Romania Military

Turcia vrea si dansa F 35B

TCG Anadolu va fi – cand ca fi gata, adica in 2021 – considerata nava –amiral a flotei turcesti, iar acest lucru pare normal daca tinem cont ca acesta nava va fi cea mai mare, mai complexa si bine inarmata nava de lupta turca.

Mandria turcilor are (pe langa dimesiunile si capabilitatile navei) si alte motive intemeiate, atat timp cat nava este construita de ei, in santierul Sedef Shipbuilding, printr-o colaborare cu spaniolii de la Navantia.

Turcii caracterizeaza TCG Anadolu ca fiind o nava multi-rol de asalt amfibiu, nava care va putea opera opt elicoptere grele de transport si transporta 700 de militari compelte echipati, plus vehicule de lupta si nave de de transport ambfibii.

Nava turca are la baza un proiect spaniol – Juan Carlos I –  o nava care s-a vandut extrem de bine, daca tinem cont de ce tip de nava aveam in fata. Astfel pe langa spanioli si austalienii au cumparat doua bucati (Canberra class) si turcii cu o bucata.

Acum,  TCG Anadolu este un LHD si desi initial turcii erau interesati ca nava sa opereze doar elicoptere, pe parcurs si-au schimbat optiunea iar acum nava lor va fi special echipata pentru a putea opera intre 10 si 12 avioane F 35B. Nava turceasca va avea puntea inclinata (“sky-jump”) si astfel turcii vor dispune de primul lor portavion.

Modificarile aduse vor permite operarea avioanelor, dar ne putem intreba in continuare daca si navele australiene  ar putea in viitor sa foloseasca F 35B si intrebarea vine pe fondul informatilor din Turcia.

Astfel intentiile initiale ale Ankarei erau ca Anadolu sa aiba o punte de decolare mai scurta si fara “ski-jump” pentru ca se intentiona folosirea la bordul acesteia doar a elicopterelor de transport, dar mai apoi turcii s-au razgandit si astfel nava va fi foarte asemantoare cu Juan Carlos I si Canberra class (cu „sky-jump”, dar intrebarea este de ce australienii au ales totusi ca cele doua nave ale lor sa aiba punte inclinata daca nu au de gand sa operationalizeze si F 35B la bordul lor, cand era disponibila si optiunea ca navele sa aiba puntea dreapta?

De aici putem deduce ca F 35B va avea mai multi clienti decat s-a preconizat in prima instanta, pana acum clientii surpriza ar fi Israelul – oficial interesat de “B” si Turcia, care tot oficial va opera varianta “B”. Posibili clienti ar fi Australia si Taiwanul, care cere de ceva timp americanilor sa le permita achizitionarea F 35B…

GeorgeGMT

Exit mobile version