In ziua de 18 decembrie 2015 Fortele Aeriene Bulgare au efectuat ultimul zbor operational cu MiG-21, de la baza aeriana Graf Ignatievo. Acest avion supersonic a intrat in dotarea vecinilor zburand pentru prima data in 12 decembrie 1963 de la aceeasi baza de unde s-a retras recent, pilotat de maiorul Ivan Bedrozov.
Ultimul zbor a constat de fapt din…ultimele 3 aeronave, Bulgaria detinand in total de-a lungul celor 52 de ani de operare peste 220 de aparate MiG-21, intre 1983 si 1990 intrand in dotare 72 MiG-21BIS.
Bulgaria a intrat in posesia a 18 MiG-29 de tipul 9.12 (Fulcrum-A) intre anii 1989-1990, un aparat fiind pierdut in 1994 aproape de fosta baza aeriana 5 Ravnets-Burgas, la tarmul Marii Negre si 4 Mig-29 9.51 (Fulcrum-B) in 1989, unul fiind pierdut in 2012. 16 dintre acestea au fost modernizate pentru a face fata cerintelor NATO insa in acest moment se asteapta o extindere a vietii motoarelor deoarece unele se afla intr-o stare precara, Fortele Aeriene Bulgare nedorind sa spuna cate din cele 15 considerate ”in serviciu operational” mai sunt capabile de zbor. Insa ne putem face o idee, tinand cont ca in noiembrie 2015 Bulgaria ajunsese la un acord cu Polonia pentru repararea a 6 motoare de MiG-29 si suport logistic (2 motoare poloneze fiind imprumutate pe durata executarii contractului pentru 24 de luni sau 200 ore de zbor), ca rezultat compania ruseasca MiG a protestat sustinand ca este singura care din punct de vedere legal are aceasta calitate, ”Polonia nedetinand licenta si neavand permisiunea” de a efectua reparatii, care costa putin peste 1 milion de euro pentru fiecare motor, ”mult mai ieftin decat oferta ruseasca” – conform ministrului apararii, Nicolai Nenchev.
In anul 2004 cand a devenit membru NATO (impreuna cu Romania, tarile baltice, Slovacia si Slovenia), Bulgaria si-a luat angajamentul pentru inlocuirea a 6 MiG-21 si cumpararea a cel putin 8 avioane de vanatoare. In ianuarie 2011 s-a emis un RFI pentru Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Saab JAS 39 Gripen, Mikoyan MiG-29 (sau MiG-35), Lockheed Martin F-16 si Boeing F/A-18 Super Hornet, insa in martie acelasi an doar guvernul suedez a raspuns acestei cereri.
Intre anii 2005-2006 Bulgaria a facut o serie de contracte pentru achizitionarea a:
-5 aeronave de transport C-27J Spartan (Alenia Aeronautica) pentru a inlocui imbatranitele An-24 si An-26 (insa numarul Spartanelor fiind redus la 3, primul sosind in 2007 si ultimul in 2011),
-12 elicoptere AS532 Cougar (Eurocopter la acea data, Airbus Helicopters actualmente, 8 elicoptere fiind de transport si 4 de CSAR, toate fiind livrate),
-3 elicoptere AS565 Panther pentru Fortele Navale Bulgare (livrate deja).
Foto: Anton Balakchiev
Sursa: Baza Aeriana Graf Ignatievo via Jorge Ruivo-CannonTwo