Cand sa zica si britanicii ca super-distrugatoarele lor isi vor atinge potentialul maxim, prin dotarea cu rachete anti nava Harpoon (doua nave si-au primit Harpoonurile – cate doua lansatoare cvadruple, al treilea este la inarmare), i-a lovit o problema foarte…problematica si chiar nu-i nimic de ras, bine, nici de plans nu este.
Cum probabil cunoasteti deja, distrugatoarele Type 45 au o propulsie electrica, adica turbinele pe gaz genereza electricitate care la randul ei alimenteza motoarele electrice cuplate la arborii port-elice. Acest tip de propulsie este foarte modern si asigura o manevrabilitate si fibilitate mult mai ridicate fata de sistemele clasice, cu transmisie mecanica.
Pana aici totul bine doar ca s-a remarcat ca atunci cand toate sistemele navei sunt active, iar viteza este mare, generatoarele nu fac pur si simplu fata si peste intreaga nava se asterne intunericul, linistea si se aud doar injuraturile echipajului, care da cu capul de toate pragurile 🙂 .
Problema a fost facuta publica de un ofiter al Royal Navy, prin intermediul BBC, iar acesta conchide laconic:”total electric failures are common„, pe navele de un milliard de lire bucata.
Conducerea Royal Navy a acceptat ca situatia este una reala si a anuntat ca navele vor fi trase in docuri pentru modernizarea sistemului de generare a electricitatii, de fapt pentru cresterea capacitatii acestuia.
Modernizarea va incepe insa abia in 2019 si va avea in vederea taierea unei gauri mari in nava si montarea unor generatoare mai puternice, costurile fiind apreciate la mai multe milioane de lire pentru fiecare „cel mai bun distrugator antiaerian din lume”, asa cum isi descrie nava BAE Systems, in parte.
Iar problema nu-i atat de simpla cum pare, pentru ca sunt cazuri cand energia se intrerupe pe nava si din 10 minute in zece minute, desi sistemul electric nu este folosit la maximum, ori in caz de lupta acest lucru inseamna pur si simplu pierderea navei, de unde rezulta ca Type 45 ar putea opera astazi cu o mana legata la spate, in cazul unui confict, cu destule sisteme/sub-sisteme “scoase din prize” ca sa nu aiba surprize.
Contra-amiralul Chris Parry, in rezerva astazi, spune: „It’s rather like buying a high-priced television to watch your favourite football team but because you don’t have secure power supplies, the power goes off about every 10 minutes. You can’t have that in combat, you can’t even have that in normal operations – it is not safe.”
Au patit-o HMS Dauntless, in 2012 in largul coastelor Senegalului, tot HMS Dauntless, in 2014 cand a trebuit sa se retraga dintr-un exercitiu, in 2009 HMS Daring, in Atlanticul de Nord la primul sau voiaj spre SUA si in 2012 cand a suferit mai multe probleme in zona sistemului de propulsie, etc, etc.
Cam acestea ar fi necazurile „among the world’s most capable air defence destroyer”, conform cu BAE Systems, constructorul navelor.
Asa ca rusii pot hartui relaxati Royal Navy cu sumbarinele prin largul coastelor Scotiei, pentru ca sansa este ca distrugatorul Type 45 trimis sa-i ia la intrebari sa ramana pe drum fara curent electric.
GeorgeGMT