URSS s-a prăbușit în decembrie 1991 si uriasul sau complex militar-industrial integrat a fost dezintegrat și împărțit între 15 noi tari independente. Ucraina a primit multe active importante, avioane de lupta moderne si fabrici de armament, inclusiv șantierele navale cele mai avansate ale URSS aflate la Mîkolaiv.
Acum, China încearcă să înceapă construcția de avioane de antrenament si atac la sol într-o fabrica din Odesa, fiind prima dată cand China se implica direct intr-o fosta fabrica parte componenta a fostului complex militar-industrial sovietic.
Ucraina intenționează să inceapa asamblarea de avioane Hongdu L-15, pentru antrenament si atac ușor incepand cu 2016. Discuțiile privind proiectul se află în etapa finală. Procesul de fabricație va fi efectuat la Odesaviaremservis Odesa, o subdiviziune a complexului de apărare Ukroboronprom .
Noul avion va fi echipat cu motoare din Ucraina AI-222-25, produse de fabrica Motor-Sich Zaporozhye, motor care a fost folosit pentru pentru proiectul Yak-130 si al carui export a fost suspendat de Ucraina catre Rusia dupa anexarea Crimeei.
Interesul Chinei în complexul militar-industrial al Ucrainei este mai vechi.
In 1998, China a achiziționat “asa numitul portavion” nefinalizat sovietic Riga, redenumit Varyag in 1990 , din clasa Kuznetsov, construit la șantierele navale Mykolaiv Ucraina. Varyag a fost comandat de marina sovietică în 1985, transferat incomplet în Ucraina în 1992, iar șase ani mai târziu vândut în China si după o dotare completa, nava a devenit portavionul Liaoning, în 2012 . A fost o intreaga epopee transferul sau din Marea Neagra, prin Bosfor, Dardanele, Canalul Suez, cu multe implicatii internationale mai ales ca a fost transferat remorcat in China.
Ar putea fi subiectul unui film de aventuri si spionaj :
https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_aircraft_carrier_Liaoning
Initial a fost cumparat de o companie din Honk Kong in ideea transformarii sale intr-un cazino in Macau.
De mentionat ca alte doua foste portavioane rusesti, respective Kiev si Minsk au fost transformate in puncte de atractie turistica in China. Chinezii au construit pentru scopuri turistice si o replica a Titanicului:
In final chinezii, au reusit sa il finalizeze, acum avand in dotare si avionul lor multirol J 15, operational pe acest vas.
https://www.youtube.com/watch?v=k29i3EI6c0I
Pentru a produce avionul L 15 in uzina de aviație Odesaviaremservis Odesa, China a oferit asistenta tehnica pentru creșterea capacității de productie a fabricii. Nu există detalii privind costul contractului sau numărul de aeronave.
Pierderea motorului construit de ucrainieni – AI-222-25 – pentru aeronave de antrenament si atac la sol Yak-130, a forțat industria aeronautică din Rusia să caute alternative la producția din Ucraina.
Efortul a avut succes si un motor AI-222-25 construit cu componente rusești a fost expus la Salonul Aviației MAKS, ce a avut loc la 25-30 august 2015, în Zhukovsky, langa Moscova.
Noile motoare AI-222-25 pentru Yak-130 au fost construite la uzina Saliute din Moscova. Directorul general al Saliute, Aleksandr Artiukhov a declarat vizitatorilor expoziției că „asimilarea motoarelor construite in strainatate este una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă producatorii rusi de astăzi, și implică dezvoltarea întregii linii de productie si asamblare, precum și un upgrade major al facilitatilor de producție “.
După ce a reușit să înlocuiască componentele din Ucraina, uzina din Rusia, Saliute este acum capabila sa produca toate variantele de motor, menționând că în timp ce motorul original AI-222-25 a fost proiectat pentru instalare pe Yak-130, fabrica a „dezvoltat mai multe modificări la motor, inclusiv AI-222-25F, care are postcombustie ” cu o crestere de 50% a tractiuni.
O altă variantă, AI-222-28, are un sistem de control vectorial al tracțiunii.
În funcție de proiectarea aeronavei, motorul poate furniza devierea jetului de până la 20 de grade față de axa motorului, asigurand decolare scurta STOL pentru avioanele echipate cu astfel de motor.
Rămâne de văzut dacă contractul de avioane Hongdu L 15 China-Ucraina este doar inceputul unor mai profunde relații in domeniul armamentului intre cele doua tari.
Cu toate acestea, această afacere reprezintă o premieră în care China nu este nu numai un element al dezvoltarii producției în comun al armamentului în spațiul post-sovietic, dar se implica în mod explicit intr-o țară aflata in „sfera de interes privilegiat” al Rusiei, cu care Rusia are momentan relații proaste .
Ca un furnizor major de energie în China, Rusia are unele atuuri de jucat în cazul în care începe să vadă relația Chinei cu Ucraina ca o amenințare, dar, folosind aceste parghii de presiune, Rusia ar putea ajunge la un cost economic dureros într-un moment al prețurilor minime pentru gaze si petrol, combinate si cu eforturile Uniunii Europene de a-și diversifica sursele de energie independente de importurile din Rusia.
Prin urmare, se pare probabil că Rusia, pentru moment, cel puțin, va tolera contractul Hongdu L 15, în timp ce monitorizează cu atenție orice dezvoltare a relatiei Ucraina – China in domeniul armamentului.
Ivchenko-Progress Birou, Institutul de de proiectare al Ucrainei și fabrica de producție Motor Sich, cu sediul în Zaporozhye, au avut programe de dezvoltare in China pentru motorul AI-222-25 destinat Hongdu L-15. Succesul acestui parteneriat a determinat conducatorii chinezi să solicite asistență companiilor ucraineane în stabilirea unei linii de producție de motoare în China.
Si acum un mic rezumat :
In 1990 Yakovlev incepe proiectul unui avion de antrenament pentru inlocuirea L 39 si antrenarea pilotilor pentru noile avioane multirol.
Proiectul este finalizat in 1993, an in care Yakovlev incepe un parteneriat cu Aermacchi pentru dezvoltarea unui avion de antrenament inlocuitor al MB 339.
Asa apare YAK/AEM 130 al carui prototip zboara in 1996.
Cele doua companii prezinta separat YAK 130, respectiv MB 346.
In 2000 se separa si italienii platesc 77 milioane de dolari (o spaga mica in RO) pentru documentatie si teoretic isi impart si pietele.
Cu asistenta biroului Yakovlev, China construieste un avion similar, respective Hongdu L 15, al carui prototip zboara in 2006.
Mai jos sunt prezentate pe scurt caracteristicile tehnice ale celor trei avioane, evident inrudite genetic:
YAK 130
Anvergura — 9.84 m, lungime — 11.49 m, inaltime — 4.76 m
Masa la decolare — 7230 kg., Masa maxima la decolare — 10 290 kg.
Combustibil — 1700 l.
Motoare — 2 turbofan AI-222-25 – 2X2500 kgf
Viteza maxima — 1060 km / h
Raza operationala — 1600 km, cu rezervoare suplimentare — 2300 km.
Plafon — 12,500 m
Crew — 2 people.
Armament: 9 puncte de acrosare max — 3000 kg.
Operational: Rusia (79), Belarus (4) Algeria (16) Bangladesh (16)
MB 336
Anvergura — 9.72 m, lungime — 11.49 m, inaltime — 4.76 m
Masa la decolare — 6700 kg., Masa maxima la decolare — 9500 kg.
Combustibil — 1950 l.
Motoare — 2 turbofan THD ITEC (Honeywell) F124-GA-200 — 2X2835 kgf.
Viteza maxima — 1060 km / h
Raza operationala — 2000 km
Plafon — 13 700 m
Crew — 2 people.
Armament: 9 puncte de acrosare max — 3000 kg.
Operational : Italia (18) Israel (30) Polonia (8) Singapore (12) (observatie – unele sunt in curs de livrare)
HONGDU L 15
Anvergura — 9.48 m, lungime — 13.27 m, inaltime — 4.81 m
Masa la decolare — 6500 kg., Masa maxima la decolare — 9500 kg.
Motoare — 2 turbofan AI-222-25F, Rod — 2X2500 kgf., Afterburner 2X4200kgf
Viteza maxima — 1715 km / h (1.6M)
Raza operationala (de lupta) — 550 km
Plafon — 16 500 m
Crew — 2 people.
Armament: 6 puncte de acrosare max — 3000 kg tun 23 mm
Operational: RPC (numar necunoscut), Zambia ( 6 buc) Venezuela ( 24 comandate)
Daca privim atent aceste date, este evident ca cele trei avioane sunt foarte apropiate ca si proiect, toate avand genele puternice ale biroului Yakovlev. Avionul chinezesc are avantajul de a fi supersonic si in plus fiind dotat cu un tun de 23 mm incorporat.
Nu este insa subiectul acestui articol sa detaliem comparatia intre aceste avioane de top in segmentul de training.
Stirea ca Ucraina va produce Hongdu L 15 in Odesa, desi pare ciudata, reprezinta o evolutie logica pentru aceasta tara. Ucraina are marele atu de a produce singura motoare reactoare foarte performante pentru avioane si elicoptere.
China isi doreste foarte mult aceste motoare pe care nu le poate produce singura si de aici, din punct de vedere tehnic, totul are sens. Ucrainienii nu au bani sa importe avioane performante din Vest, de la rusi nici vorba, iar din China solutia L 15 contra motoare reprezinta o buna sansa, reusind astfel probabil sa aiba in dotare un avion bunicel cel putin pentru antrenament si chiar mai mult.
O familie de motoare performante le poate aduce multe beneficii ucrainenilor, numai daca ne amintim problemele limitarii de tractiune si performanta ale Viperului in programele IAR 93, IAR 99 sau oprirea lui IAR 95.
IAR 99 TD QUO VADIS
Grigore Leoveanu
Surse :
http://www.janes.com/article/55757/china-s-search-for-jet-engine-know-how-continues-in-ukraine
http://www.janes.com/article/56563/china-continues-to-depend-on-ukrainian-aero-engines
http://www.jamestown.org/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=44900&tx_ttnews%5BbackPid%5D=7#.VwV35ZyLRD8