… sau mai degraba alte incercari de tunuri pe roti .
Sa incepem cu incercari mai vechi pe flancul estic – rusii au incercat cu 2S14 Zhalo-S, urcand un tun 2A62 cal. 85mm pe un sasiu de BTR cu ajutorul unei turele operate de doi oameni:
De fapt, incercarea nu este atat de bizara, tinand cont ca prototipul GAZ-50 era echipat cu turela si tunul cu presiune scauta cal. 73mm 2A28 Grom , instalat si pe BMP-1.
Faptul ca Zhalo nu a trecut de faza de prototip poate insemna ca ceva nu a fost in regula, posibil cu reculul sau montura tunului antitanc cal. 85mm.
Mult mai la vest, dar folosind aceleasi platforme sovietice – BTR-60, cubanezii au reusit in cele din urma: BTR-60PB/100, echipat cu tun cal. 100mm D-10T2S ghintuit si se pare o parte din turela de T-54, dar mai „usurata” (mai exista o varianta cu turela si tunul de T-62, cal. 115mm, denumit BTR-115):
La acest capitol pana si ungurii au avut un produs: turela Giat sau Denel instalata pe un sasiu de BTR-60 sau 70, sub denumirea de HUN APC.
Variantele mai exacte de turela sunt: GIAT H90 , GIAT Lynx-90 sau Denel Eland/Ratel. Tunurile, cal.90mm cu rezerva de 43 de proiectile sunt modelele: CN-90-F1, DEFA-921 respectiv GT2. La ele se adauga o mitraliera coaxiala cal. 7,62mm si una antiaeriana Dshk/NSVT/M87 cal.12,7mm.
Pana la urma, avand in vedere ca Vextra echipat cu tunul cu recul redus cal.120mm FER L52 de doar 2 tone a fost doar prototip, cea mai reusita turela GIAT pentru astfel de vehicule este cea a AMX-10RC: TK 105. La cal. 105mm, Stryker MGS si Iveco Centauro sunt continuatorii liniei lui AMX-10RC, desi misiunea lor este putin diferita – cea de sprijin cu foc.
Dincolo de alternativa deja clasica a Iveco Centauro 2 pentru cal.120mm, unii dintre britanici se gandesc la eventualitatea de a instala un tun cal. 120mm pe Boxer… pentru a suplimenta numarul redus de tancuri Challenger 2 operationale. AMV-XP a fost si el prezentat cu aceeasi turela HITFACT cal. 120mm… deci ce vor alege britanicii, daca ar fi sa fie?
Ca sa ne reintoarcem la Boxer, a existat de fapt un prototip, denumit Daimler Benz (EXperimental Fahrzeug) EXF, caruia i s-a adaugat o turela de Leopard 1 si a devenit 8×8 de 32 de tone denumit Radkampfwagen 90. EXF a fost folosit pentru a testa diverse solutii care ulterior au fost implementate pe Boxer.
Radkampfagen 90
Nici sudafricanii nu s-au lasat, instaland o turela de tanc Olifant pe un sasiu 8×8 denumit Bismarck si care cantarea peste 40 de tone, in functie de protectie:
Bismarck 8×8
La noi ar putea fi o solutie, care vine la pachet cu Piranha: turela Cockerill® XC-8 105-120HP.
XC-8 120, tot pe Patria AMV
Aceasta este echipata cu autoloader instalat in spate, fiind operata de un echipaj de doi oameni si este o adaptare a celei cu tun de calibrul 105mm cu presiune ridicata la cal. 120mm:
Organizare interna a turelei HC-8
si diferente intre cele doua calibre
Si cam asta e la calibrele mari…
In incheiere, 2 fotografii tot de la cubanezi, dar pe calibre mici spre medii:
Marius Zgureanu
Surse:
http://www.generalequipment.info/APC%20HUN.htm
http://www.generalequipment.info/REMOTE%20CONTROL%20WEAPON%20STATION.htm
http://www.generalequipment.info/RCWS-RO-E%20%20Operator’s%20Manual.pdf
Citeste si:
https://www.rumaniamilitary.ro/sprijin-cu-foc-amx-10rcr
https://www.rumaniamilitary.ro/reinfiintati-arma-cavalerie-inlocuirea-tunului-antitanc-cal-100mm
https://www.rumaniamilitary.ro/tunul-pe-roti-o-clasa-de-vehicule-necesare
https://www.rumaniamilitary.ro/nexter-vextra
https://www.rumaniamilitary.ro/centauro-ii-mgs
https://www.rumaniamilitary.ro/centauro-2-gata-de-testare