Leonardo (Alenia Aermacchi) M-345HET a executat primul zbor anul trecut, pe 29 Decembrie.
Noul avion, o modernizare profunda a mai vechiului S-211, reprezinta incercarea italienilor de a introduce un produs pe piata low-cost a aparatelor de antrenament, dupa ce au reusit sa-l plaseze pe M-346 Master in nisa aparatelor de antrenament avansate, mai scumpe si au in MB-339 un reprezentat intr-o zona de cost mediu.
Aparut in anii ’80, S-211 nu mai e un aparat competitiv in conditiile actuale si italienii l-au trecut printr-un regim de infrumusetare, elementul cel mai surprinzator fiind – pe langa obisnuitele modernizari din zona avionicii – remotorizarea cu micul turbofan Williams FJ44-4M. Miscarea e surprinzatoare avand in vederea ca S-211 era propulsat de un turbofan high-bypass relativ modern, P&W JT15D-5C cu o tractiune maxima de 14,2kN. Ca o comparatie, motorul Viper Mk 632-41M al IAR-99 are o tractiune maxima de 17,8kN (4,000lbf). Desi mai greu, turbofanul american are un consum la jumatate fata de cel al arhaicului turbojet britanic. Intamplator, italienii cunosc bine si motorul britanic, ce propulseaza MB-339 din dotarea aviatiei italiene, acesta zburand prima data la jumatatea anilor ’70. S-211 a aparut prea tarziu pentru a intra in dotarea aviatiei italiene si totusi a fost construit si exportat intr-un numar de 60 de bucati, ceea ce nu-i rau pentru un avion care nu se gaseste in dotarea tarii de provenienta. Si sa mai zica cineva ca exportul de tehnica militara complexa e conditionat de cumpararea “la intern”.
Pentru modernizarea S-211, redenumit M-345, ar fi fost poate logic ca italienii sa se orienteze spre motorul Honeywell F124 de 28kN instalat pe M-346 insa alegerea a fost FJ44-4M, un motor mai slab, 3,400lbf vs 6,250lbf pentru F124.
Alegerea FJ44-4M nu e “intamplatoare”, acelasi motor fiind instalat pe noul L-39NG, gandit de cehi fie ca o modernizare a vechilor L-39, fie ca un aparat nou low-cost, avion ce a executat deja primul zbor in 2015. E din nou foarte interesant de remarcat ca cehii nu au optat pentru Honeywell F124 care este instalat pe L-159 Alca, existand deci (aproape) toate motivele pentru o standardizare.
Mai trebuie spus ca F124 e o varianta a TFE731, adica motorul ales pentru instalarea pe IAR-XT/DT (versiunea TFE731-40, cu tractiunea maxima de 4,250lbf).
In concluzie, in timp ce romanii asteapta sa adopte TFE731, unii concurenti directi abandoneaza deja gama asta de motoare. Cel putin in cazul modernizarilor.
Ce ne scapa?
In mod clar TFE731 are avantajul unei tractiuni superioare fata de FJ44-4M deci nu e vorba de performantele pure.
O posibilitatea ar fi partea economica. In mod clar supravietuirea pe piata a unui asemenea avion de antrenament nu poate depinde doar de comenzile date de tara producatoare – asa cum de altfel a demonstrat S-211 – deci identificarea unei nise de piata e esentiala. La acest moment, e aglomeratie mare intre avioanele high-end gen M-346, KAI T-50 si concurentii T-X, pe de o parte, avioanele legacy gen MB-339 si, fara indoiala, starul BAE Hawk, pe de alta si bottom feeder-ele reprezentate de turbopropulsoarele gen Pilatus PC-21 si Embraer Super Tucano.
Cheia pare sa fie exact segmentul “cel mai de jos” al pietii, M-345HET (High Efficiency Trainer) fiind pozitionat tocmai pentru a oferi un pret echivalent sau mai mic decat al turbopropulsoarelor insa cu performante dinamice superioare. Adica eficienta. Pentru reducerea costurilor a fost necesara adoptarea unui motor cat mai ieftin de intretinut si aici FJ44-4M pare sa aiba avantaje in fata F124/TFE731. Probabil acelasi rationament a fost urmat si de cehi cu L-39NG care e destinat aceleiasi nise de piata.
Greu de spus daca in cazul XT/DT-ului a avut loc o asemenea analiza sau daca obsesia tractiunii lipsa ne bantuie si acum.
Preluare integrala de pe Tehnomil.ro.
Rumaniamilitary:
Ca si ultima stire, fortele aeriene italiene sunt interesate sa cumpere 45 de aparate M/T-345 HET, in cadrul unui program mai amplu de improspatare a flotei de antrenament formate actualmente din 137 aeronave MB–339, operate din 1982. Cele 45 de aparate vor complementa un lot de 18 aparate M/T-346, care au inceput deja sa intre in serviciu.
Grupul Leonardo a semnat cu Direzione Armamenti Aeronautici (e) Aeronavigabilità (ARMAEREO) 2 contracte, primul fiind cel indicat mai sus pentru un prim lot de 5 aparate M345 iar al doilea pentru primul stadiu de dezvoltare si constructie a unui elicopter de recunoastere, contract totalizand 500 mil. euro. Aceste prime T-345 sunt asteptate sa fie livrate armatei italiene incepand cu 2019.
Poate nu e inca prea tarziu pentru o mica schimbare de directie a evolutiei IAR-99DT, pentru a putea raspunde mai bine pietei…