… altii din Europa poate da, cel putin asa umbla zvonul.
Mai ales ca a inceput retragerea primelor loturi de A10 din inventarul USAF, dupa ce Congresul refuzase ani la rand sa accepte cererea de pensionare a veteranului. Astfel, abia in 2023 Congresul a dat verde pentru retragerea unui prim lot de 21 de aeronave (inventarul activ scazand in consecinta la 260 de aeronave) in anul fiscal 2023, urmate de alte 42 in 2024. Conform oficialilor USAF, se asteapta ca retragerea tuturor aeronavelor A10 sa fie finalizata in 2029, insa congresul a decis ca nu va autoriza alte retrageri din serviciu pana ce USAF nu va demonstra ca va putea acoperi in mod adecvat aceasta capacitate de sprijin aerian apropiat cu alte mijloace aeriene.
„Ucraina nu a exprimat prea mult interes. Cred ca ei, pe buna dreptate, sunt ingrijorati de capacitatea lor de supravietuire”, a spus secretarul fortelor aeriene americane Frank Kendall in cadrul audierii din 10 aprilie a Comisiei pentru Serviciile Armate ale SUA.
De fapt secretarul a dat oarecum voce temerilor USAF cum ca A-10, o platforma veche de 45 de ani, ar fi prea demodat sa supravietuiasca amenintarilor dintr-un conflict modern. Aceste temeri au fost justificarea USAF pentru a incerca in mai multe randuri de-a lungul anilor sa retraga A10 din serviciul activ, insa de fiecare data a aparut fie o situatie care sa necesite folosirea batranului mistret, fie Congresul nu a fost de acord cu retragerea uneia dintre cele mai ieftine (cost al orei de zbor similar unui AH-1Z, inferior unui AH-64 Apache, usor superior unui UH-60 Blackhawk sau Cougar si aproximativ 2/3 din cel al unui F-16 ), simplu de operat si totodata robuste aeronave de lupta din inventarul USAF, pentru a fi inlocuit de F16 si mai apoi de ultrasofisticatul F35.
Potrivit lui Dan Grazier, membru al unui grup de supraveghere non-partizan si non-profit al politicilor guvernamentale ale SUA, grup numit „Proiectul de Supraveghere Guvernamentala”, retragerea A-10 va genera un „decalaj de capacitate” de sprijin aerian apropiat. Grazier ar detine o „copie a unui raport de testare a A-10 și F-35„, raport care reliefeaza ca F-35 nu este deloc superior lui A-10 in misiunile de sprijin aerian apropiat.
De asemenea, grupul de veterani „Troops-In-Contact” avertizeaza ca planul de a elimina platforma A-10 fara a fi inlocuita de un alt mijloc adecvat sprijinului la sol ar putea paraliza capacitatea CAS a SUA, o flota mai redusa de avioane multirol scumpe, fragile si sofisticate neputand compensa lipsa unui mijloc dedicat.
Configuratii piloni acrosare armament pentru A-10
Miza USAF pentru F-35 are loc in contextul reorientarii politicii militare a SUA catre China si Asia-Pacific, lasand in plan secundar teatrul european si Orientul Mijlociu, zone care se potrivesc ca o manusa folosirii lui A-10.
Este de asteptat ca un eventual nou operator de A-10 sa aibe probleme cu piesele de schimb si intretinerea aeronavelor odata ce USAF le va fi retras pe toate din uz. Insa aici sunt mai multe nuante:
- numarul mare de aeronave construite (700+) dintre care 356 au fost modernizate pana in 2011 in cadrul programului Precision Engagement/ A-10C, urmat de Suite 8 incepand cu 2014, inseamna ca exista si un numar mare de piese de schimb in stocuri plus un numar aproape egal de structuri potential inca viabile sau disponibile pentru canibalizare.
- in cursul ultimei modernizari, resursa aripilor (aproximativ 300 de kit-uri) si altor sisteme a fost specificata pentru operarea pana in 2040, deci la retragere, majoritatea structurilor vor avea in medie resursa de zbor pentru inca 12-15 ani.
- daca unul sau mai multi viitori operatori comanda un numar semnificativ de aparate plus stocuri de piese si structuri de canibalizare, ar putea opera confortabil mai mult de un deceniu dupa ce USAF le retrage din uz. Ar putea insemna si o continuitate a unor contracte de mentenanta cu actualii furnizori ai USAF. Daca 2-3 tari din flancul estic european ar ajunge sa opereze A10, aceasta ar reduce si mai mult riscurile legate de intretinerea acestuia dupa 2030.
Prototip A-10B (biloc) la cimitir
Iata pe scurt si ultimele modernizari, realizate in cadrul Precision Engagement si al Suite 8, care au adus lui A-10 urmatoarele capacitati:
- capacitate de operare pe orice conditii meteo / timp de noapte
- sistem imbunatatit de control al tragerii, incluzand integrarea de bombe inteligente
- capacitate de comunicatii Link-16 si SATCOM (prin satelit), pentru a complementa modernizarea anterioara a Situational Awareness Data Link (SADL)
- sistem de contramasuri electronice AN/ALQ-131 sau AN/ALQ-184(V)-11/12 containerizat
- modernizarea cabinei cu 2 afisaje multifunctionale plus un sistem HOTAS (HandsOnThrottleAndStick) compus din „mansa” de F-16 (pstrand insa pozitia centrala, intre picioarele pilotului) si maneta de gaze specifica lui F-15. (aici 360° din cabina unui A-10)
- o noua casca integrand afisaj de tintire: Helmet Mounted Integrated Targeting (HMIT), in curs de inlocuire cu mai moderna Thales Visionix Scorpion Helmet Mounted Display System corelata cu senzorul de miscari ale capului HObIT (Hybrid Optical-based Inertial Tracker)
- modernizarea sistemului Low-Altitude Safety and Targeting Enhancement (LASTE) care furniza tintirea computerizata, autopilot si sistem de avertizare la coliziunea cu solul, cu un computer integrat pentru zbor si tragere: Integrated Flight & Fire Control Computer (IFFCC)
- modernizarea IFF Mode 5
- renuntarea la pilonii si containerele de iluminare AN/AAS-35(V) Pave Penny, inlocuite cu containerele AN/AAQ-28(V)4 LITENING AT sau AN/AAQ-33(V)1/2 Sniper XR, integrand iluminatoare si telemetre LASER.
- U.S. Air Combat Command a testat in 2012 un rezervor suplimentar extern de 600 galoane US (2300 litri) , care ar permite cresterea autonomiei cu 45-60 de minute.
A-10 cu rezervor suplimentar de 600 galoane sub fuselaj
- integrarea GBU-39 Small Diameter Bomb impreuna cu sina de lansare cvadrupla BRU-61/A pentru un singur pilon;
A10 captusit cu cate 4 SDB pe un pilon
Reamintim ca Mistretul a fost conceput pentru operarea de pe piste sumar amenajate cu echipament de intretinere si realimentare minimalist, fiind adecvat zonelor cu putine piste amenajate disponibile. Blindajul rezista loviturilor directe calibrul 23mm insa poate rezista si loviturilor indirecte (explozive) de pana la calibrul 57mm. De asemenea elementele structurale principale sunt redundante, comenzile hidraulice de zbor sunt triplu redundante, inclusiv un sistem manual de avarie, rezervoarele au autoetansare fiind protejate de spuma in interior si exterior.
A10 este inca o platforma capabila, cu multe tipuri de munitii integrate (pana la 7,2 tone repartizate pe 11 piloni), care operata corect alaturi de alte capacitati aeriene, inclusiv drone, si un minim de modernizare, ar putea ramane relevant pe campul de lupta al urmatoarelor 2 decenii, cu un cost de exploatare si o robustete de invidiat fata de alte aeronave.
O configuratie tipica de sprijin la sol pentru A-10 ar fi:
- 1150 proiectile de diferite tipuri combinate pentru tunul GAU-8 Avenger cal. 30mm
- 6x bombe MK-82 500 (cu posibile kituri de ghidare LASER sau GPS)
- 2x rachete ghidate optic AGM-65 Maverick
- 2x containere rachete neghidate (PRND) Hydra M247 / ghidate laser semiactiv tip APKWS, cal. 70mm (a cate 14 rachete)
- 2x rachete aer-aer ghidate infrarosu AIM-9 Sidewinder
- 1x container tintire asezat pe pilonul simetric opus fata de rachetele AIM-9 (pentru a elibera un pilon pentru armament, ar trebui gasit un inlocuitor pentru vechiul senzor FLIR AN/AAS-35(V) Pave Penny asezat pe pilonul dedicat sub fuselaj in dreptul cabinei, pilon acum nefolosit)
- 1x container de razboi electronic/ bruiaj radar
AN/AAS-35(V) Pave Penny asezat pe pilonul dedicat sub fuselaj
Evident ca modul sau de folosire in spatiul de lupta modern, intesat de sisteme antiaeriene, razboi electronic si drone, ar trebui reconsiderat, luand in calcul capacitatea de a comunica si colabora cu alte mijloace (datorita Link16), precum si o performanta crescuta a sistemelor de macare si bruiaj radar si infrarosu ambarcate dar si o alonja mai mare pentru senzori si armament, pentru a il expune cat mai putin reactiilor inamicului.
Noi roluri ar putea fi, spre exemplu, asigurarea protectiei elicopterelor in misiuni de cautare-salvare, distrugerea complexelor antiaeriene folosind vectori ghidati laser/optic sau antiradiatie (AGM-88 HARM si mai noul AARGM) sau patrularea spatiului aerian si distrugerea dronelor (integrand vectori AA mai ieftini, din categoria Stinger/Piorun/Mistral/Chiron si poate rachete cal.57mm ghidate LASER)… Chiar daca nu are radar integrat, acesta ar putea fi amplasat intr-o nacela pe pilon (de exemplu radarul cu apertura sintetica al AN/ASQ-236 “Dragon’s Eye”, nacela deja integrata pe F-15 si F-16), sau avionul ar lucra pur si simplu in retea cu alte platforme echipate cu radar.
AN/ASQ-236 „Dragon Eye” pe F-16
Aceste noi tactici si echipamente ar putea confirma sau dimpotriva infirma eficacitatea aeronavei pe campul de lupta modern, surprize de ambele feluri putand exista mai ales daca ne uitam la evolutia rapide a tacticilor si mijloacelor de lupta in conflictul din Ucraina.
A-10 este totusi o platforma conceputa cu mentalitatea de folosire a anilor 1970, ingloband lectiile de la sfarsitul razboiului din Vietnam, cand armamentul ambarcat pe aeronave era aproape exclusiv neghidat iar amenintarile preponderente erau tunurile si rachetele antiaeriene ghidate de radar, sistemele antiaeriene portabile cu raza foarte scurta fiind inca rare si putin eficiente. De unde profilul de zbor recomandat la viteza si inaltime joase pentru a putea identifica vizual tintele si a avea precizie acceptabila la folosirea armamentului.
Revenind la o posibila achizitie mijlocita de Boeing, stim ca in 2013 un A-10 era evaluat la aproximativ 20 mil.$, incluzand 11,7 mil.$ pentru carcasa si 8,3 mil.$ modernizarile disponibile la acel moment, in timp ce in 2023, datorita imbatranirii, ar putea costa ceva mai putin, desi dolarul ar trebui ajustat si cu inflatia.
Insa pana la cumpararea sa de catre potentiali noi clienti, trebuie mai intai ca USAF sa isi dea acordul pentru export.
Marius Zgureanu
Surse:
Ukraine doesn’t want A-10s, but another country might, Air Force secretary says – Defense One
Moody Maintainers Save A-10 Warthog from Early Retirement (airandspaceforces.com)
What the US should do with its A-10 Thunderbolt (federaltimes.com)
Davis-Monthan Air Force Base begins retiring A-10 fleet (airforcetimes.com)
Citeste si:
A-10 Tunderbolt II, un “mistret” extrem de util sau “cand porcii zboara”