartinand acestui regiment au doborat doua F-105 care atacau podul de la Thanh Hoa. Mig-urile au atacat rapid si au disparut in ceata, escorta de F-100 Super Sabre neavand timp sa reactioneze! Ei bine, tactica ataca si fugi a fost sesizata de pilotii americani care au raportat-o comandantilor, cei din urma trimitand-o esaloanelor superioare. Avea sa duca la crearea scolii de elita Top Gun, printre altele!).

In aprilie 1965 au trecut si pe MIG-21 ex-sovietice, donatie URSS, pilotii nord-vietnamezi fiind incantati de agilul si micutul avion botezandu-l En Bac/Randunica de Argint (primele exemplare au fost model Mig-21 F-13 “Fishbed-C”/Produs 74, prima varianta de “21” produsa in serie mare intre anii 1960-1962/1963. A fost produs in Cehoslovacia sub licenta –S 107 –si in China prin copy-paste –J7/F7. Micutul Mig-21 era rapid si agil, radarul telemetru SRD-5M “Kvant” vedea la distante cuprinse intre 300-3000 m/60◦ orizontal+20◦ vertical si deservea tunul de bord/pentru tinte aflate la distante cuprinse intre 300-1200 m, si cele doua rachete aer-aer cu raza scurta de actiune ghidate IR Vympel K-13/AA-2 Atoll/pentru tinte aflate la distante cuprinse intre 800-3000 m. Ei bine, Mig-ul 21 era considerat “periculos” de catre pilotii USAF/US Navy/US Marines, in mana unui pilot bun facand ravagii!).

Dezvoltarea VPAF a continuat in ritm alert. In mai 1965 s-a infiintat primul regiment de bombardiere Il-28 VPAF –Dai doi Khong quan Nem bom 16/Regimentul de Bombardament Nr.16. Pe 24 martie 1967 aveau deja trei regimente de vanatoare grupate in nou-infiintata Thang Long Doan 371/Divizia 371 Aeriana. Chiar daca pilotii nord-vietnamezi nu se ridicau la nivelul celor americani erau totusi “razboinici”, suplinind experienta prin indrazneala si curaj!

Desi pilotii SUA erau superiori ca nivel de instructie si tehnologie celor vietnamezi mentionam faptul, recunoscut de catre piloti veterani si specialisti in aviatie, ca Mig-urile erau adversari redutabili chiar si in mana unor piloti insuficient pregatiti daca acestia erau curajosi si indrazneti. Mici, agile si cu tunuri puternice puneau mari probleme greoaielor F-8 Crusader, A-7 Corsair, F-4 Phantom si F-105 Thunderchief, spre exemplu! Pilotii americani raportau ca micutele Mig-uri aveau viteza ascensionala mare si acceleratie mai buna in picaj, aveau viteza de rotire in tonou mare si urcau mai sus –de aici rezulta si strategia de atac preferata de pilotii nord-vietnamezi de Mig-15/17, patrula la mare altitudine, picaj asupra aeronavelor americane tragand cu tunurile, revenire din picaj si inapoi acasa (inca din Coreea unde, sa fim cinstiti, doar experienta WW II si pregatirea superioara i-a salvat de “micul zburator” pilotat de nord-coreeni si chinezi fara experienta de zbor si pregatiti pe repede inainte, pilotii americani stiau ca micutul lor adversar era instabil in viraje la viteze de peste 1053 kmh –veteranii il evitau executand continuu viraje la viteze mari fortand Fagot-ul sa renunte. Strategia asta se va studia la Top Gun…Inca se studiaza!). Mai mult decat atat, tunurile de pe Mig-15, spre exemplu, erau devastatoare, orice aeronava lovita cu aceste tunuri era de regula grav avariata daca nu si doborata…Mig-15/17 aveau, si ne referim strict la tunurile de bord, 2 tunuri NR-23/23 mm, rezerva interna 160 de proiectile, si un tun N-37/37 mm, rezerva interna 40 de proiectile. Mig-ul 15/17 tragea toate proiectilele calibrul 23 mm in doar 8 secunde, iar pe cele de 37 mm in doar 9,60 secunde –aceste tunuri, conform veteranilor americani, aveau cadenta de tragere mai mica decat a armelor F-86/100 Super Sabre si raza de imprastiere mai mare. Teoretic, tunurile Mig-urilor aveau acuratete mai mica insa raza mare de imprastiere reducea acest “handicap” –conform acestor piloti veterani daca intrai in snopul de proiectile erai “deja terminat”!

Pai cam erai “terminat” fiindca expertii US Navy calculasera ca Mig-ul 15/17 iti facea “cadou” 6,70 kg de proiectile per secunda (aoleooo mama!), mai mult decat un F-86 Sabre care “putea livra” doar 5,40 kg in conditiile in care rata de tragere era de aproximativ doua ori mai mare decat a Mig-urilor in cauza, F-86 epuizand munitia in 15 secunde fata de 17,60 secunde la Mig-15/17…Veteranii spun ca F-86 era net inferior ca armament de bord fata de Mig-15/17 avand 6 mitraliere M3 Browning calibrul 12,70 mm, rezerva interna 1800 de proiectile. F-100A Super Sabre statea mai bine la acest capitol, 4 tunuri M39 calibrul 20 mm, rezerva interna 1200 de proiectile, rata de foc 1500 proiectile pe minut –viteza maxima era remarcabila, 1371 kmh la 10.668 m altitudine/1223 kmh la nivelul marii. Mig-17 era considerat mai rapid, mai stabil in zbor si mai avansat decat Mig-15, fiind eficient la altitudini joase –a fost utilizat cu precadere pentru apararea aerodromurilor proprii si patrula/interdictie aeriana pe rutele uzuale de zbor ale aeronavelor americane. Mig-17 a dat 16 asi nord-vietnamezi.

MIG-17 VPAF

   Interesant e faptul ca surse istorice vietnameze sustin ca pe durata intregului conflict vietnamez (1955-1975), 925 de Mig-uri 15 au luat parte, dintre acestea 800 erau pilotate de sovietici si chinezi, doar 125 fiind pilotate de nord-vietnamezi (hopaaa, e greu de crezut totusi ca au fost asa multi rusi si chinezi!! Rusii n-au recunoscut niciodata implicarea in Vietnam dar chinezi au facut-o! 800 e un numar incredibil, de necrezut, de neluat in seama, zic!). Tot vietnamezii sustin ca au pierdut 880 de aeronave iar americanii au pierdut 104 F-4, 78/80 de F-86, 14 F-80, 18 F-84, 10 F-51 si 17 B-29 (vietnamezii sustin ca au pierdut in lupta aeriana cu “Fantomele” americane doar…57 de Mig-uri. Americanii sustin ca doar “Fantomele” au doborat 107 Mig-uri, dintre acestea 50 cu rachete AIM-7 Sparrow/AIM=Air Intercept Missiles si 33 cu rachete AIM-9B/D/E/G/J Sidewinder. Ca fapt divers, SUA a tras 452 de rachete Sidewinder pana la finalul razboiului, rata de succes fiind de 0,18%. SUA au tras si 612 rachete AIM-7D/E/E2 Sparrow, rata de succes fiind de 9,20%, surse independente 15,80%. Mult, putin, ramane la judecata fiecaruia!).

MIG-21 VNAF -1972

   Mentionez faptul ca sursele americane si cele vietnameze se bat cap in cap, numarul de victorii si pierderi difera, drept urmare nu vorbim de certitudine si corectitudine, de luat “cu paine”, zic! Chiar si asa e cert faptul ca in decembrie 1967 fortele aeriene nord-vietnameze mai aveau in dotare doar 40 de aeronave, 28 Mig-15/17, 12 Mig-21 si 6 Il-28. In octombrie 1972 ridicasera numarul la 146 de aeronave, 66 Mig-15/17, 40 Mig-19/J-6/F-6 (donate de chinezi), 39 Mig-21 si 6 Il-28. Nord-vietnamezii aveau in martie 1968, conform istoricilor militari locali, 5795 de tunuri antiaeriene, dintre acestea 4802 avand calibrele de 37 mm si 57 mm iar 993 calibrele de 85 mm si 100 mm. Mai mult decat atat, ca situatia sa fie “perfecta”, din 1965 nord-vietnamezii au inceput sa utilizeze rachete sol-aer SA-2 Guideline avand rate de succes neasteptat de bune dea lungul anilor de conflict conform expertilor USAF si US Navy: 1965, au tras 194 de rachete doborand 11 aeronave, rata de succes 5,70%; 1966, au tras 1096 de rachete doborand 31 aeronave, rata de succes 2,80%; 1967, au tras 3202 rachete doborand 56 aeronave, rata de succes 1,75%; 1968, au tras 322 de rachete doborand 3 aeronave, rata de succes 0,90%; 1972, au tras 4244 de rachete doborand 49 aeronave, rata de succes 1,15%. Mentionam faptul ca dupa 1969 au primit si rachete sol-aer S-125 Neva/SA-3 Goa si MANPADS 9K32 Strela 2/SA-7 Grail (dupa 1972). Si-au modernizat si extins constant aerodromurile –in 1965 aveau doar o singura baza aeriana potrivita pentru operarea aeronavelor cu reactie la Phuc Yen, 30 km nord de Hanoi, aceasta fiind data in folosinta in 1963, Regimentul 921 Vanatoare, initial 36 Mig-17, ulterior si Mig-19/21 (ca fapt divers, in mai 1966 aici au fost localizate si cele 6 Il-28. Tot aici erau 25 de Mig-uri 21, inclusiv PFL-uri, la care se adaugau 60 de Mig-15/17. Conform surselor independente in primavara lui 1975 au venit aici si primele elicoptere din dotarea nord-vietnamezilor, cateva Bell UH-1 Iroquois/Huey capturate de la sud-vietnamezi, elicoptere pe care le-au operat pana in anii *80). Pana la sfarsitul razboiului existau 17 baze destinate aeronavelor cu reactie, alte cateva fiind in diferite stadii de constructie.

L-39NG, REGIMENTUL 910 ANTRENAMENT -VIETNAM

  Bine, bine, dar L-29 Delfin? Ei bine, pe 3 noiembrie 1958 se infiinteaza Scoala Primara a Fortelor Aeriene cunoscuta drept Clubul Aviatiei, prima scoala de zbor din istoria VPAF, aeroportul Cat Bi/Catbi din Hai Phong/coasta de nord a Vietnamului, scoala infiintata la ordinul lui Ho Chi Minh/Unchiul Ho (Hai Phong a fost principalul oras-port al Vietnamului de Nord intre anii 1954-1975, pe aici sosind ajutoarele militare sovietice si cehoslovace. Si nu numai!). Pe 20 august 1959, Ministerul Apararii Nationale de la Hanoi prin Decretul nr.427-ND infiinteaza oficial Scoala de Pregatire a Aviatiei&Trung doan Khong quan 910/ Regimentul 910 Antrenament. Acesta a fost cel de-al doilea Regiment al Fortelor Aeriene Populare din Vietnam, si primul regiment destinat strict pregatirii pilotilor si tehnicilor de aviatie.

In perioada 1958-2023 Regimentul 910, care a activat pe mai multe baze aeriene, din 2003 la BA Tuy Hoa, sudul Vietnamului (fosta baza americana, 1965-1975), a pregatit 84 de clase de piloti si tehnici pentru VPAF, zburand 13 tipuri de aeronave/trainere, primele lor trainere fiind Iak-18 donate de URSS&China (scoala dureaza 5 ani. Primii doi ani inseamna pregatire teoretica si formare conditie fizica. Ultimii trei ani inseamna Zbor. Teoria inseamna Academia Fortelor Aeriene din Hanoi, 10 iulie 1964, Hanoi, iar practica inseamna Regimentul 910 Antrenament, BA Tuy Hoa). Cate trainere L-29 a avut Vietnamul? Nu se stie cu certitudine decat faptul ca 4 exemplare au fost donate de Cehoslovacia in/dupa 1980, cel putin unul daca nu toate fiind model L-29R/Recunoastere . Foarte probabil VNAF a zburat 4 exemplare de L-29 Delfin, celputin doua exemplare inmatriculate 743 si 744 pot fi vazute la Muzeul VNAF din Hanoi. Cert e faptul ca VNAF a folosit L-29 Delfin in pregatirea pilotilor de  Mig-21Bis/MF si Su-22M cel putin pana in 1994.

Exista surse care sustin ca VNAF a folosit in lupta L-29 Delfin/Razboiul cu China din 1979 insa e putin probabil sa fie asa fiindca la acel moment nu existau in dotare. In fine, ce trainere zboara astazi VNAF? Pai zboara 5/7 Beechcraft T-6C Texan II/din 2021+11 Iak-130 (au cumparat in 2019 din Rusia 12 exemplare cu 350 de milioane de dolari/15 milioane de dolari per aeronava. Unul s-a prabusit in 2024. Cateva zboara in cadrul Regimentului 940)+12 Aero L-39NG/din 2021 (au cumparat 24 L-39C din Cehia in 2002, foarte probabil. Alte surse, 39 donate de Cehia in 2002. 12 au fost modernizate in Cehia la standard L-39NG “Skyfox”)+28 Iak-52 care inca zburau in 2022 (18 exemplare au fost donate de URSS&China iar 10 exemplare de Romania/in 2009). Bun, frumos, dar care a fost relatia Cehoslovaciei cu Vietnamul de Nord, initial?

L-39NG -VIETNAM

  Ei bine, Cehoslovacia a fost al treilea mare furnizor de Arme pentru Viet Cong dupa URSS si China, furnizand cam 10% din totalul ajutoarelor militare primite de gherila comunista din partea “prietenilor comunisti” (Romania, Bulgaria si Germania Democrata au ajutat si ele. Din Romania au primit pistoale-mitraliera PM-63/65, munitii, grenade, mine antitanc si AG-2/7, toate sub forma de donatie din partea”poporului roman prieten”). Relatia a debutat in 1955 cand Cehoslovacia a acceptat la sugestia URSS studenti si elevi nord-vietnamezi. Se stie ca in perioada 1955-1960 in oraselul Chrastava (azi, nordul Republicii Cehia, langa granita cu Polonia) a functionat o scoala cu 100 de elevi nord-vietnamezi. Ii spuneau chiar oraselul Ho Chi Minh, populatia autohtona indragind elevii nord-vietnamezi considerandu-i “extrem de politicosi”. Oraselul si Scoala au fost vizitate de presedintele nord-vietnamez Ho Chi Minh/Unchiul Ho in 1957. Unii dintre copii au ramas in Chrastava/Cehoslovacia intemeindu-si familii –comunitatea exista si astazi!

Ce Arme le-au dat cehoslovacii? In general le-au dat armament de infanterie, munitii, mortiere si aruncatoare reactive de grenade, asta deoarece Viet Cong-ul erau trupe de gherila, strategii armatei cehoslovace considerandu-i in 1964…”forta de infanterie usoara” (ca fapt divers, URSS stia ca in 1964 fortele Viet Cong-ului numarau peste 100.000 de oameni). Cooperarea militara cu Vietnamul de Nord a debutat in 1956 cand experti cehoslovaci in Aviatie au pus umarul in China la crearea VNAF –pilotii antrenati in China pe Aero Ae-45, Iak-3UTI, Zlin Z-26 si Iak-11/Let C-11.

In 1968, CIA numeste Cehoslovacia “regele armelor mici furnizate nord-vietnamezilor” –pusti-mitraliera, mitraliere usoare si grele/antiaeriene UK.vz.59/calibrul 7,62 mm, rata de foc 700-800 proiectile pe minut si ZB.vz.26 calibrul 7,92 mm (se pare ca au primit 1000 de exemplare doar in 1965), pusti cu luneta, RPG-2/7, mortiere calibrele 60/81/82/107/120 mm, pistoale-mitraliera Skorpion vz.61 (peste 600 de exemplare livrate nord-vietnamezilor. Echipajele tancurilor T-34/54/55 erau dotate cu asa ceva, precum si luptatori Viet Cong –operatori radio si comandanti Viet Cong, cu precadere), pusti de asalt SA.vz.58/calibru 7,62 mm (se stie ca din 1969 primeau anual 15.000 de exemplare.Uauuu!! In 1974 soldatii nord-vietnamezi&Viet Cong aveau in dotare peste 90.000 de exemplare, arma fiind foarte apreciata –era mai usoara cu 1,50 kg decat AK-47, mai sigura si mai precisa decat sovietica. Interesant, soldatii americani o apreciau si ei, nu ezitau s-o foloseasca in jungla considerand-o mai sigura decat M-16), pusti semi-automate Vz.52/calibrul 7,62 mm, carabine cu luneta Vz.24/calibrul 7,92 mm (eee, lunetistii Viet Cong considerau cehoslovaca mai reusita si mai precisa decat sovietica Dragunov. Se pare ca au primit 1460 de pusti cu luneta doar in perioada 1966-1968), pistoale calibrele 7,62/9 mm. In fine, e greu de stabilit cantitatea armelor trimise Vietnamului de Nord&Viet Cong dar, conform surselor cehe, Cehoslovacia a trimis 1500 in 1964, 10.000 in 1965, 18.000 in 1967 si sub 20.000 in 1970. Si munitia trimisa de Cehoslovacia a fost considerata, atat de catre nord-vietnamezi cat si de catre americani, ca fiind “de inalta calitate”.

In fine, Cehoslovacia nu a sprijinit oficial cu trupe sau instructori Vietnamul de Nord, nu fatis fiindca consilieri militari&ofiteri-instructor existau in China, dar a trimis medici militari si a sponsorizat semi-oficial un spital la Hai Phong.

Va urma.

 

WW

 

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Internet.

https://www.aviatiamagazin.com › Aviatie militara

https://www.airplane-pictures.net › …

https://eng.yakovlev.ru › hi…

https://www.colettiscombataircraft.com › …

http://www.aviastar.org › air

https://avacs-avia.com › ru-1…

Aero-Concept.com

Military Review

Secret Projects Forum

https://www.aero.cz › aero-…

https://www.aerialvisuals.ca › …

https://aero-space.eu › militar…

https://phpisn.ethz.ch › intro…

. http://www.easternorbat.com

Letecká badatelna

en.topwar.ru

https://www.muzeum-kunovice.cz › …

https://www.skytamer.com › …

https://amnr.defense.ro › Aparitii_editoriale_pdf

https://historia.ro › General

Istoria Aviatiei Romane, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1984 https://www.revistamemoria.ro › figuri-de-mari-ostasi-ro…

https://www.art-emis.ro › Istorie

https://www.facebook.com › ForteleAerieneRomane

https://www.aviatiamagazin.com › headline

Aviatia de Lupta Reactiva in Romania, Capitan-comandor Paul Sandachi, Statul Major al Fortelor Aeriene si Muzeul Aviatiei

https://dokumen.pub › hot-…

https://bibliophilia.eu › the-h...

https://en.topwar.ru › 6023…

https://communistcrimes.org › countries › bulgaria

https://www.reptar.hu › l-29-…

https://phpisn.ethz.ch › intro

https://soviet-airforce.com › …

https://kepesrepules.wordpress.com › …

http://somogyi-obsitos.hupont.hu › …

http://tudasbazis1956.hu › 1…

https://phpisn.ethz.ch › intro…

https://www.helicopter-database.de › …

https://dspace.cuni.cz › Matyas_Borovsky_51-65

https://www.jewishvirtuallibrary.org › …

https://ir.library.louisville.edu › etd › viewcontent

https://testpilot.ru › egipet_2

https://www.arab-reform.net › …

http://www.arcforums.com › …

https://www.rand.org › dam › rand › pubs › notes

https://dronecenter.bard.edu › …

https://www.globalsecurity.org › …

http://www.milpower.org › .

https://www.ghanatrade.cz › …

https://link.springer.com › content › pdf

https://www.britishpathe.com › …

https://www.magnum-x.pl › …

https://www.wdmma.org › a…

Bangkapos.com – Tribunnews.com

Indomiliter.com

https://eutmmali.eu › uploads › NESL0917-A1-EN

https://www.rumaniamilitary.ro › tag › fortele-aeriene-vi…

https://soha.vn › quan-su

https://baria-vungtau.gov.vn › …

 http://nxbqdnd.com.vn › …

 

Exit mobile version