In ultima saptamana au aparut stiri care anunta posibila aparitia celui mai performant avion militar : un musculos F 22 cu „creierul” unui F 35.
Macar teoretic, cel mai performant stealth, dotat cu tractiune vectoriala si regim de supercroaziera, avand insa electronica cam batraioara, dotat cu electronica si softul modern al unui F 35, ar genera un avion de suprematie aeriana cu performante incredibile.
Faptul ca ambele exista in exploatare, ar trebui sa insemne o relativa usurinta in realizarea hibridului.
Stirea initiala a aparut ca o propunere a lui Lockheed Martin pentru un avion de generatia a V a destinat Japoniei.
Ca urmare a dezvoltarii rapide a fortelor aeriene ale Chinei si a amenintarii Rusiei, Japonia este decisa sa aiba in dotare un avion foarte performant pana in 2030.
Este interesant ca desi are in dotare F 35A, primul exemplar fiind fabricat de Mitsubishi in iunie 2017, Japonia isi doreste ceva mai bun. Ori ceva mai bun este doar F 22 care pana acum nu era de vanzare, desi Tokyo a facut presiuni mari asupra guvernului american pentru a cumpara F 22 Raptor.
Primul F 35 A japonez – iunie 2017
Japonia are o lunga experienta de colaborare cu americanii, cele mai cunoscute fiind Mitsubishi F 15J construit in 223 exemplare sub licenta si cele 98 Mitsubishi F-2 (F 16) cu un procent de 60% productie locala.
Mitsubishi F 15J
Mitsubishi F 2
Desi Japonia a fost totdeauna dispusa in achizitia de F 22, amendamentul Obey , introdus in 1997 a interzis orice export al acestui avion. In mod ironic, se pare ca acest amendament avea ca intentia de a stopa exportul catre Israel, datorita suspiciunilor de transfer tehnologic al avionului Lavi (IAI) catre China, rezultatul fiind J 10.
Au mai fost incercari de achizitie din Israel, Arabia Saudita, Australia, Coreea de Sud si Singapore.
Japonia incearca sa isi dezvolte propriul avion de generatia a Va, Mitsubishi X 2 (ATD-X.)
Mistubishi X 2
Este posibil ca japonezii sa renunte la acest program daca vor cumpara hibridul F22/F35.
Avand in dotare 187 aparate F 22 din cele 700 planificate initial, USAF a facut un studiu anul trecut privind dotarea cu inca 194 avioane la pretul de 60 mld $. Intreaga pregatire de fabricatie este stocata si linia de fabricatie poate fi repornita cu un cost de circa 10 mld $.
Daca platesc si japonezii, de ce nu ?
Cred ca aparitia unui hibrid de acest gen va avea efecte greu de anticipat, inclusiv in strategia si dotarea USAF.
Republicanii la putere au incurajat totdeauna industria de aparare americana, iar dotarea aviatiei din China este din ce in ce mai puternica.
Sa vedem ce poate iesi dintr-o astfel de incrucisare si daca nu cumva, va duce la canibalizarea programului F 35.