Romania Military

Unii se straduiesc si reusesc, altii sunt facuti gramada

industria de aparare romaneasca

In primul rand, vorbim de armata sarba care de curand si-a testat sistemul MLRS OGANJ dotat cu noi rachete calibrul 122 mm, dar de aceasta data data discutam despre rachete cu raza extinsa, pana in 40 km.

Ministrul apararii de la Belgrad, Aleksandar Vulin, a declarat cu ocazia testului:

Today, the Serbian Armed Forces have shown what a modular OGANJ system can do. It is a modernized version with an armoured cab. We fired 122 mm rockets today. The 40 km range is something that has not been attempted so far. We have shown that we can do this and that in this way we can improve our abilities and our strength.

Iar domnul Vulin are dreptate sa fie binedispus, chiar are motive, industria militara din tara sa se descurca foarte bine, exporta, produce pentru armata sarba.

Prin “altii” din titlu intelegem, bineinteles, MApNul nostru de la Bucuresti, minister care numai cu apararea nu se ocupa, pentru ca este imposibil sa te numesti “minister al apararii” si tie sa nu-ti pese ca importi pulberea din Serbia sau Cehia, sa nu-ti pese de absolut niciun program de dotare in care industria romaneasca sa fie implicata in vreun fel, sa nu-ti pese de absolut nimic si sa cumperi toate cele din import.

Racheta sol-sol calibrul 122 mm cu bataie extinsa pana in 45 km am putea avea si noi in dotare, racheta in sine este conceptual gata de productie, dar nu exista comenzi si asta in conditiile in care pentru raza de pana in 45 km folosim LAR-160 israeliene, rachete ok, dar importate la cutie, in timp ce uzinele noastre se duc dracului intr-un ritm accelerat.

Imi aduc aminte de un raspuns al generaului Nicolae Ciuca pe vremea cand era Seful SMG. La intrebarea unui ziarist cu privire la situatia de la fabrica de pulberi Fagaras-Victoria, domnul Ciuca a raspuns ca acest subiect nu are legatura cu MApN ci cu Ministerul Economiei.

Tehnic vorbind asa este, dar daca mi-ar putea explica si mie cineva cum o fabrica care produce pulberi pentru motoare-racheta sau pentru proiectilele folosite in caz de razboi de Armata Romana nu este importanta pentru MApN, as ramane dator, ca eu nu pricep cum de MApN-ul continua si astazi sa priveasca cu mare indiferenta industria de aparare romaneasca.

P.S. Dar, de fapt, nu toata industria, aici am exagerat, sunt companii (private) care fac afaceri cu MApN-ul, cum ar fi faimoasa CSR care pe ultima suta de metri a intrat si in programul Pirahna 5 ca furnizor pentru sistemul de comunicatii. Dar, de fapt, furnizor va fi o companie canadiana, CSR-ul se va ocupa doar de… ei stiu de ce.

Va mai aduceti aminte de CSR? Ei sunt cei care au “integrat” si sistemul intercom si de comunicatii pe faimoasele Panhard-uri, toate cele 17 bucati.  “Integrat” este un termen mare, in realitate au prins sistemele de comunicatii facute de altii (Rafael, Panasonic si Harris) cu pocnituri in caroserie, dar au botezat vehiculul astfel obtinut ATB TU, un produs original CSR, dar ei doar cu pocnitul…

Dar CSR-ul este firma mare, castigasera si contractul de modernizare a fregatelor (si constructie a celor patru corvete) intr-o asociere cu o companie turceasca, contract care nu s-a materializat pana la urma. Greu de presupus care ar fi putut sa fie contributia CSR la modernizarea unor fregate.

Iar astazi ii vedem si la Pirahna 5. Iar programul Pirahna 5 are probleme mari fiind din punctul meu de vedere ca si reziliat, General Dynamics ne asigurase ca la sfarsitul lunii februarie 2020 toate cele 36 de masini de lupta vor fi gata in dotarea Armatei, ori pana acum Armata a refuzat sa le primeasca, testele continuand.

Tot onor MApN-ul era cat pe ce sa semneze un contract cu o alta companie vestita: Teamnet, de aceasta data. Astfel, Teamnet-ul (Teamdream-ul mai bine spus) trebuia sa livreze MApN 286 de masini blindate 4×4 cu o motorizare cu totul inexistenta pe planeta noastra in acel moment.

Registrul Auto Roman a explicat MApN ca o astfel de motorizare nu exista, MApN-ul  a raspuns ferm, citam:

La nivel mondial, exista producatori de motoare care sa respecte norma europeana de poluare de minim Euro 5 si sa permita si utilizarea combustibilului unic F-34 (Renault, Cummins, Iveco, MAN etc).

Raspunsul RAR:

Nu avem informatii despre motoare omologate european din punct de vedere al poluarii chimice si care sa functioneze cu astfel de combustibili, dar teoretic este posibil.

Adica teoretic putem ajunge pe Marte, realitatea insa este mai putin optimista.

Sunt bani pentru astfel de contracte, dar pentru a cumpara racheta sol-sol calibrul 122 mm cu bataie extinsa nu. Sunt bani pentru firme care vand ceva ce nu exista, dar ca fabrica de pulberi Victoria-Fagaras sa fie operationalizata nu avem, importam insa din Serbia si Cehia pulberi.

Si chiar si atunci cand cumparam ceva cumparam prost: fregate Type 22 dezarmate, in loc de Type 23 gata de lupta, radare pentru elicopterele Puma Naval care nu pot dirija rachete anti-nava, nu avem rachete HIMARS dotate cu sub-munitie AT, F-16 romanesti nu pot folosi rachete anti-nava, iar cand organizam noi licitatiile, abia atunci da MApN masura prostiei si incompetentei totale: achizitia de rachete anti-nava cu baza la sol, n-a depus nimeni oferta, in cazul licitatiei pentru corvete, balbaieli, am aflat din presa oferta castigatoare, probleme mari la caietul de sarcini.

Destul de multe licitatii anulate si anulate au ramas: 4×4 blindate, drone, transportoare blindate amfibii si neamfibii etc, nu suntem in stare de 30 de ani sa cumparam (de fabricat la noi nu mai discutam) niste amarate de obuziere autopropulsate, nu suntem in stare sa achizitionam o licenta pentru o arma de asalt moderna, cumparam din import pistoale.

Ca si in „marele” succes cu izoleta, care n-a prea fost deloc mare succes, nici macar una singura neputand fi folosita din motive… tehnice. Dar fabricam masti la Dragomiresti…

Si, ca sa nu ne mintim singuri, basmul cu 2% este doar un basm, conform Ministerului de Finante executia bugetara a MApN a fost urmatoarea: în 2017 s-au plătit de la bugetul statului sume echivalente a 1,7% din PIB, în 2018 1,8% din PIB iar în 2019, 1,69% din PIB. Pentru acest an, legea bugetului prevede alocarea a 1,87% din PIB pentru armată, adică mai puțin decât cerințele NATO. Sursa: AICI.

Pe de alta parte si exportul de transportoare blindate a fost si este in continuare sabotat. Cu ceva ani in urma am fi putut exporta + 400 de SAUR 1 in Irak, contractul a fost sabotat de la noi si irakienii s-au dus in Ucraina.

Astazi avem acelasi scenariu, exista posibilitatea ca Egiptul sa cumpere transportorul blindat SAUR 2, dar ar fi nevoie ca MApN sa cumpere doar cateva bucati pentru a putea arata clientului ca au in inzestrare un TAB gata de lupta. Initial MApN a fost de acord acum aflam ca ministrul apararii nu ar dori tranzactia. Dar discutiile continua, asa ca inca mai speram…

 

De citit si: Despre CSR si Panhard

Sau despre Teamnet si masina 4×4 blindata cu motorizare inexistenta

GeorgeGMT

 

Exit mobile version