Si discutam despre un avion cu totul nou, nu modernizat, nu refacere de resursa ca pana acum ci efectiv despre un avion nou-nout. Rusii sustin ca aparatul nou iesit pe poarta uzinei are 80% din sisteme (inclusiv motoare noi NK-32) si alte cele noi si diferite fata de suratele lui din anii “70-“80”. Faptul ca Rusia opereaza inca bombardiere strategice fabricate foarte de-demult nu este in sine un lucru curios, si americanii fac la fel, curiozitatea apare doar atunci cand US Air Forces anuntat ca primul zbor al noului sau bombardier stealth – B 21 Raider – va avea loc in curand si in acelasi timp rusii relanseaza productia de Tu 160, in loc sa traga tare si sa scoata si ei viitorul bombardier strategic rusesc PAK DA.
Ori aici apare semnul de intrebare. Sa nu credeti ca este usor si ieftin sa te apuci sa construiesti de la zero un avion precum Tu 160. Discutam aici despre mii de repere, piese si subansamble etc, este un lucru foarte, foarte complicat si scump. Dar planurile sunt marete si in 2015 ministrul apararii al Federatiei Ruse – Sergei Shoigu – a anuntat ca se vor produce 50 de bombardiere strategige Tu 160, desi din merge foarte greu cu noul motor NK-32M, care se afla intr-o foarte mare intarziere.
Noul Tu 160 M2 are deocamdata un contract semnat pentru zece unitati.
Ori in acest context, de ce nu-si indreapta eforturile spre PAK DA si le irosesc pe Tu 160, un aparat care cat ar fi el de nou, este deja “batran” din punct de vedere moral?
Programul PAK DA (bombardier strategic stealth) a inceput sa prinda viata in anii “90, cand au inceput discutiile despre o astfel de masinarie zburatoare. In 2007 Tupolev a primit proiectul, iar in 2008 a demarat finantarea. Dar pana prin 2013 inca nu stiau ce doreau, se vorbea chiar despre un bombardier hipersonic, in cele din urma s-a anuntat ca va fi unul subsonic, iar in 2019 s-au aprobat planurile finale.
In zilele noastre, in august 2021 ministrul rus al energiei si comertului a declarat pentru INTERFAX ca se lucreaza la asamblarea primului prototip al PAK DA. Daca lucrurile merg bine, rusii spera ca prin 2027 avionul sa si zboare, daca insa are soarta Suhoi Su 57 atunci are sens sa reia productia de Tu 160, pentru ca flota de bombardiere strategice rusesti este batraioara bine.
Pe acest criteriu, cele 16 Tupolev 160 au trecut de-a lungul timpului prin diferite operatiuni de intretinere si reparatii (dar lucrurile nu s-au incheiat, inca nu au primit motoare noi), Tu 22M3 au fost si ele trecute prin uzina, in timp ce anticul Tu 95MS inca mai zboara, singurul bombardier cu elice (chiar si turbo prop) din lume.
Asadar sa se bucure rusii de reluarea productiei Tu 160 sau sa-si faca ganduri negre cu privire la soarta si viitorul PAK DA?
In acest moment singura natiune din lume care detine bombardiere strategice stealth sunt americani cu B-2 Spirit, in timp ce B 21 Raider (succesorul lui B-2) se afla deja in productie, cinci aeronave fiind intr-un fel sau altul fabricate sau in proces de constructie.
In materie de avioane stealth, americanii conduc decisiv pe toate planurile: F 117 retras deja, F 22 Raptor, F 35 in trei variante constructive, B-2 Spirit, B-21 Raider aproape gata de zbor.
Oficial chinezii ar detine si ei doua avioane “stealth”: J 20 si J 31, dar lumea nu-i prea baga in seama mai ales din punctul de vedere al calitatilor stealth ale celor doua aparate (iar in privinta motoarelor nici nu merita deschisa discutia), rusii vin si ei din urma, se chinuie de foarte multi ani la Suhoi Su 57, nu le ies motoarele, nu le iese cum trebuie tehnologia stealth plus alte sisteme de care aparatul ar avea mare nevoie.
In materie de bombardiere stealth China a anuntat si ea ca are in lucru un astfel de priect – H 20. Nu stim insa prea multe despre proiectul chinezesc dar este de asteptat sa fie tot o “aripa zburatoare” macar si pentru ca deocamdata chinezii lucratori in industria aerospatiala locala nu au dat dovada de o imaginatie prea debordanta, dar au mana si ochiul format la subler.
De remarcat ca si US Air Forces va opera in paralel B 21 Raider si B-1B Lancer sau B 52, dar nu s-au apucat sa construiasca noi unitati, pur si simplu continua sa opereze ce mai au prin curte.
Rusia, pe de alta parte, ce sa faca?! Unde sa-si indrepte resursele si asa putine? Catre noi programe, cum ar fi PAK DA (cu intreaga dezvoltare tehnologica aferenta) sau sa se apuce de fabricarea unor noi Tupolev Tu 160? Pentru ca bugetul Rusiei nu se apropie de cel american si atunci de ce nu folosesc in continuare bombardierele grele pe care le au in dotare (cu modernizarile necesare) si se apuca sa reia fabricarea unui aparat foarte scump la intretinere (Tu 160 este supersonic cu geometrie variabila) si la fabricatie?
Poate ca programul PAK DA da semne de intarzieri mari si atunci face sens sa reiei productia unui aparat pe care il cunosti foarte bine si unde tehnologia aferenta nu-ti pune prea mari probleme (cu exceptia notabila a noilor motoare)?
Care motoare reprezinta un mare semn de intrebare, atat timp cat productia a trebuit reluata de la zero si nu poti sa nu te intrebi cum au reusit rusii aceasta performanta? Nu discutam aici doar de productia motorului in uzina ci si de lunga lista de producatori de piese pentru noul motor. Si cate astfel de motoare au fost contractate? Cateva zeci? Pai si este rentabil sa repornesti o intreaga linie de productie + furnizori de componente pentru cateva zeci de motoare?
GeorgeGMT