Ministerul apararii de la Roma a reusit sa gaseasca fondurile necesare pentru a comanda patru noi submarine U-212, nave ce urmeaza sa inlocuiasca cele patru submarine din clasa “Sauro” si care au fost lansate la apa intre anii 1987-1995.
Sauro-class
Cele patru U-212 NFS (Near Future Submarine) se vor alatura celorlalte patru nave U-212A aflate deja in exploatare. Navele vor fi construite in Italia dar fata de varianta “A” vor avea la bord mai multe echipamente fabricate local, printre care si sistemul de razboi electronic de la Elettronica.
De asemenea navele vor avea o autonomie mai mare in general ca si sub apa datorita folosirii bateriilor Li-Ion fabricate tot in local. Astfel Italia se alatura Japoniei in folosirea la bordul submarinelor a bateriilor Li-Ion, de unde putem intelege ca aceasta tehnologie s-a maturizat suficient de mult pentru a putea fi folosita pe submarine, cunoscandu-se faptul ca bateriile Li-Ion mai au obiceiul sa se supra-incalzeasca din cand in cand. Doar ca exista o diferenta semnificativa intre submarinele japoneze dotate cu baterii li-ion (Soryu-class – incepand cu cea de-a 11-a nava) si U-212 NFS, astfel submarinele italiene folosesc sistemul AIP pe baza de celule de combustibil de la Siemens, japonezii si-au crescut doar autonomia in submersie prin folosirea solutiei li-ion.
Ca diferente fata de U 212A, noile submarine vor fi un pic mai mari, vor avea la bord mai mult combustibil.
La nivel de armament, pe langa torpila cu raza lunga “Black Shark”, navele vor dispune si de rachete mare-sol lansabile din imersiune – “TESEO Mk2 Evolved” si racheta IRIS T (lansabila si ea fara ca submarinul sa fie nevoit sa iasa la suprafata) care ofera posibilitatea navei de a ataca elicoptere ASW.
IRIS T (IDAS in varianta lansabila de pe submarin) va fi adoptata si de Germania, impreuna cu Norvegia, pentru submarinele U-212CD comandate de cele doua tari.
Navele vor fi construite de Fincantieri, costul programului fiind de 2,3 miliarde de euro, din care 1,3 miliarde pentru primele doua nave.
Ar mai fi de amintit ca submarinele U-212A italiene au in dotare sisteme AIP, acestea oferindu-le o autonomie submersa de doua saptamani. Sistemul german AIP are la baza celule de combustibil fiind in acest moment cel mai performant sistem de acest tip din lume. Si cel mai scump in acelasi timp. AIP-ul german se bazeaza pe folosirea hidrogenului pentru a genera electricitate si este un produs Siemens.
In cazul U-212NFS, sistemul AIP va fi pastrat dar numarul de celule de combustibil va fi crescut si vor fi folosite baterii Li-Ion in locul celor clasice de plumb care folosesc acid pentru reactia chimica.
IDAS (Interactive Defence and Attack System for Submarines) este o racheta cu raza medie – pana pe la 40 km – lansabila prin tuburile lans-torpila (patru rachete per tub) si poate angaja atat elicoptere si nave cat si tinte de pe uscat, fiind controlata prin fibra optica. Va putea fi folosita de submarinele germane din clasale U-209/U-212/U-214.
Racheta este produsa de catre compania germana Diehl.
GeorgeGMT