Romania Military

Unii inca modernizeaza T-55: Kafil

 

Nu, nu este vorba de romani ci de amaratii de irakieni, aia de folosesc si M1 Abrams, dar si T-72 si T-90!

In afara de turela pe stil Merkava 1 si cateva arme secundare, restul pare destul de standard, fiind un „rebuild” al Type-69 cu asistenta din partea cehilor de la Excalibur.

Modelizare cu turela Merkava

… si posibila sursa de inspiratie, acum niste ani

Motivarea irakienilor pentru acest produs:

„Offers for tanks by European suppliers have been made but the size and role of these Main Battle Tanks is not in line with Iraqi combat experience.”

 

Ce s-a modifcat la T-55, dupa spusele in engleza irakiana:

  1. Locally manufactured electronics and ballistic computer to enable firing on the move and hitting moving targets
  2. Locally manufactured armor as well as Reactive armor layer imported from European suppliers
  3. Day and Night thermal gunners sight as well as a 360 degree panoramic commanders sight. Import country not noted.
  4. Encrypted communications and anti-jamming suite imported from Europe.
  5. Remote-operated commanders machine gun, independent of the gunner.
  6. Separate compartment to hold ammunition, similar to the Abrams to protect crews from breaches.

 

Din pozele de mai sus se mai observa cateva elemente interesante:

Pornind de la toate elementele deja evidentiate, irakienii par sa aibe nevoie de un fel de MLI greu, care sa lupte mai mult impotriva insurgentilor echipati relativ usor, decat de un tanc capabil sa „dialogheze” cu alte tancuri, mai noi decat generatia T-55.

Dupa toate adaugirile de mai sus, sunt curios cat a ajuns sa cantareasca si sa coste fieratania… in imaginile de mai jos fiind mentionata o masa de doar 38 de tone.

Ca si comparatie, cele mai echipate si protejate variante de T-55, cum este cazul T-55 AGM, ating o masa de 46 de tone, dar beneficiind de un motor de 1000CP, superior celor 850 CP ai TR-85M1 cu cele 50 de tone ale sale.

Eh, s-au dus vremurile elegantului „Enigma”:

Trebuie reamintit, blindajul Enigmei a fost o solutie mai mult improvizata, folosind  dar eficienta contra anumitor tipuri de amenintari, in special cea cu incarcatura cumulativa – 3 straturi de blindaj pe sasiu si 6 in partea frontala a turelei. Fiecare strat este alcatuit din urmatorul sandwich: placa de aluminiu de 10 mm, strat de cauciuc de 4mm, placa de otel de duritate inalta de 4,7mm.

 

Blindaj suplimentar pe T-55 Enigma

La noi AM-ul inca misca… pe alocuri.

Si daca tot il mentionam, trebuie reamintit ca versiunea AM2 beneficiaza de un motor V-55U de 620 Cp (fata de doar 580 ai irakianului) si capacitate de a lansa Bastion ghidat LASER, care poate fi ghidat pana la 5km si strapunge pana la 600mm RHA sub strat ERA.

Daca irakienii tot au pus sublerul pe T-55, ar fi o ocazie buna sa scapam si noi de niste carcase, daca nu vrem sa invatam de la ei si de la sloveni sau sa contribuim si noi la programul lor cu niste repere si niste know-how (oare am fost macar invitati, ca niste delegatii irakiene au mai trecut pe la Romarm in ultimii ani?).

De aproape 10 ani am tot tocat marunt T-55 si TR-85 cu tot felul de variante de modernizare, insa in afara de cea ucraineana – T55AGM/Typhon, cea slovena – M55S si transformarea in ceva similar tun de asalt/ vanator de tancuri sau MLI greu Achzarit / BMPT Terminator, cu greu i se mai poate gasi un rol combativ potrivit, cert nu cel de tanc principal!

Ce am putea face cu ramasitele inventarului nostru de TR-85 si T-55 pentru a trage de timp fara a cheltui multi bani, dar pentru a avea ceva similar unor masini de lupta grele, pana la sosirea viitoarelor tancuri mai moderne?

Probabil ca o solutie ultrablindata ar fi greu suportabila, daca nu vrem sa facem modificari consistente la suspensie, trenul de rulare si motor. Pana si spaniolii le-au retras pe ale lor M-60 „suprablindate” cu destul timp in urma, doar ca ei au primit Leopard 2 in loc:

Si atunci ce ne ramane?

Sa le luam pe rand:

M-55S

Si cam asta ar fi principalul, dar lista e deschisa la sugestii de imbunatatire, pentru a putea petici inzestrarea armei tancuri (desi valoarea combativa este mai degraba a unor MLI-uri) si a avea cate ceva operational (mai mult de cele cateva companii active astazi) pana ne sosesc noile vehicule. Este putin probabil de a putea achizitiona si opera mai mult de 2, maxim 3, batalioane de feline grele, cel putin prin prisma alocarilor din PIB in urmatorii zece ani, ceea ce inseamna ca eventualii supravietuitori ai parcului actual ar putea fi utilizati fie ca rezerva, fie pe post de masini de lupta mai grele complementare tancurilor.

Este prea tarziu sa mai incercam colaborari cu ucrainenii sau irakienii, dupa ce ani de zile am refuzat cu indarjire orice fel de colaborare.

 

Marius Zgureanu

Surse:

http://iraqimilitary.org/forums/viewtopic.php?t=2445&start=15

https://al-sura.com/iraq-to-design-modernized-tank-with-assistance-of-european-companies/

 

Exit mobile version