Daca i se ofera ceva si aici exista un foarte mare semn de intrebare. F 35A nu mai exista pentru Ankara iar incercarea de a cumpara 40 de aparate F 16 E/F Block 70 si aproximativ 80 de kituri pentru modernizarea avioanelor F 16 aflate deja in inventar la standardul “V” pare a fi sortita si ea esecului.
Astfel incat Turcia incearca sa se reorienteze spre europeni si sa cumpere 40 de aparate Eurofighter. Concernul care a dezvoltat si construieste aparatul EF 2000 este compus din patru natiuni: Marea Britanie, Spania, Italia si Germania. Zvonurile din presa europeana sustin ca primele doua ar fi de acord, despre opinia Italiei nu se cunosc amanunte, dar pozitia Germaniei este suficient de clara, Berlinul nu este de acord cu vanzarea, cel putin in acest moment.
Pe 17 noiembrie, ministrul turc al apararii, Yasar Gular, a anuntat ca se afla in discutii cu Londra si Madrid dar cam atat, despre Berlin si Roma nimic.
Discutia despre achizitia de Eurofighter ar fi fost pe masa si in cadrul vizitei oficiale pe care presedintele Turciei, Tayip Erdogan, a efectuat-o in Germania saptamana trecuta. Neoficial, Erdogan va cere Berlinului sa fie de acord cu vanzarea aparatelor catre Turcia.
Insa sansele ca Germania sa fie de acord nu sunt foarte mari din mai multe motive. Istoric vorbind, Berlinul a mai suspendat vanzarile de armament catre Turcia pe motiv de nerespectarea drepturilor omului, iar astazi Turcia se cam auto-izoleaza prin declaratiile extrem de agresive la adresa Israelului si este foarte greu de crezut ca Germania va trece cu vedere aceste lucruri.
Pe langa atitudinea anti-israeliana fatisa, sa ne mai aducem aminte si de amenintarile directe ale Turciei la adresa Greciei din urma cu doar cativa ani. Atunci cam toata lumea a luat apararea Greciei, inclusiv Germania (desi intr-un mod mai rezervat), ori Atena nu ar vedea cu ochi buni ca Turcia sa detina o flota de 40 de Eurofighter dotate cu radare AESA, rachete IRIS T si Meteor, astfel inca desi Londra si Madridul par a avea o atitudine binevoitoare la cererea turcilor, Germania, posibil si Italia (care s-a ciocnit cu Turcia prin Mediterana), sa se opuna.
Ideea nu este chiar noua, prin 2022 se discuta despre o achizitie de 80 de Eurofighter dar lucrurile nu s-au materializat prin discutii oficiale.
De asemenea, este posibil ca europenii sa vada aceasta discutie ca o presiune pusa de Ankara asupra Statelor Unite in probleme F 16, cu toate ca dupa declaratiile cu totul iesite din cutumele diplomatice ale presedintelui Erdogan impotriva statului Isarel, F 16le american o sa fie la fel de la indemana turcilor precum Rafale-ul francezilor.
Si odata cu un posibil refuz al Germaniei, Turcia cam ramane fara optiuni: F 35A – nu, F 16 – nu, Eurofighter – nu, Rafale – absolut nu, Gripen – greu de crezut atat timp cat Turcia a tot tinut in sah Suedia la usa NATO, astfel incat turcilor le mai ramane varianta dezvoltarii propriului aparat de generatia a V/VI, sau a achizitiei de avioane rusesti.
Dar cateva intrebari tot merita sa fie puse:
- Cine l-a impins pe Erdogan sa ameninte fatis si din senin Grecia? Raspunsul – nimeni;
- Cine l-a fortat pe acelasi Erdogan sa cumpere S 400 de la rusi cand avea cel putin varianta SAMP/T franco-italiana?! Evident ca nimeni;
- Cine l-a impins pe presedintele turc sa trimita nave de lupta dupa o nava utilitara italieneasca si sa puna radarul de control al focului pe una militara franceza? Din nou – nimeni;
- Cine l-a intrebat ceva pe domnul Erdogan despre conflictul israeliano-hamas? Nimeni, niciodata. Putea sa aiba o reactie banala, in ton cu restul Uniunii Europene si al Statelor Unite si nimeni nu-i lua capul;
- Ce a obtinut Turcia in urma acestor actiuni agresive si golanesti? Nimic, ar fi varianta cea mai buna, in realitate a iesit pe un minus care va tot creste iar Turcia sub conducerea domnului Erdogan a devenit o tara de ne luat in seama, nefrecventabila si dincolo de gardul care imparte Occidentul de restul lumii.
GeorgeGMT