Așa cum americanii au tot avertizat, iar unii nu i-au crezut, programul F 35A pentru Turcia a fost sistat de tot și de această dată nu avem a face cu o cerere a Congresului, care poate fi sau nu susținută de Casa Albă ci de o decizie tehnică a Ministerului Apărării.
Pe 1 aprilie, cred că turcii chiar n-au gustat “gluma”, Pentagonul a anunțat că suspendă atât livrările cât și toate operațiile care au legătură cu operaționalizarea F 35A pentru Turcia, asta însemnând, probabil, și că piloții turci aflați deja la pregătire în Statele Unite vor fi trimiși acasă, iar cele două aparate turcești aflate în SUA vor rămâne acolo.
Situația nu se va schimba până când Ankara nu va oferi garanții credibile că renunță la achiziționarea S 400 din Rusia și cum acest lucru nu se întrevede la orizont, rușii au început deja lucrul la sistemele turcești, cel mai probabil că otomanii vor rămâne fără cele 100 de F 35A comandate inițial și vor fi și scoși din program că furnizori pentru componente.
Unii creștini de pe la noi își făceau probleme că ce vor face americanii fără componentele turcești, o problemă care evident nu dă bătăi de cap industriei americane, o comandă în plus fiind oricând binevenită.
Deocamdată, în fața nenumăratelor avertismente, Turcia și-a continuat achiziția de S 400 presupunând că Washington-ul doar blufează, ei bine…era serios, iar turcii trebuie să vadă ce vor face în continuare.
Opțiunile sunt însă foarte limitate: Suhoi 57 din Rusia, un avion care este încă foarte departe de operaționalizarea deplină și a cărui achiziționare ar răci și mai mult relațiile cu NATO, varianta chineză nu cred că merită luată în considerare și ar mai fi programul turcesc de dezvoltare al unui avion de generație a V-a, program care însă nu poate fi luat nici el în serios atât timp cât turcii nu sunt în stare să dezvolte un motor diesel pentru tancul lor, n-au construit niciodată un avion supersonic.
Așadar soluția internă iese efectiv din orice plan serios, turcii nevand nici măcar un motor de generația III-a și vedem cât se chinuie rușii cu motorul lor pentru Suhoi 57, astfel că Turcia va rămâne la F 16 dacă americanii le-or mai da piese de schimb măcar pentru astea.
Vestea primită de peste Atlantic pică cum nu se putea mai prost și pentru economie, astfel doar în luna martie 2019 Banca Centrală a Turciei a cheltuit o treime din rezervele valutare în încercarea de a susține lira turcească aflată într-o cădere continuă.
Astfel, în luna martie au fost cheltuiți aproximativ 10 miliarde de dolari, rezervele valutare atingând un nou minim extrem de periculos, de doar 24,7 miliarde de dolari, o nimica toată pentru o economie de amplitudinea celei turcești cu un PIB estimat pentru 2018 de 1240 miliarde de dolari.
De remarcat că ginerele președintelui Recept Erdogan este ministrul de finanțe al Turciei. Guvernul de la Ankara a trecut la măsuri disperate încercând să controleze prețul legumelor și a pus presiune pe bănci pentru a relaxa condițiile de finanțare mai ales pe piața imobiliară.
Deocamdată fără prea mult efect.
Erdogan a dat vina pe Occident pentru situația economică precară și pentru devalorizarea lirei turcești, deși datele arată că principalul “devalorizator” este chiar poporul turc care schimbă în draci lira pentru dolar și euro.
GeorgeGMT